الاقتصاد اللغوي بالحذف دراسةً في المورفيم الصفري

Linguistic economy by elimination A study in the zero morpheme

Authors

  • الأستاذ الدكتور تحسين عباس جامعة الكوفة - كلية الآداب
  • طالب الماجستير زياد عبد السادة جامعة الكوفة - كلية الآداب

Keywords:

الاقتصا, الحذف, المورفيم الصفري, العلامة العدمية, التخفيف, قرينة لفظية, قرينة حالية, الجهد العضلي, Economy, deletion, zero morph, nihilism mark, dilution, verbal presumption, current presumption, muscle effort

Abstract

يهتم هذا البحث بتوظيف المورفيم الصفري morpheme zero توظيفاً اقتصادياً في اللغة العربيَّ   ,بعد أن وجدنا  جانباً كبيراً من الاقتصاد اللغوي يرتكز على المورفيم الصفري,ومن أهم مظاهره في التركيب هو الحذف الذي يشيع في لغة العرب,وتهدف في كل مواقعها إلى التخفيف حين يميل المتكلم إلى حذف العناصر المكررة أو التي يمكن فهمها من السياق المعينِ على بيان تلك العناصر المحذوفة من البنية السطحية التي يتألف منها التركيب;لتيسير عملية التواصل في أقلِّ جهدٍ ممكن مع تحقيقِ أعلى قدرٍ من الفائدة.      This research is concerned with employing the zero morpheme zero economically in the Arabic language, after we found a large aspect of the linguistic economy based on the zero morpheme, and one of its most important manifestations in the composition is the deletion that is common in the Arabic language, and aims in all its locations to reduce when the speaker tends to Elimination of the elements that are repeated or that can be understood from the specific context to indicate those omitted elements from the superficial structure that make up the composition, to facilitate the communication process in the least possible effort while achieving the greatest benefit.                               

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-06-19

How to Cite

عباس ا. ا. ت., and عبد السادة ط. ا. ز. . “الاقتصاد اللغوي بالحذف دراسةً في المورفيم الصفري: Linguistic Economy by Elimination A Study in the Zero Morpheme”. The Arabic Language and Literature, vol. 35, no. 1, June 2022, pp. 24-1, https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/arll/article/view/3696.