الفتح والإمالة في كتاب (جمال القُرّاء وكمال الإقراء) لعلم الدين السّخاويّ (ت643هـ)

Fath and Tilt in a book (The Beauty of the Reciter and the Perfection of Al-Iqra) To Alam al-Din al-Sakhawi (d.643 AH)

Authors

  • الاستاذ الدكتور عبدعليّ ناعور جامعة الكوفة – كلية الآداب
  • الباحثة شهرزاد محمّد جامعة الكوفة – كلية الآداب

Keywords:

الفتح, الإمالة, كتاب (جمال القرّاء وكمال الإقراء)., Al-Fath, Al-Emlaa, book (The Beauty of the Reciters and the Perfection of Al-Iqra)

Abstract

هدف البحث إلى عرض ظاهرتي الفتح والإمالة في كتاب (جمال القرّاء وكمال الإقراء) لعلم الدين السّخاويّ), وتحليها تحليلًا علميًا, وبيان قدرة علم الدين في طرحه لهذين الظاهرتين, ومدى قدرته على الغوص فيهما, ذلك بدراسة آرائه فيهما ومخالفاته للعلماء السابقين, وقد درس البحث ما يتعلق بهاتين الظاهرتين على وفق ما جاء في الكتاب, وخلص البحث إلى مجموعة نتائج أهمها أنه لم يفرق بين الفتح والإمالة من حيث الأصالة والأولوية.

The aim of the research is to present the phenomena of Fath and Al-Emlaa in the book (The Beauty of the Reciters and the Perfection of Al-Iqra) To Alam al-Din al-Sakhawi (d.643 AH), and to analyze them scientifically, and to demonstrate the ability of the science of religion in proposing these two phenomena, and the extent of his ability to delve into them, by studying his views on them and his contradictions to previous scholars, and the research has studied what is related to these two phenomena According to what was stated in the book, and the research concluded with a set of results, the most important of which is the priority and originality of the conquest, and that tilting is an urgent phoneme.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-06-19

How to Cite

ناعور ا. ا. . ع. ., and محمّد ا. ش. “الفتح والإمالة في كتاب (جمال القُرّاء وكمال الإقراء) لعلم الدين السّخاويّ (ت643هـ): Fath and Tilt in a Book (The Beauty of the Reciter and the Perfection of Al-Iqra) To Alam Al-Din Al-Sakhawi (d.643 AH)”. The Arabic Language and Literature, vol. 35, no. 1, June 2022, pp. 18-1, https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/arll/article/view/3699.