معوقات التعليم عن بُعد في تدريس مساق (متطلب عام) اللغة العربية للطلبة الجامعيين في ظل جائحة كورونا

Obstacles to teaching the Arabic language course (general requirement) for university students In light of the Corona list

Authors

  • الأستاذ المشارك الدكتور بسام عبد الفتاح مهرة المحاضر بالكلية الجامعية للعلوم التطبيقية - غزة – فلسطين
  • لأستاذ المساعد الدكتور إيمان أحمد المحاضرة بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز - المملكة العربية السعودية

Keywords:

المعوقــات, التعليم الجامعي, ، التعلم عن بعد, تكنولوجيا التعليم, Obstacles, University education, Distance Learning, Instructional technology

Abstract

      يهدف البحث إلى بيان أهم المعوقات للتعليم عن بعد في تدريس اللغة العربية للطلبة الجامعيين في ظل جائحة كورونا، حيث أخذت الدراسة أهمية كبرى لاهتمامها بالمرحلة الجامعية؛ باعتبارها مرحلة تطوير وتقدم للعملية التعليمية في المجتمعات، ووجد الباحثان أن المجتمع بحاجة ماسة لهذه الدراسة لتناولها التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا، وتم استخدام المنهج الوصفي لملاءمته وموضوع الدراسة، وقد استخدم الباحثان الاستبانة أداة للدراسة، حيث بلغ عدد أفراد العينة من المدرسين والطلاب (1450) فردًا، كما توصلت إلى عدد من النتائج أهمها: أن أكثر المعوقات هي المعيقات الاقتصادية، ثم المعوقات في مجال التكنولوجيا، أما المعوقات التي جاءت بدرجة عادية هي اعتقادات هيئة التدريس حول نوعية التعلم الإلكتروني واهتماماتهم بدافعية الطالب. وفي ضوء هذه النتائج خلص البحث إلى عدة توصيات منها: العمل على زيادة الاهتمام بالبنية التحتية وتجهيزاتها التقنية والتكنولوجية من أجل تهيئة الظروف المناسبة للمعلمين لاستخدامهم منظومة التعلم عن بعد في التدريس الجامعي.

The study refers to the most important obstacles to teaching in the study of the Arabic language for university students in studying their studies, the science of study that is used in teaching, the study that was published in the study schedule, and the descriptive approach was used to suit the subject of the study, The researcher used the questionnaire for the study, where the number of loads of teachers and students reached (1450) individuals.

the most important of which are: The most important obstacles are the economic obstacles, then the obstacles in technology, The obstacles used in regular photography are the faculty beliefs about e-learning and their concerns with the student's motivation. In light of these results, the research concluded several recommendations, including: Work to increase interest in infrastructure and its technical and technological equipment in order to create appropriate conditions for teachers to use the distance learning system in university teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-06-19

How to Cite

عبد الفتاح مهرة ا. ا. ا. ب. ., and أحمد ل. ا. ا. إ. “معوقات التعليم عن بُعد في تدريس مساق (متطلب عام) اللغة العربية للطلبة الجامعيين في ظل جائحة كورونا: Obstacles to Teaching the Arabic Language Course (general Requirement) for University Students In Light of the Corona List”. The Arabic Language and Literature, vol. 35, no. 1, June 2022, pp. 27-1, https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/arll/article/view/3702.