قياس أثر رأس المال الفكري محاسبياً في تنمية القدرات لدى طلبة الجامعات البحث الميداني في جامعة بوكان
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v15i4(2).5448Abstract
المستخلص
إن جوانب رأس المال الفكري مثل رأس المال البشري ورأس المال الهيكلي ورأس مال العملاء هي متغيرات هامة من برنامج إدارة رأس المال الفكري، والذي يشكل جزءا من مبادرات إدارة المعرفة في معاهد التعليم العالي. وتناقش مهارات وخبرات موظفي الجامعة كجزء من رأس مالها البشري. وسيشمل رأس المال الهيكلي جوانب مثل دور الابتكار وحقوق الملكية الفكرية. وأصبح رأس مال العملاء في الجامعة ومعرفة أصحاب المصلحة في مجال التعليم العالي أكثر أهمية. وتستخدم نتائج البحث أجريت في جامعة بوكان للإشارة إلى أي من هذه الجوانب تحتاج إلى قياس وإطار جديد للقياس رأس المال الفكري.
المهارات والإبداع والقيم والثقافة من بين أمورالتي تعتبرعوامل المؤثرةوهناك توافقا كبيرا في الآراء بشأن أهمية الأصول غير الملموسة كمصدر للمنافسة الاقتصادية للمؤسسات التعليمية. ومع ذلك، لم يكن من الممكن وضع مقاييس موثوقة لقياس هذه الأصول لكن رأس المال الفكري للمؤسسة وإدارته يتحول إلى ميزة تنافسية للمؤسسات يتطلب مواهب جديدة لقياس هذه الأصول غير الملموسة .
الكلمات المفتاحية:رأسالمالالفكري،المعرفة،التعليم،قياسرأسالمال.
Abstract
Intellectual capital aspects such as human capital, structural capital and customer capital are important variables of the whole intellectual capital management programmed, which forms part of the knowledge management initiatives of institutes of higher learning. The skills and expertise of university staff as part of its human capital are discussed. Structural capital will encompass aspects such as the role of innovation and intellectual property rights. Customer capital of the university and the knowledge of stakeholders in the field of tertiary education are becoming more important. The results of a study done at aUniversityofHuman Developmentare used to indicate which of these aspects needs to be measured and a new framework for measurement Intellectual capital.
Skills, creativity, values and culture are among affecting factors which are a great consensus on the importance of intangible assets as a source of economic competition for educational institutions. However, it was not possible to develop reliable measures to measure these assets, but the intellectual capital of the institution and its management becomes a competitive advantage for enterprises that requires new talent to measure these intangible assets.
Keywords: Intellectual Capital, Knowledge, Education, Capital Measurement.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 رزكار علي احمد, افسر علي مرادي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article