دور اقتصاديات التعليم والمعرفة في تحقيق التنمية البشرية لدول مجلس التعاون الخليجي

Authors

  • بان علي حسین المشهداني

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v10i30.5468

Abstract

الملخص
تعد اقتصادیات التعلیم جانب مهم في الاقتصاد وتركز على العوامل الآتیة (العامل الباقي في النمو
الاقتصادي و أ رس المال البشري، نظریة أ رس المال البشري، العائد في الاستثمار في التعلیم، وتحلیل
سوق العمل ومدخل القوى العاملة)، وأن عملیة تطویر التعلیم تعتمد على البنیة المعرفیة، البنیة
التنظیمیة، البنیة التكنولوجیة، السیاق العالمي، حیث إن آلیة التحرك نحو مجتمع المعرفة العربي تتضمن
محاور العمل فیها ( التوظیف في خدمة التنمیة الإنسانیة، توفیر البیئات التمكینیة، نقل وتوطین
المعرفة)، ولقد حققت دول مجلس التعاون الخلیجي أعلى معدل نسبي للحریات الاقتصادیة معتمدة على
دلیل التنافسیة العالمي الصادر عن المنتدى الاقتصادي العالمي في دافوس ویرتكز الدلیل على
المؤش ا رت الاقتصادیة، مجموعة محف ا زت الكفأة، مجموعة عوامل الابتكار والتطویر، وأخی ا ر هناك
تحدیات أساسیة تواجه دول مجلس التعاون الخلیجي في التحول نحو الاقتصاد المعرفي وهي (فجوة تقنیة
واسعة تتجسد في ضعف قنوات الإنتاج في دول الخلیج العربي ماعدا الصناعات البتروكیمیاویة)،
(وفجوة مخرجات المؤسسات التعلیمیة وعدم انسجامها مع متطلبات سوق العمل)،(وتدني نسب الإنفاق
على البحث العلمي والتطویر في هذه الدول).
Abstract
The Economics of Education is an important aspect in the economy and
focus on the following factors (factor the rest in economic growth and human
capital, the theory of human capital, the return on investment in education, and
analysis of the labor market and the entrance of the workforce), and the process
of the development of education depends on the knowledge structure,
infrastructure regulatory, technological infrastructure, global context, where the
mechanism Move towards a knowledge-based society of the Arab include axes
where work (employment in the service of human development, the provision
of enabling environments, transport and localization of knowledge), and has
achieved GCC higher rate relative to the freedoms of the economic accredited
to guide the Global Competitiveness issued by the World Economic Forum in
Davos, and the manual is based on economic indicators, set triggers
Competence, a combination of innovation and development, the most important
fundamental challenges Facing the GCC countries in transition to a knowledgebased
economy is the (gap extensive technical reflected in weak channels of
production in the Gulf states except petrochemical industry), (gap output of
educational institutions and non-conformity with the requirements of the labor
market), (and low rates of spending on scientific research and development in
these countries)

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2014-11-01

How to Cite

المشهداني ب. ع. ح. (2014) “دور اقتصاديات التعليم والمعرفة في تحقيق التنمية البشرية لدول مجلس التعاون الخليجي”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 10(30). doi: 10.36325/ghjec.v10i30.5468.