Ideological Values and Educational Policies in the Kingdom of Iraq 1918-1958

Authors

  • Mr. Dr. Ruhullah Shaabgarh Islamic Ferdowsi University, Mashhad
  • Researcher Musab Muhammad Abdel Nabi Ferdowsi University, Mashhad

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i67.10756

Keywords:

Ideological values, educational policies, the Kingdom of Iraq

Abstract

Education in an integrated environment, one home in one environment, and a blow to every society. Property education and education in Iraq, where there were the (Katatib, Quran memorization circles) which were used at that time for knowledge and because of that it was called education in Iraq as the Ministry of Education, but the problem of property education is administrative-scientific ownership. Schools did not exist after the British occupation. Because of people's dissatisfaction with the occupation, poverty and the feudal system, many Iraqis did not enroll in schools at that time. Even the enrollment of Iraqis in academic schools was late, despite the shift that took place in educational policy after the end of the British occupation, and Iraq became governed by Iraqis and under British supervision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبراهيم خليل احمد، تطور التعليم الوطني في العراق (1869-1932)، مطبعة جامعة البصرة، البصرة، 1982.

بلقيس محمد جواد، قراءة في تأسيس الدولة العراقية 1921 (الأهداف والنتائج)، كلية العلوم السياسية، جامعة بغداد، بلا ت.

حسن الدجيلي، الدولة والتعليم، شركة النشر والطباعة المحدودة، بغداد، 1953.

حسن لطيف الزبيدي، موسوعة الأحزاب العراقية، دار العارف، بيروت، 2007.

زينب هاشم جريان، التعليم النسوي في العراق (1921-1958)، رسالة ماجستير، كلية التربية للبنات، جامعة بغداد، 2013.

ساطع الحصري، مذكراتي في العراق (1927،1941)، دار الطليعة، بيروت، 1968، ج2.

شكري محمود نديم، حرب العراق 1914-1918 (دراسة علمية)، مطبعة البرهان، بغداد، 1954.

صالح محمد حاتم، موقف نواب البصرة من القضايا الاجتماعية (1925-1958)، دراسات في التاريخ والاثار، جامعة بغداد، مجلة كلية الآداب، 2008.

عبد الحليم كاشف الغطاء، نظرات في المعارف العراقية، دار النشر والتأليف، النجف الاشرف، 1949.

عبد الرحمن عبد الرحيم، تاريخ العرب الحديث والمعاصر، مطبعة الجبلاوي، القاهرة، 1986.

عبد الرزاق الحسني، تاريخ الأحزاب السياسية العراقية (1918-1958)، مركز الابجدية، بيروت، 1980.

عبد الرزاق الهلالي، تاريخ التعليم في العراق في عهد الاحتلال البريطاني (1914-1921)، دار المعارف، بغداد، 1975

عدي حاتم المفرجي، فلسفة السياسة التعليمية في العراق (دراسة تحليلية)، جامعة كربلاء، كلية التربية، قسم التاريخ.

عدي حاتم عبد الزهرة، النجف الاشرف وحركة التيار الإصلاحي، دار القارئ، بيروت، 2005.

عقيل الناصري، الجيش والسلطة في العراق الملكي (1921-1958)، دار الشؤون الثقافية، بغداد، 2005.

علي الوردي، دراسة في طبيعة المجتمع العراقي، بلا ط، بلا ت.

علي الوردي، لمحات اجتماعية من تاريخ العراق الحديث، دار الراشد، بيروت، ج6.

فیلب ویلارد ايرلاند، العراق دراسة في تطوره السياسي، ترجمة: جعفر الخياط، دار الكشاف، بيروت، 1949،

كرتورد مركيت بيل، العراق في رسائل المس بيل، ترجمة: جعفر الخياط، دار الحرية للطباعة، بغداد، 1977.

كريم الوائلي، التفتيش التربوي في العراق في العهد الملكي، بغداد، 2017.

مياس ضياء باقر، أساليب التدريس في مدرسة النجف الاشرف (الطوسي انموذجاً)، رسالة ماجستير، كلية التربية (ابن الرشد)، جامعة بغداد، 2004.

هنري فوستر، تكوين العراق الحديث، ترجمة: عبد المسيح جويدة، مطبعة السريان، بغداد، 1946.

Published

2022-12-18

How to Cite

إسلامي ر. ا. and Abdel Nabi, M. (2022) “Ideological Values and Educational Policies in the Kingdom of Iraq 1918-1958”, Journal of Kufa Studies Center, 1(67), pp. 145–180. doi: 10.36322/jksc.v1i67.10756.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.