The effectiveness of a proposed strategy based on differentiated education in the physical imagination For fourth-grade students

Authors

  • M. M. Haider Ammar Al-Qaisi Qadisiyah Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i67.10793

Keywords:

Strategic effectiveness, differentiated education, الخيال الفيزيائي

Abstract

    The current study seeks to find out the effectiveness of a Suggested strategy based on differentiated education and physical imagination in fourth-grade scientific students, by verifying the hypothesis of the study, to state: that isn’t statistical diffierence average (0.05) betwen averages grades of studenets of the experimenetal unit studed accoreding to the Suggested strategy and the students averege grades of the normal groups studied in the usual way in the physical imaginations scale, The study randomly identified students from the 4th scientifics grade of Abi Trap High School for Boys of Diwaniyah Education Provincial Center for the academic year 2021-2022 for the first semester of the subject of the fourth scientific physics book, and two divisions were selected out of three people in total (50) Students distributed to the two divisions (25) of the pilot group (proposed strategy) and (25) of the officer (normal), the two groups (experimental and officer) were equal to variables (time age in months, intelligence and previous information),  The researcher also prepared for each group a plan of its own, with the preparation of a measure of the physical imagination with two dimensions, the first consisting of (15) paragraphs and the second dimension of (10) paragraphs after verifying the authenticity of the virtual scale and the sincerity of the virtual scale and the strength of the distinction of paragraphs with the calculation of its stability (Alpha Kronbach), the researcher applied his own experience in the school year the first quarter (2021-2022),  After the completion of the experiment, the study data were processed by testing of samples two independent, the shower of results a clear superiority for the students of the experimenital unit that studied the proposed strategy on the students of the control group that studied in the usual in physical fiction, so rejected zero hypothesis, study came up with a set of recommendations and proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

آيات , محمد جبر (2018) : اثر استراتيجية التعليم المتمايز في التحصيل لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي في الرياضيات , مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية , ع(34), العراق .

اغا , رياض نعسان (2009) : الخيال العلمي , مجلة علمية ثقافية , دمشق , سوريا .

الجبوري , ضاري خلف واخرون (2020) : التعليم المتمايز "اسسه ونظرياته واستراتيجياته", مؤسسة دار الصادق للثقافة , العراق.

الحليسي , معيض بن حسن (2011) : اثر استراتيجية التعليم المتمايز على التحصيل الدراسي في مقرر اللغة الانكليزية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي , جامعة ام القرى , كلية التربية , السعودية .

راشد , علي (2007) : اثراء الخيال العلمي وصناعة الابداع لدى الاطفال , دار الفكر العربي, ط7, القاهرة .

الركابي , عباس جواد (2021) : فاعلية التدريس بالمدونات الالكترونية غي الخيال الفيزيائي عند طلاب الصف الرابع العلمي , مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الانسانية , ع(28) , العراق .

الزغول , عماد عبد الرحيم واخرون (2007) : سيكولوجية التدريس الصفي , دار المسيرة للنشر والتوزيع , الاردن .

زيتون , حسن (2007) : استراتيجيات التدريس المعاصرة لطرق التعليم والتعلم , مصر .

السيد , احمد عمران واخرون (2009) : دور الخيال العلمي في اتجاهات المراهقين نحو التخصص في القسم العلمي بالثانوية العامة , دراسة تطبيقية , دراسة الطفولة , مج(11) , ع(41) , القاهرة .

الشافعي , سنية محمد (2014) : مدى تأثير اللعاب الالكترونية على اثراء الخيال العلمي لدى الاطفال , مجلة المعرفة , مج(11) , ع(11) , القاهرة .

الشهراني , جواهر لاحق محمد (2019) : اثر تدريس العلوم باستخدام التعليم المتمايز القائم على الانشطة العلمية في التنمية الاستيعاب المفاهيمي وتنمية عادات العقل لدى طالبات الصف الثاني المتوسط , مجلة البحث العلمي في التربية , المجلد (20) , الجزء(13) , السعودية .

الطويرقي , حنان محمد (2013) : التدريس المتمايز واثره على الدافعية والتفكير والتحصيل الدراسي , خوارزم العلمية , السعودية .

عبد الكريم ، منذر مبدر, فاعلية العصف الذهني في تنمية التفكير الإبداعي لدى طلاب الصف الخامس العلمي في مادة الكيمياء ، مجلة الفتح، العدد (43) , 2009.

عطية , علي محسن (2009) : الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال , دار اصفاء للنشر والتوزيع , الاردن .

قطامي ,يوسف , النظرية المعرفية في التعلم , ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , 2013.

نشوان , يعقوب (1994) : الخيال العلمي لدى اطفال دول الخليج العربية , دراسة ميدانية , مجلة عالم الكتب , مج(15) , ع(3) , السعودية .

Franko (2003) : Combind climate carbon cycle effect fo large scale deforestation Department of Global Econology.

Gangi(2011) : Active learning creating Excpentment in the Classroom ,No1, George Washington Univesity.

Heacox ,Diane (2002) : Differentiating Instruction in the Regular Classroom , how to reach and teach ALL learners < grades 3-12 , by free spirit publishing .

Tomlinson , C(2011): How to Differentiation Instruction In Mixed ability Classroom , Virgimia , SACD .

Published

2022-12-18

How to Cite

Al-Qaisi, H. (2022) “The effectiveness of a proposed strategy based on differentiated education in the physical imagination For fourth-grade students”, Journal of Kufa Studies Center, 1(67), pp. 533–599. doi: 10.36322/jksc.v1i67.10793.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.