The Reality of Promotion Using Social Media in Banks: An Analytical Study in Some Branches of the Commercial Banks

Authors

  • Mr. Dr. Ali Mahmoud Samaka University of Kufa / College of Administration and Economics
  • Researcher Hayder Hamza Abbas University of Kufa / College of Administration and Economics

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i65.9713

Keywords:

Promotion Using Social Media, Government Commercial Banks, Najaf

Abstract

The study aims to identify the reality of promotion using the social media by surveying the views of the sample of banks in the study community in Najaf Governorate. In addition to the importance of the study, it is embodied in the fact that it is one of the studies that concern itself with and treat a real problem that the commercial banking sector in general and some branches of commercial banks in particular suffer from. The study addresses a problem represented by the weak interest of banks in using promotion through social media. The study hypothesis emerged is put to tackle this problem. The study sample is represented by (402) respondents from bank customers, the study sample. The electronic questionnaire findings were analyzed using the statistical analysis programs (SMART PLS) and (Microsoft Excel) (Spss 24).

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: المراجع العربية:

- ابراهيم الخضر، المدني محمد، علي، امينة عبد القادر، (2018)، دور مواقع التواصل الاجتماعي في التسويق من خلال استخدامها كوسيلة للإعلان، مجلة امارابك الامريكية العربية للعلوم والتكنلوجيا، المجلد (9)، العدد (28).

- جبر، سيما هاني، زينة ماجد، (2018)، استخدام العلاقات العامة لمواقع التواصل الاجتماعي، كلية الاقتصاد والعلوم الاجتماعية، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.

- حافظ، عبد الناصر علك، عبد الرزاق، محمد فاروق، (2019)، الاتصالات التسويقية المتكاملة وتأثيرها في تعزيز رضا الزبون، مجلة المنصور، المجلد (8) العدد (1).

- حسين، احمد عبد الستار، (2020) الاعلام الرقمي ودوره في تسويق النتاجات الفنية، مجلة الاكاديمي، المجلد (1) العدد (95).

- الزعبي، علي فلاح (2010)، الاتصالات التسويقية -مدخل منهجي -تطبيقي، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الاردن.

- شعبان، افنان محمد، (2020)، العوامل المؤثرة في استخدام المرأة للتسويق الإلكتروني في مواقع التواصل الاجتماعي، مجلة الباحث العلمي، المجلد (14)، العدد (47).

- الطائي، فيصل علوان صاحي، طالب، علاء فرحان، زعلان، عبد الفتاح جاسم، (2015)، دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز ثقة الزبون، المجلة العراقية للعلوم الادارية، المجلد (11)، العدد (46).

- عبد الحسين، عادل عباس، ما صخ، محمد سعيد، (2018)، المزيج للخدمات المصرفية وتأثيره في تحقيق قيمة الزبون المستدامة: فرع العباس 375، مجلة العراقية للعلوم الادارية، المجلد (14) العدد (56).

- عزّام، زكريا احمد، حسونة، عبد الباسط، الشيخ، مصطفى سعيد (2015)، مبادئ التسويق الحديث بين النظرية والتطبيق، الطبعة الخامسة، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان.

- علي، مظفر حمد، يونس، اسماعيل محمود، (2019)، دور التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي في استراتيجيات تطوير الخدمات السياحية، لمجلة العالمية للاقتصاد والأعمال، المجلد (7)، العدد (2).

- فاطمة، حياوي، خديجة، فور، (2019)، استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وتأثيره على العلاقات الاجتماعية- الفيس بوك والتويتر نموذجا، مجلة آفاق لعلم الاجتماع، المجلد (9)، العدد (1)

- الفضل، مؤيد عبد الحسين، علي، محمود علي (2016)، دور المزيج الترويجي في ترشيد سلوك المستهلك-دراسة ميدانية في مصارف عراقية، بحث تحليلي مستل من أطروحة دكتوراه، مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والادارية، المجلد (13)، العدد (40).

- قبوع، سنان أحمد، (2016)، أثر استخدام شبكات التواصل الاجتماعي على معرفة الزبائن، اكتساب الزبائن، والاحتفاظ بهم، رسالة الماجستير غير منشورة، كلية الاعمال، جامعة الشرق الأوسط، الاردن.

- قعيد، إبراهيم، (2017)، الترويج الالكتروني ودوره في التأثير على سلوكيات المستهلك تجاه المنتجات، مذكرة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر.

- المحمودي، فضل محمد ابراهيم (2014)، التسويق المصرفي، جامعة العلوم والتكنولوجيا، الطبعة الأولى، صنعاء، اليمن.

- مخلوف، أسماء، (2019)، دور مواقع التواصل الاجتماعي في تسويق المنتجات اليدوية للمرأة الماكثة في البيت، مذكرة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر.

- النسور، حلا بلال بهجت، المناصرة، اكسمري عامر، الزيادات، محمد عواد، (2016)، أثر التسويق باستخدام وسائل التواصل الاجتماعي على نية الشراء في الأردن، المجلة الأردنية في إدارة الاعمال، المجلّد (12)، العدد (3).

- النعاس، صديقي، بن الوليد انهار خالد، (2017)، دور مواقع التواصل الاجتماعي في تحديث الأنشطة التسويقية- موقع الفيس بوك نموذجا، مجلة البديل الاقتصادي، المجلد (4)، العدد (2).

- نعمه، رسل سلمان، الجنابي، احمد عبد محمد، محمد، مصطفى محمود، (2020)، تأثير المزيج الترويجي في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة للمنظمات الصناعية، مجلة الاقتصاد والعلوم الادارية، المجلد (26)، العدد (120).

ثانياً: المراجع الأجنبية:

AbdulShkor, A.,F., (2016), The Relationship Between Service Marketing Mix, Thesis of Doctor of Business Administration, University Utara Malaysia.

Acheaw,M.,O.,&Larson,A.,G., (2015) , Use of Social Media and its Impact on Academic Performance of Tertiary Institution Students: A Study of Students of Koforidua Polytechnic, Ghana, Journal of Education and Practice, Vol (6) No(6).

Adefulu, A., D., (2015), Promotional Strategy Impact Son Organizational Market Share and Profitability, Universities, Danubius, Vol. (11), No. (6).

Almohaimmeed,B.,M.,(2019), The Effects of Social Media Marketing Antecedents on Social Media Marketing, Brand Loyalty and Purchase Intention: A Customer Perspective, Journal of Business and Retail Management Research (JBRMR), Vol. (13), No(4).

Al-Sharif, B.,M.,&, Qwader,A., Al-Slehat,Z.,Af., (2015), The Effect of Promotion Strategy in the Jordanian Islamic Banks on a Number of Customers, International Journal of Economics and Finance Management, Vol.(9) , No(2).

Antczak,A.,Sypniewska,B.,(2017),Cross_CulturalPersonalSelling,SpringerNature, Switzerland.

Arina,M.,&,V.,Sisea, D.,G., (2014), Emphasis Use Activity Marketing in The Banking System, Ecological University, Bucharest, Romania.

Barasa,A.,M.,(2014), SOCIAL MEDIA AS AN EFFECTIVE ADVERTISING TOOL IN KENYA , THE DEGREE OF MASTER OF ARTS IN COMMUNICATION AT THE SCHOOL OF JOURNALISM: THE UNIVERSITY OF NAIROBI , KENYA.

Chou,J.,Ng,l.,& Sibilkov,V.,&Wang,(2011),Internal Marketing – Tools and Concepts for Customer- focused Management, Oxford: Butterworth-Heinemann Publications.

Duonghai,Ly.,(2013), BANK MARKETING MANAGEMENT, Thesis in Degree Program in International Business , Lahti University of Applied Sciences.

Fill, C., & Jamieson,B., (2011), Marketing Communications, Edinburgh Business School Edition, , Heriot-Watt University Edinburgh United Kingdom.

Gibson, N., (2018, (An Analysis of the Impact of Social Media Marketing on Individuals’ Attitudes and Perceptions at NOVA Community College, The Degree MASTER OF SCIENCE OCCUPATIONAL AND TECHNICAL STUDIES OLD DOMINION UNIVERSITY, United States.

Hallgrímsdóttir ,J.,(2018), Advertising on social media Consumer’s attitude and behaviors towards social media advertising The Degree MASTER OF SCIENCE Marketing, Reykjavik University, Iceland.

Jenkins ,A.,(2016) ,Social Media Become a Social Media Marketing, Kindle Edition.

Jung, T., H.,&, Ineson, E.,M.; Green, E., (2013), Online social networking: Relationship marketing in UK hotels, Journal of Marketing Management, Vol. (29) No. (3)

Kaplan, A. M., & Haenlein, M., (2010),Users of the world, unite the challenges and opportunities of social media, Business Horizons Elsevier , Vol.(53) No(1).

Kaplan, A. M., & Haenlein, M., (2010),Users of the world, unite the challenges and opportunities of social media, Business Horizons Elsevier , Vol.(53) No(1).

Kleiner, J, & Denise, (2015), Service Quality and Customer Loyalty, Academy of Marketing Science, Springer.

Kotler, P., Armstrong, G., Harris,L.,C.,he, Hongwei, (2020), Principles of Marketing European Education,8 th Education , Pearson, British.

Kreutzer, R.,(2019), Toolbox for Marketing and Management , published by Springer, Switzerland.

Macharia, I., W., (2017), Influence of Promotional Mix Elements on Brand Loyalty in the Kenyan Banking Sector, The Degree Masters in Business Administration (MBA), United States International University Africa.

Mathews ,B.,G, &,Mwangi ,G.,W., Wanjala .,J.,W(2018), Factors Affecting The Choice Of Promotional Mix By Commercial Banks In Kenya: A Case Study Of Kenya Commercial Bank Limited , International Journal of Innovative Research and Advanced Studies (IJIRAS) Vol (5), No (3)

Othman,B,&mHarun,A.,Rashid,W.,Nazeer,S.,Wahid,A.,Kadhim.,G., (2019)The influences of service marketing mix on customer loyalty towards Umrah travel agents: Evidence from Malaysia, Management Science Letters, Vol (9), No(6).

Parment, & A., Armstrong, G., Kotler, P., (2017), Principles of Marketing, 2th Edition, , Pearson Education Limited, British.

PAWAR, A., V.,(2014), STUDY OF THE EFFECTIVENESS OF ONLINE MARKETING ON INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION, the degree of Master of Philosophy (Business Management),D.Y. Patil University, School of Management, India.

Rachna ,Khajuria,I.,(2017),A Study of User-Generated Content on Social Networking Sites and its Impact on Consumer-Based Brand Equity Constructs,Global Journal of Management and Business Research: E Marketing, Vol (17) No (1).

Ray,S., &,Yin,S.,(2020), Channel Strategies and Marketing Mix in a Connected World, published by Springer, Switzerland.

Shankar, R.,, (2016), Comparative Analysis of Retail Banking Promotional Measures, Schooled International Journal of Management, India.

Tibebe,G, & Ayenew,T., (2018), The Effectiveness of Integrated Marketing Communication for High Involvement Product Purchase Decision: In Case of University of Gondar Employees, Pacific Business Review International, Vol. (11),No(4) .

Volkov, M., Denize,S.,Adam,S., Armstrong, G., Kotler, P., (2018), Principles of Marketing, 7th Edition, Pearson, Australia.

Yang, A.,& Kantamneni, S., Li, Ying, D., A., (2018), Services, 14th World Congress, Springer.

Yasaa,N.,N.,&,Giantaria,IG.,K.,Setinib,M.,yantic,P.,L.,(2020), The role of competitive advantage in mediating the effect of promotional strategy on marketing performance, Management Science Letters, Growing Science Vol. (10), No. (12).

Published

2022-07-30

How to Cite

Samaka, A. and Abbas, H. (2022) “The Reality of Promotion Using Social Media in Banks: An Analytical Study in Some Branches of the Commercial Banks”, Journal of Kufa Studies Center, 1(65), pp. 297–328. doi: 10.36322/jksc.v1i65.9713.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.