Artistic Experience and its relation to Kindergarten Child Physical Growth

Authors

  • Jenan Lateef Hashem University of Baghdad / College of Education for Women

DOI:

https://doi.org/10.36317/kaj/2023/v1.i57.11832

Keywords:

Artistic experience, physical development, Artistic experience, physical development, kindergarten children

Abstract

The study aimed to:

  1. Identify the appropriate artistic experience to kindergarten children physical growth.
  2. Identify the physical growth of kindergarten children.
  3. Investigate the relationship between the artistic experience and kindergarten children physical growth.

To achieve the aims of the study, the researcher builds up two scales, in which the items of these two scales based on literature, theoretical framework, and previous studies. Artistic experience scale consisted of 11 items whereas physical growth scale contained 13 items. After confirming the psychometric characteristics of the two scales, the researcher applied them on the sample of the study who are kindergarten teachers at General Directorate of Education Karkh-Alawlaa. They were (150) female teachers chosen randomly, and after collecting the teachers' responses, the data was analyzed statistically to obtain the following results:

 

  1. Artistic experience provided in the kindergarten is effective and appropriate for children.
  2. Kindergarten children enjoy healthy physical growth.
  3. Artistic experiences provided to children in kindergarten have an important and effective role in developing their physical growth.

Artistic activities practiced by the child in kindergarten are considered one of the pillars of modern education and represent, along with other school subjects, a system that aims to achieve comprehensive and balanced development for all aspects of the personality and the development of creative, cognitive, social and physical skills. artistic experiences work on developing the physical aspect of the child through the physical movements that the child uses in drawing and coloring process. These movements improve the child's motor skills, achieving visual-kinetic synergy.

Keywords: Artistic experience, physical development, kindergarten children

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

. بدير ، كريمان (2004) : الرعاية المتكاملة للاطفال ، ط 1 ، عالم الكتب ، مصر .

. بركات ، عفاف ممدوح محمد عبد الرازق ( 2017) : تنمية مهارات التشكيل الفني لطفل الروضة باستخدام برنامج قائم على استراتيجية التعلم التعاوني Jigsaw ، مجلة الطفولة ، العدد 27 .

. حسن ، حنان ابراهيم (2014) : دليل معلمة رياض الاطفال في المهارات الفنية واليدوية للطفل ، مكتبة الرشد ناشرون ، الرياض .

. حسين ، هالة (2014) دور الانشطة الحالية لرياض الاطفال في تنمية الابداع لدى الطفل : دراسة ميدانية برياض الاطفال التابعة لوزارة التربية والتعليم بمدينة الرياض ، مجلة الثقافة والتنمية ، العدد 76 .

. خميس ، حمدي ( 1998) : طرق تدريس الفنون ، دار المعارف .

. الخولي ، أمين انور و راتب ، اسامة كامل ( 2007 ) : التربية الحركية للطفل ، ط 2 ، دار الفكر العربي ، مصر .

. راتب ، أسامة كامل (1999) : النمو الحركي: مدخل للنمو المتكامل للطفل والمراهق ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة

. زيان، سعيد (2007): مدخل الى علم نفس النمو، ديوان المطبوعات الجزائرية، الجزائر.

. طلبة، ابتهاج محمود (2009) : المهارات الحركية لطفل الروضة ، ط1، دار المسيرة ، عمان ، الاردن .

. عايش، احمد جميل (2008) ، اساليب تدريس التربية الفنية والمهنية والرياضية ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

. العتوم ، خلود حسن (2020) : ما أهمية الخبرات الفنية لطفل الروضة؟ ، موقع ويب ، https://e3arabi.com/ .

.عبد الحميد ، شاكر (2001) : دراسة في سايكولوجية التذوق الفني ،المجلس الوطني الثقافي للاداب ، الكويت .

. عبد العـزيز ، مصطفى محمد ( 2009 ) : سيكولوجية التعبير الفني عند الاطفال ، مكتبة الانجلو المصرية .

. عبد الفتاح ، عزة خليل ( 1997 ) : الانشطة في رياض الاطفال ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر ، مصر.

. عبد المجيد ، مروان عمران : ( 2013) ، اثر الممارسة الفنية في تنمية القدرات الذهنية للاطفال ، مجلة كلية الاداب والعلوم الاجتماعية ، جامعة السلطان قابوس ، عدد 4 .

. عبد المطلب ، ام هاشم محمد عبد الباقي (2014 ) : المهارات الحركية والفنية لاطفال الروضة ، ط 2 ، دار الزهراء للنشر والتوزيع ، القاهرة .

. القزاز ، فاطمة عبد اللطيف خليفة (2018) : برنامج انشطة فنية لتنمية مهارة التعبير الحركي لدى طفل الروضة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة مدينة السادات ، كلية التربية ، قسم رياض الاطفال .

. مزوز ، عبد الحليم (2016) : الانشطة الفنية : مفهومها، اهدافها، النظريات المفسرة لها والدوافع الفنية للمتعلمين ، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية ، العدد 26 ، جامعة قاصدي مرباح ورقلة ، الجزائر.

. الناشف، هدى محمود (2009) : رياض الاطفال ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

. الهنيدي، منال عبد الفتاح (2006): الانشطة الفنية لطفل الروضة، ط 1، عالم الكتب للتوزيع، القاهرة.

وزارة التربية (1994): نظام رياض الاطفال، المديرية العامة للتعليم العام، مديرية رياض الاطفال، بغداد، العراق.

وزارة التربية (1990): الاهداف التربوية في القطر العراقي، ط 2، مطبعة وزارة التربية، بغداد، العراق.

المصادر الاجنبية:

Awogbade ،M. (2013). A perspective on motivating children art activity . Ife Psychologia. Vol. 21 ،(٢) .

Chumark, C. , & Puncreobutr, V. (2016) : Developing Basic Mathematical Skills of Pre-School Children by using Plasticized Clay , Journal of education and practice, 7(12), 180-184.

Feinstein, S . , ( 2006 ) : The Praeger handbook of learning and the brain ( Vol. 2) . Westport, CT: Praeger Publishers/Greenwood Publishing Group.

Hummel, H., Burgos, D., Tattersall, C., Brouns, F., Kurvers, H&, Koper, R. (2005) Encouraging contributions in learning networks using incentive mechanisms. In Journal of Computer Assisted Learning, 21, 355-36

Menzer, M. Melissa (2015) : The Arts in Early Childhood: Social and Emotional Benefits of Arts Participation , Published by the NEA Office of Research & Analysis Sunil Iyengar, Director , National Endowment for the Arts 400 7th Street , SW Washington .

Sevimli-Celik, serap & kirazci, sadettin & Ince, Mustafa Levent 2011) ) : Preschool Movement Education in Turkey: Perceptions of Preschool Administrators and Parents , Early Childhood Educ Journal , Vol.39 .

Zupancic, T. , Cagran, B. , Mulej, M. (2015) ; Preschool Teaching Staff ’s Opinions on the Importance of Preschool Curricular Fields of Activities, Art Genres and Visual Arts Fields , CEPS Journal : Center for educational policy studies journal 5(4), 9-29 .

Published

2023-09-01

How to Cite

hashem, jenan. “Artistic Experience and Its Relation to Kindergarten Child Physical Growth”. Kufa Journal of Arts, vol. 1, no. 57, Sept. 2023, pp. 401-2, doi:10.36317/kaj/2023/v1.i57.11832.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.