تأثير مستويات من الأسمدة العضوية والمعدنية في حاصل ومكونات نبات ا لرز
Abstract
نفذت تجربة حقلية في محطة ابحاث الرز في المشخاب , محافظة النجف الأشرف في تربة طينية غرينية في الموسم الزراعي ( تموز- تشرين الثاني 2013), لدراسة تاثير اضافة انواع من الأسمدة المعدنية والعضوية معا وبشكل منفرد فى نمو وحاصل الرز صنف الياسمين. استعملت سبع معاملات في التجربة T1 (إضافة نصف كمية السماد الكيمياوي الموصى بها للرز + سماد NPK) و T2 (إضافة نصف الكمية الموصى بها السماد الكيمياوي للرز + برلهيومس) و T3 (إضافة نصف الكمية الموصى بها من السماد الكيمياوي للرز + سماد NPK + برلهيومس) و T4 (سماد NPK) و T5 (برلهيومس) و T6 (سماد NPK + برلهيومس) و T7 (إضافة الكمية الموصى بها من السماد الكيمياوي للرز فقط كمعاملة مقارنة). استعمل تصميم القطاعات الكاملة المعشاة وبثلاث مكررات. أظهرت النتائج عند الحصاد بان المعاملة T3إضافة نصف كمية السماد الكيمياوي الموصى بها للرز + سماد NPK + برلهيومس) قد تفوقت معنويا في صفات النمو (ارتفاع النبات وعدد الفروع الحاملة للداليات. م-2 ), وفي الحاصل ومكوناته ( حاصل الحبوب و طول الدالية و عدد الحبوب في الدالية ووزن1000 حبة). وجاءت بعد المعاملة T2فــي (الحاصل البايولوجي).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Kufa Journal for Agricultural Sciences is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows users to copy, to create extracts, abstracts and new works from the Article, to alter and revise the Article, and to make commercial use of the Article (including reuse and/or resale of the Article by commercial entities), provided the user gives appropriate credit (with a link to the formal publication through the relevant DOI), provides a link to the license, indicates if changes were made and the licensor is not represented as endorsing the use made of the work. The authors hold the copyright for their published work on KJAS website, while KJAS responsible for appreciate citation for their work, which is released under CC-BY-4.0 enabling the unrestricted use, distribution, and reproduction of an article in any medium, provided that the original work is properly cited.