تأثير بعض العوامل الحيوية والمستخلصات النباتية في مكافحة حشرة السونة Eurygaster testudinaria(Geoffroy) (Hemiptera :Scutelleridae) على الحنطة
Abstract
هدفت الدراسة الى اختبار تأثير العالق البوغي للفطرين Beauveria bassiana1 و Metarhizium anisopliae ودراسة تاثير مستخلصات الماء المغلي والبارد لنباتي الحويرة والكلغان وحساب نسبة الطرد والجذب لمستخلص الماء المغلي لنبات الحويرة على بالغات الحشرة .أشارت نتائج تاثير العالق البوغي تفوق الفطر M.anisopliae معنويا إذ سجل نسبة هلاك 19.21 % قياسا بالفطر B.bassiana1 الذي سجل نسبة هلاك بلغت 18.75 % أظهرت نتائج تاثير المستخلصات المائية لأوراق نباتي الحويرة والكلغان على بالغات الحشرة إن المستخلص المائي الحار لنبات الحويرة وبتركيز 10 % اعطى اعلى نسب هلاك بلغت 72.41% قياسا بالمستخلص المائي البارد لنبات الكلغان وبتركيز 5 % اذ سجل نسبة هلاك 26.66 % . اما نتائج تاثير الطرد والجذب فقد أظهرت النتائج ان المستخلص المائي الحار لنبات الحويرة اعطى اعلى نسبة وقوة طرد وموازنة قوة الطرد والجذب اذ بلغت 66.66% و 168 و –33.33 % و – 95 على التوالي في حين سجل المستخلص المائي الحار لنبات الكلغان اعلى نسب جذب وقوة جذب بلغت 43.33 % و 117 على التوالي .
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Kufa Journal for Agricultural Sciences is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows users to copy, to create extracts, abstracts and new works from the Article, to alter and revise the Article, and to make commercial use of the Article (including reuse and/or resale of the Article by commercial entities), provided the user gives appropriate credit (with a link to the formal publication through the relevant DOI), provides a link to the license, indicates if changes were made and the licensor is not represented as endorsing the use made of the work. The authors hold the copyright for their published work on KJAS website, while KJAS responsible for appreciate citation for their work, which is released under CC-BY-4.0 enabling the unrestricted use, distribution, and reproduction of an article in any medium, provided that the original work is properly cited.