The religion of the head of state

Authors

  • Ali Youssef Shukri Presidency

Abstract

The subject of religion, belief and sect is one of the most sensitive subjects in the field of constitutional studies, and indeed studies in general. And the religious dispute stood behind many international and internal conflicts, and even many alliances were established on the basis of religion and sect.
And the limits of religion and belief on internal and international relations do not stop at a specific limit. Just as this factor plays a decisive role in the relations of the Islamic world, its impact is no less than that in the Western and Christian world in general.
From here, the international charters, and then the national constitutions, were keen to regulate freedom of belief precisely, and even many charters created the necessary guarantees to protect this freedom.
And if the international legislator was really keen to guarantee this freedom, then many constitutional legislators organized this freedom to confirm the state’s respect for this freedom, and the standing of those in power at the same distance from all religions, sects and beliefs. But the reality often indicates otherwise. The issue of bias and inclination to this or that religion, or favoritism for this belief and doctrine or another is a natural issue that arises with the birth of man, even if the ruler at the head of power is keen to show his respect for all beliefs. But what distinguishes the most democratic world from the least is that the rulers of the first sect are keen to respect all beliefs, and this respect for them is reflected in the reality of application, as they are keen to allow everyone to freely practice the rituals of their beliefs, but without prejudice to security or public order or affecting the freedom of others. in practicing their beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- م(1/3) من الدستور الصومالي .

- م(5) من الدستور الموريتاني .

- م(1) من الدستور السوداني لسنة 1998 .

- فصل (3) من الدستور المغربي لسنة 2011 .

- م(2) من الدستور الكويتي لسنة 1961 .

- م(2) من النظام الأساسي العُماني لسنة 1996 .

- م(2/أولاً) من الدستور العراقي لسنة 2005 .

- م(2) من الدستور الأردني لسنة 1952 .

- م(2) من الدستور اليمني لسنة 1991 .

- م(7) من الدستور الإماراتي لسنة 1971 .

- م(1) من النظام الأساسي السعودي لسنة 1992 .

- م(1) من الدستور التونسي لسنة 1979 .

- م(1) من الدستور القطري لسنة 2003 .

- م(2) من الدستور المصري لسنة 1971 .

- م(4) من الدستور الفلسطيني لسنة 2002 .

- المائدة – الآية 51 .

- المائدة – الآية 57 .

- النساء – الآية 59 .

- آل عمران – الآية 118 .

- المنافقون – الآية 8 .

- الأنفال – الآية 7 .

- آل عمران – الآية 28 .

- الكليني – الكافي – ج1 – ص470 .

- الصدوق – من لا يحضره الفقيه – ج4 – ص243 ، كذلك الحر العاملي – وسائل الشيعة – ج26 – ص14 .

- أبو الحسن علي بن محمد الماوردي – الأحكام السُلطانية – مكتب الإعلام الإسلامي – ط2 – 1406هـ - ص5 .

- ابن العربي – السياسة الشرعية – ص13 .

- القرطبي – تفسير الجامع لأحكام القرآن 5/421 .

- النووي – شرح صحيح مُسلم – 6/314 .

- النووي – شرح صحيح مُسلم – 6/315 .

- النووي – شرح صحيح مُسلم – 6/316 .

- إبن حزم – مراتب الإجماع – ص208 .

- إبن حجر – فتح الباري – 13/123 .

- الشيخ الطوسي – الخلاف ، ج4 – ص23 .

- الشيخ الطوسي – المبسوط – ج3 – ص342 .

- إبن البراج – جواهر الفقه – ص51 .

- المازندراني – مباني الفقه الفعال في القواعد الفقهية الاساسية – ج1 – ص248 .

- المحقق الحلي – شرائح الإسلام – ج2 – ص240 .

- الشهيد العاملي الثاني – مسالك الأفهام – ج3 – ص36 .

- محمد حسن النجفي – جواهر الكلام – ج21 – ص113 .

- علي أصغر مرواريد – الينابيع الفقهية – ج9 – ص206 .

- المنتظري – دراسات في ولاية الفقيه و فقه الدولة الإسلامية – ج1 – ص11 .

- تناوب على سدة الرئاسة في جمهورية القمر الإتحادية الإسلامية كل من :-

الرئيس مُدة الرئاسة صفته

أحمد عبدالله عبدالرحمن 23 أيار 1978 – 22 تموز 1978 رئيس مُشارك للإدارة العسكرية

محمد أحمد 23 أيار 1978 – 22 تموز 1978 رئيس مُشارك للإدارة العسكرية

محمد أحمد 3 تشرين الأول 1978 – 25 تشرين الأول 1978 رئيس الإدارة

أحمد عبدالله عبدالرحمن 25 تشرين الأول 1978 – 26 تشرين الثاني 1989 رئيس الإتحاد

حريبون شيباني 26 تشرين الثاني 1989 – 27 تشرين الثاني 1989 رئيس مؤقت

سعيد محمد جوهر 27 تشرين الثاني 1989 – 20 آذار1990 قائم بأعمال الرئيس

سعيد محمد جوهر 20 آذار1990 – 29 أيلول 1995 رئيس الإتحاد

محمد تقي عبدالكريم 2 تشرين الأول 1995 – 5 تشرين الأول 1995 قائم بأعمال الرئيس

كعبي الشيروت محمد 5 تشرين الأول 1995 – 26 كانون الثاني 1996 رئيس مؤقت

سعيد محمد جوهر 26 كانون الثاني 1996 – 25 آذار 1996 رئيس الإتحاد

محمد تقي عبدالكريم 25 آذار 1996 – 6 تشرين ثاني 1998 رئيس الإتحاد

تاج الدين بن سعيد مسوندي 6 تشرين ثاني 1998 – 30 نيسان 1999 رئيس مؤقت

غزالي عثماني 6 أيار 1999 – 23 كانون الأول 2001 رئيس الإتحاد

غزالي عثماني 23 كانون الأول 2001 – 21 كانون الثاني 2002 حاكم الدولة

حماده مادي بوليرو 21 كانون الثاني 2002 – 26 أيار 2002 رئيس مؤقت

غزالي عثماني 26 أيار 2002 – 26 أيار 2006 رئيس الإتحاد

أحمد سامبي 26 أيار 2006 – 26 أيار 2011 رئيس الإتحاد

إكليل ظنين 26 أيار 2011 - رئيس الإتحاد

- د. عبدالعزيز سليمان و د. عبدالمجيد نعني – تاريخ الولايات المتحدة الحديث – دار النهضة العربية – بيروت – ص115 و ما بعدها .

- Paul Kennedy – The rise and Fall of the great power – Newyork – vintage – P.350 .

- William Thompson and joseph Hickey – Society infocus – Boston – 2010 .P.118 .

- هنري بولاد – الإنسان و الكون و التطور بين العلم و الدين – دار المشرق – بيروت – ط4 – 2008 – ص201 .

- كارين آرمسترونغ – النزاعات الأصولية في اليهودية و المسيحية و الإسلام – دار الحكمة – دمشق – 2005 – ص102 .

- Deux Siēcles de laicite en France : Quelques reperes chronologiques .

- Rapport Au President De La Rapublique – Remis Le ıı decēmbre 2003 .

- م(4) من الدستور السويدي .

- م(9) من الدستور الإسباني .

- م(5) من الدستور الدنماركي .

- م(47) من الدستور اليوناني .

- م(2) من الدستور النرويجي .

- م(62) من الدستور الأيسلندي .

- م(75) من الدستور الكوستريكي .

- م(26) من الدستور السلفادوري .

- م(2) من الدستور الأرجنتيني .

Published

2014-04-01

How to Cite

Shukri, A. Y. (2014). The religion of the head of state. Kufa Journal of Legal and Political Sciences , 1(18), 7–30. Retrieved from https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/kjlps/article/view/9612