Aesthetic depiction of the manifestations of nature in the Holy Quran

Authors

  • Ammar Abdul-Ameer Al- Salam كلية العلوم الاسلامية ، الجامعة الإسلامية ، النجف الأشرف ، العراق

Keywords:

the Noble Qur’an, aesthetic photography, aspects of nature, the analytical method, the elements of beauty, excitement and suspense .

Abstract

يتناول هذا البحث جانباً من جوانب الاعجاز البلاغي في القرآن الكريم، وقد استهدف صور الطبيعة فيه، محاولاً الوقوف عند تلك الصور التي استعملت أكثر من مرة في القرآن الكريم، ولاسيما في سياق إثبات الواحد الموجود والخالق المعبود، والقدرة على البعث والنشور.

وقد اعتمد البحث على المنهج التحليلي في تناول عدد من الصور المختارة للطبيعة في القرآن الكريم مستعيناً في بعض الأحيان بآراء مجموعة من المفسرين الذين وقفوا عند تلك الصور محللين ومفسرين، ليخرج البحث بعدها بنتيجة تتلخص في أن صور الطبيعة في القرآن الكريم لا تخلو من عناصر الجمال والتشويق، فدقة الوصف، ومطابقة الواقع والاختيار الأمثل لزوايا التصوير وتنظيم حركة العرض، واستثمار فاعلية التقابل، وتثوير دلالات الحركة الداخلية والخارجية في الصور، وغير ذلك من العناصر الجمالية التي أعطت لصور الطبيعة في القرآن الكريم كثيراً من لمحات الإثارة والتشويق، تلك التي تعاضدت مع دلالات الحس والمنطق والبرهان لتحقيق الوظيفة التي تمثل الغاية من الاستعمال، والتي من أجلها وظفت تلك الصورة في السياق .

Abstract: study focuses on one facet of the Holy Qur'an's rhetorical miraculousness. It has chosen imagery from nature in an effort to stop at those that the Holy Qur'an often employed, particularly while showing the existence of God, the One, the adored Creator, and His power to resuscitate and resurrect.

A number of chosen natural images from the Holy Qur'an have been the subject of research that has depended on the analytical technique, at times using the analysis and interpretation of a group of interpreters who have stopped at particular images.The study then came to the conclusion that the Holy Qur'anic depictions of nature do contain elements of beauty and suspense. A description's accuracy, reality's conformity, the best choice of depicting perspectives, the arrangement of display movement, and investing in encounter efficacy,

transforming the connotations of internal and external movement in images, as well as other aesthetic components that gave the Holy Qur'anic depictions of nature many moments of suspense and excitement. These aesthetic components also worked in conjunction with the connotations of sense, logic, and proof to achieve the function that reveals the purpose for which the image was used in the text.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-05

How to Cite

Al- Salam, A. “Aesthetic Depiction of the Manifestations of Nature in the Holy Quran”. Kufa Arts Journal, vol. 53, no. ج1, Sept. 2022, pp. 13-1, https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/article/view/10263.