The Christian icon is a religious ritual ,not an art

Authors

  • D.r. Sattar jabbar Ahmed Mohammed Al Obaidi Faculty of Archaeology_ University of Kufa

DOI:

https://doi.org/10.36317/kaj/2023/v1.i57.11175

Keywords:

Icon, Christians, Church, pagans, , Arab school

Abstract

One of the meanings of the word “ Icon”  in the Greek it means sacred writing the term icon writing stands out to us instead of drawing carving or depicting the icon. Considering that the icon is areligious ritual in the first place.That is amerger between symbol and drawing as it extends in  divine thought to express relingious visuals in Eastern Christian religion.

In this paper we dealt with the icon its past and how it began in tombs and tunnels For fear of persecution of the Jews .and how these icons were characteion and liberation in representation for the same reason the fear of abuse and killing by jews and pagans, and this killing also came to make the icon a religious ritual that the reader and non-reader can understand .It is symbolic expression of the existence of the faith in God or  who is on his behalf from the guardians on earth.

Icons moved to the third century Ad by Emperor Constantion who became Christian. Likewise, the iconoclasm was afierce war brokeout against the icon between two parties. The first said that they should be investigated and that religious teachings were revealed in Bible, so there is no need for icons. The other team said that the icons don’t touch God and it is natural to explain the teachings of AL-Dim to all belivers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-الكتاب المقدس

-اسعد ، يوسف جودة. "مختصر التعليم المسيحي"، بغداد ، 1949م.

-بومر ، كريستوف، "كنيسة المشرق" ، 2004، بلا مكان طبع.

-برصوم ، اغناطيوس افرام الاول "اللؤلؤ المنثور" في تأريخ الآداب السريانية ، دار ماردين حلب ، بلا تاريخ.

-ألبعلبكي، منير ،"معجم اعلام الموارد"، بيروت ، دار العلم للملايين ، الطبعة الاولى ، 1992م.

-الجميل ، الخوري ناصر، "الرموز المسيحية"، بيروت، 2011م.

-حبي ، انطوان ،"الصور المقدسة أو الايقونات " ، بيروت ، 1989م.

-حبيب ، رؤوف " الايقونات القبطية" ، مصر ، مكتبة المحبة ، بلا تاريخ.

-حسن ، زكي محمد ، "مدرسة بغداد في التصوير الاسلامي" ، سومر ، مجلد11 ، ج1 ، 1955م.

-ساكو ، لويس ، " الكنسة الاولى مسيرة ايمان وبدايات لاهوت" ، بغداد ، 1990م.

-سخنيني ، عصام ،"مقاتل المسيحيين" ، بيروت،ط1، 2013م.

-طرخان ، ابراهيم علي، "الحركة الايقونية في الدولة البيزنطية"، مطبعة لجنة التأليف والترجمة ، القاهرة ،1956م.

-عكاشة، ثروت ،"موسوعة التصوير الاسلامي" ،لبنان ، مكتبة ناشرون ،ط1، 2001م.

-عكاشة ، ثروت ،"الفن البيزنطي" ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، الطبعة الثانية ، 2013م.

-عون ، مشير باسيل ، "الايقونة بهاء وجهك " ، لبنان ، 2004م.

-قدومي ، غادة حجاوي، وآخرون "العلوم عن المسلمين" ، مؤسسة الكويت للتقدم العلمي ، 1980م.

-القره غولي، محمد علي علوان و الحلي ، سلام محمد رشيد، "جماليات الأيقونة في الفن المسيحي" ،مجلة بابل للدراسات الانسانية ، مج 5 ،ع1 ،2015م

-قنواتي ، جورج شحاته" المسيحية والحضارة العربية " بيروت،ط2 ، 1984م.

-محمد عماد سالم سلمان، "الايقونات وتأثيرها العقدي في الكنائس"، مجلة الجامعة العراقية، مج56،ج2 2022م.

-المخلصي ، فرنسيس يوسف، "مريم العذراء في كنائس العراق"، ترجمة يوحنان جولاغ ، بغداد ، 1985م.

-المخلصي، منصور "الكنيسة عبر التأريخ" ، بغداد ، 1997م.

-المخلصي، منصور، "نار وروح" ،بغداد ،مركز الدراسات الشرقية ، 2010م.

-نرسي ، حنا ، " تنوير الاذهان في بعض الحقائق " ، الموصل ، مطبعة محفوظ ، بلا تاريخ,

- هاورز، ارنولد ، " الفن والمجتمع عبر العصور" ، ترجمة فؤاد زكريا ،القاهرة ، دار الكاتب العربي ، ج1 ، 1967م.

-هلال، زينب عبدالله، "المفهوم الفني واللاهوتي للأيقونة المسيحية، مستل من مجلة القادسية للعلوم الانسانية ، مج22،ع1، 2019م.

-اليسوعي صبحي حمودي،"معجم الايان المسيحي" ، بيروت ، دار المشرق ، الطبعة الثانية ، 1994م.

-يوسف، يوحنا نسيم، "الايقونات القبطية في التاريخ والادب والطقوس" ،مستل من سلسلة كرامات قبطية ،عدد4، 2013م.

Giuseppe, bovine , Ravenna arenas tory ,febbraio, 1981

Heidegger,"vrage and aufstaze nesk", pfullingen, 1990.

Louspensky ,"Essai Sur La Theologie de lieone" ,Exarchat Ptriarcal Russe in europ Occidentale, paris,1960.

Saint Gregoirede nyssevied, moisek sources Chretiennes ,Paris, 1968

Published

2023-09-01

How to Cite

Al Obaidi, Sattar. “The Christian Icon Is a Religious Ritual ,not an Art”. Kufa Journal of Arts, vol. 1, no. 57, Sept. 2023, pp. 375-00, doi:10.36317/kaj/2023/v1.i57.11175.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.