The effect of teaching geography using the Gardens of Ideas strategy on the achievement of Fourth grade literary students and the development of their systemic thinking

Authors

  • Athraa Azeez Afan Al-Zubaidi Mustansiriya University - College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.36317/kaj/2023/v1.i57.12083

Keywords:

Gardens, Ideas, Strategy

Abstract

The current research aims to investigate the effect of teaching geography with the Gardens of Ideas strategy on the achievement of fourth-grade literary students and the development of their systemic thinking.

To achieve the aim of the research, the author formulated the following hypotheses:

1-There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the experimental group students who study geography using the Gardens of Ideas strategy and the average scores of the control group students who study the same subject in the usual way in the achievement test.

2-There is no statistically significant difference at the (0,05) level between the average scores of the experimental group who study geography using the Gardens of Ideas strategy and the average scores of the control group who study the same subject in the usual way in the scores of the systemic thinking scale.

The research sample consisted of (64) female students, (32) female students in the experimental group and (32) female students in the control group. The material included the first, second and third semesters of the first semester of the year 2019-2020.

The author collected the data of this research independently, and measure achievement score through preparing a test consisting of (30) paragraphs of multiple choices, also the author adopted the systemic thinking test prepared by Al-Kubaisi (2008). The result was statistically analysed using the T-test for two independent samples.

The result of this work showed:

1-The students of the experimental group who studied with the gardens of ideas strategy outperformed the students of the control group who studied the same subject using the traditional method in achievement.

2-The students of the experimental group who studied with the gardens of ideas strategy outperformed the students of the control group who studied the same subject in the traditional way in their systematic thinking.

Finally, the author recommends the following:

1-Emphasis on the use of modern strategies, especially the gardens of ideas, as they have an impact on raising the level of female students in achievement.

2-The necessity of including social studies teachers in training courses to get acquainted with modern strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- أبو زينة، تيسير، (2007) التفكير المنظومي وهندسة القرار، المعهد العربي للبحوث والدراسات الاستراتيجية، الأردن.

- أبو علام، رجاء محمود، (2001) النظريات الحديثة في القياس والتقويم وتطوير نظام الامتحانات، ورقة عمل الى، المؤتمر العربي الأول للامتحانات والتقويم: رؤية مستقبلية، المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي، القاهرة 22 – 24 ديسمبر.

- بلوم، بنجامين واخرون، (1983) تقويم تعلم الطالب التجمعي والتكويني، ترجمة محمد امين المفتي واخرون، ، دار ماكجو و هل للنشر، المركز الدولي للترجمة، نيويورك.

– التميمي ، عواد جاسم ،(2010) الحقيبة التعليمية تقنية للتعلم الذاتي ودعم للمناهج الدراسية ، مجلة كلية التربية الاساسية ، العدد 22 ، الجامعة المستنصرية ، بغداد.

- الجنابي ، قاسم إسماعيل مهدي , (2010 ) أثر استعمال الأسئلة المتشعبة في تنمية التفكير الناقد لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في مادة التاريخ الحديث والمعاصر(رسالة ماجستير غير منشورة ) ،جامعة بغداد , كلية التربية ابن رشد.

-حسين،عبد المنعم خيري (2011)القياس والتقويم،ط1،مركز الكتاب الاكاديمي، عمان، الاردن.

- حمادات ، محمد حسن محمد، (2009) منظومة التعليم وأساليب تدريس "الرياضيات، اللغة الانكليزية ، الكيمياء، الأنشطة التعليمية، تكنولوجيا التعليم، الإبداع، نظام الجودة" ،ط1، دار الحامد للنشر والتوزيع، الأردن.

-الحمادي،علي (1999) طريقة لتوليد الأفكار الإبداعية, دار أبن الحزم للطباعة, بيروت- للبنان

- الخزرجي ، حيدر خزعل نزال، (2007) "أثر استعمال المجمعات التعليمية وفرق التعلم في تنمية التفكير الاستدلالي لدى طالبات معهد إعداد المعلمات في مادة التاريخ" (أطروحة دكتوراه) كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد.

-الخوالدة، محمد محمود وآخرون، (1995) مدخل في التربية، ط1، مطبعة الكتاب المدرسي، صنعاء.

- داخل ،سماء تركي، الشريفي مرتضى محسن،(2017)استراتيجية الامواج المتداخلة، مكتب الامير للطباعة، بغداد.

- الدباغ , فخري وآخرون، ( 1983) اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة المقننة للعراقيين، مطبعة جامعة الموصل ، الموصل.

- زيتون، حسن حسين ، (2003) التعلم والتدريس من منظور المدرسة البنائية ، ط1، عالم الكتب، القاهرة.

- الزعبي، شاهر وآخرون، (2005) فعاليات الملتقى التربوي الثالث لمواد الجغرافية وعلم النفس والدراسات الاجتماعية ،الإمارات العربية المتحدة، دبي.

- الزوبعي، عبد الجليل ابراهيم، ومحمد احمد الغنام،(1981) مناهج البحث في التربية،ج1،كلية التربية، بغداد.

- سعد ، نهاد صبيح، (1990) الطرق الخاصة في تدريس العلوم الاجتماعية ، العراق ، جامعة البصرة

- السامرائي، هبة رعد، (2009) "فاعلية مطبوعات الأطفال في تكوين القيم الفنية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية "(رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة المستنصرية /كلية التربية الأساسية.

- شاهين، عبد الحميد حسن عبد الحميد،(2011) استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وانماط التعلم، مكتب التربية العربي لدول الخليج، الرياض.

- عبيد, وليم تاو خروس، عفانة عزو، (2002) النموذج المنظومي وعيون العقل, المؤتمر العربي الثاني حول المدخل المنظومي في التدريس والتعلم, القاهرة, مركز تطوير تدريس العلوم.

-علام، صلاح الدين (2007): القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان الأردن.

- العزاوي، مروة عبود احمد،(2016) اثر حدائق الافكار في تنمية تفكير ما وراء المعرفة لدى طالبات الصف الرابع الادبي في مادة التاريخ، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة ديالى، كلية التربية

- فرمان، شذى عادل، وكشاش، ازهار علوان،(2015) استراتيجيات التعلم والتعليم وتطبيقاتها العملية، مكتب عدنان للتنضيد الطباعي والتصميم، بغداد.

- قطامي، يوسف،(2013) استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

- الكبيسي، ياسر عبد الواحد حميد،(2008) أثر استعمال خرائط المفاهيم في التحصيل والتفكير المنظومي لطلبة المرحلة المتوسطة في مادة الجغرافية،( رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية، جامعة الانبار.

- مراد ، صلاح احمد وسليمان ، امين علي، ( 2005 ) الاختبارات في العلوم النفسية والتربوية ، خطوات اعدادها وخصائصها ، ط2 ، دار الكتاب الحديث ، القاهرة ، مصر.

- مرعي ، توفيق احمد واخرون (1993) طرائق التدريس والتدريب العامة , منشورات جامعة القدس المفتوحة , عمان

- مرعي , توفيق أحمد ،الحيلة محمد محمود ــ (2009) طرائق تدريس العامة،ط4،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

- محمود, صلاح الدين عرفة،(2006) تفكير بلا حدود, عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة, القاهرة –مصر

- يحيى، حسن عايل أحمد ،(2001) الاتجاهات الحديثة لتطوير تعليم الجغرافية في مراحل التعليم العام من وجهة نظر المعلمين

-Tibury ,D,& Cook , K(2005) A National Review of Environmental Education and its contribution to stainability

Abu Zina, Tayseer, (2007) Systematic Thinking and Decision Engineering, Arab Institute for Research and Strategic Studies, Jordan.

Abu Allam, Rajaa Mahmoud, (2001) Modern Theories in Measurement and Evaluation and the Development of the Examination System, Working Paper to, The First Arab Conference for Examinations and Evaluation: A Future Vision, The National Center for Examinations and Educational Evaluation, Cairo 22-24 December.

Bloom, Benjamin, et al., (1983) Evaluation of Collective and Formative Student Learning, translated by Muhammad Amin Al-Mufti and others. McGough and Hull Publishing House, International Center for Translation, New York.

Al-Tamimi, Awad Jassim, (2010) The educational bag is a technique for self-learning and support for the curricula, Journal of the College of Basic Education, Issue 22, Al-Mustansiriya University, Baghdad.

Al-Janabi, Qasim Ismail Mahdi, (2010) The effect of using divergent questions in developing critical thinking among third-grade intermediate female students in Modern and Contemporary History (unpublished master's thesis), University of Baghdad, College of Education, Ibn Rushd.

Hussein, Abdel Moneim Khairy (2011) Measurement and Evaluation, 1st Edition, Academic Book Center, Amman, Jordan.

Hamadat, Muhammad Hassan Muhammad, (2009) the education system and methods of teaching "mathematics, English language, chemistry, educational activities, educational technology, creativity, quality system", 1st edition, Dar Al-Hamid for publishing and distribution, Jordan.

Al-Hammadi, Ali (1999) A method for generating creative ideas, Dar Ibn Al-Hazm for Printing, Beirut- Lebanon.

Al-Khazraji, Haider Khazal Nazzal, (2007) “The effect of using educational complexes and learning teams in developing deductive thinking among female teachers’ preparation institute students in history” (PhD thesis), Ibn Rushd College of Education, University of Baghdad.

Al-Khawaldeh, Muhammad Mahmoud and others, (1995) Introduction to Education, 1st Edition, School Book Press, Sana'a.

Inside, Sama Turki, Al-Sharifi Mortada Mohsen, (2017) The Overlapping Waves Strategy, Prince Printing Office, Baghdad.

Al-Dabbagh, Fakhri, et al., (1983) Raven's test for the codified progressive matrices of the Iraqis, Mosul University Press, Mosul.

Zaytoun, Hassan Hussein, (2003) Learning and Teaching from the Perspective of the Constructivist School, 1st Edition, World of Books, Cairo.

Al-Zoubi, Shaher and others, (2005) The activities of the third educational forum for geography, psychology and social studies, United Arab Emirates, Dubai.

Al-Zobaie, Abdul-Jalil Ibrahim, and Muhammad Ahmed Al-Ghannam, (1981) Research Methods in Education, Part 1, College of Education, Baghdad.

Saad, Nihad Sobeih, (1990) Special Methods in Teaching Social Sciences, Iraq, Basra University.

Al-Samarrai, Heba Raad, (2009) “The effectiveness of children’s publications in forming artistic values among primary school students” (unpublished master’s thesis), Al-Mustansiriya University / College of Basic Education.

Shaheen, Abdel-Hamid Hassan Abdel-Hamid, (2011) Advanced Teaching Strategies, Learning Strategies, and Learning Styles, Arab Education Bureau for the Gulf States, Riyadh.

Ebeid, William Tao Khrous, Afana Ezzo, (2002) The Systematic Model and the Eyes of the Mind, The Second Arab Conference on the Systematic Approach to Teaching and Learning, Cairo, Science Teaching Development Center.

Allam, Salah El-Din (2007): Educational Measurement and Evaluation in the Teaching Process, 2nd Edition, Dar Al-Masira for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Al-Azzawi, Marwa Abboud Ahmed, (2016) The effect of the Gardens of Ideas in developing meta-cognitive thinking among fourth-grade students in the subject of history, an unpublished master's thesis, University of Diyala, College of Education

Farman, Shatha Adel, and Kashash, Azhar Alwan, (2015) Learning and Teaching Strategies and Their Practical Applications, Adnan Typography and Design Office, Baghdad.

Qatami, Youssef, (2013) Knowledge Learning and Teaching Strategies, Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Al-Kubaisi, Yasser Abdul Wahid Hamid, (2008) The effect of using concept maps on the achievement and systemic thinking of middle school students in geography, (unpublished master's thesis), College of Education, Anbar University.

Murad, Salah Ahmed and Suleiman, Amin Ali, (2005) Examinations in Psychological and Educational Sciences, Preparation Steps and Characteristics, 2nd edition, Dar Al-Kitab Al-Hadith, Cairo, Egypt.

Mari, Tawfiq Ahmed and others (1993) Methods of Teaching and General Training, Al-Quds Open University Publications, Amman.

Mari, Tawfiq Ahmed, Al-Hila Muhammad Mahmoud - (2009) General Teaching Methods, 4th Edition, Al-Masirah House for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Mahmoud, Salah El-Din Arafa, (2006) Thinking Without Borders, The World of Books for Publishing, Distribution and Printing, Cairo - Egypt

Yahya, Hassan Ayel Ahmed, (2001) Modern trends for the development of geography education in the general education stages from the teachers’ point of view.

Tibury, D, & Cook, K (2005) A National Review of Environmental Education and its contribution to stainability

Published

2023-09-01

How to Cite

Al-Zubaidi, Athraa. “The Effect of Teaching Geography Using the Gardens of Ideas Strategy on the Achievement of Fourth Grade Literary Students and the Development of Their Systemic Thinking ”. Kufa Journal of Arts, vol. 1, no. 57, Sept. 2023, pp. 11-37, doi:10.36317/kaj/2023/v1.i57.12083.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.