Compensation procedures for fire insurance and its role in customer satisfaction Applied research in the national and Iraqi public insurance companies
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i68.11456Keywords:
E-marketing, Performance flexibility, the National Insurance CompanyAbstract
The insurance commodity is a future promise of compensation provided by the company in the event of the occurrence of the covered risk. When settling the compensation, several procedures are required to obtain compensation, and here it is reflected in the extent to which the customer’s satisfaction is achieved. Gaining customer satisfaction, in addition, the research seeks to diagnose the compensatory measures and indicate their impact on customer satisfaction, and to identify the relationship of influence and correlation between the two main variables, from the field study in the Iraqi and National Public Insurance companies, which were tested by statistical means and information collection, which was Obtained from the two companies and a sample of the customers of the two companies, and the results were confirmed in support of the two research hypotheses. And on this basis, the research tagged with (compensatory measures for fire insurance and its role in customer satisfaction) and the research was applied in the Iraqi and National Public Insurance companies, and the researcher found a correlation and a significant effect between the two main variables and based on the results reached by the researcher. Among the most important: the research found from the practical results that the compensatory measures for insurance against fire are of great importance in gaining customer satisfaction, the most important of which are (compensatory measures, compensation payment procedures), as well as insurance companies should train their employees periodically, introduce modern technology in the work, and use a good approach. With customers, the company must put up indication boards of the documents required for compensation to facilitate the compensatory procedures for customers.
Downloads
References
أولاً: القوانين:
القانون المدني العراقي
ثانياً: الكتب العربية:
ابو بكر ، عيد احمد ،السيفو ، وليد اسماعيل (2009) ادارة الخطر والتامين ، عمان ، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع .
الخفاجي ، منعم (2018) مدخل دراسة التامين ،الطبعة الاولى ،منتدى المعارف , بيروت.
سلام ، اسامة عزمي ، موسى ، شقيري نوري (2007) ادارة الخطر والتامين ، الطبعة الاولى ، دار حامد للنشر والتوزيع , عمان .
سليمان ، عاصم (1972) التامين مقدمة في التامين والتامين البحري ، ج1 ، مؤسسة دار الكتب الاسلامية للنشر , بغداد.
السيفي ، بديع احمد (2006) الوسيع في التامين واعادة التامين علما وقانونا وعملا،ج 1 ، شركة الديوان للطباعة , بغداد.
شكري، بهاء بهيج، (2007)، التأمين في التطبيق و القانون و القضاء، الطبعة الاولى ،دار الثقافة للنشر و التوزيع , عمان.
الصباغ ، ليث عبد الامير (2009) صناعة التامين في الاسواق العربية ، الطبعة الاولى ، منشورات الحلبي الحقوقي , بيروت.
الطائي ، الموسوس ، العبادي ، البديري (2011) ادارة التامين والمخاطر ، الطبعة الثانية ، دار اليازوري للنشر, عمان.
عادي ، سمير صادق (2010) التامين من الحريق دراسة مقارنة ،الطبعة الاولى ، دار الثقافة للنشر والتوزيع , عمان, الاردن .
عبود ، سالم محمد ، البرزنجي ،احمد محمد فهمي سعيد ، محمد ، فائزة عبد الكريم (2017) جودة تسويق التامين ، الطبعة الاولى ، دار الدكتور للعلوم الادارية والاقتصادية , بغداد.
عبوي ،زيد منير (2006) ادارة الخطر والتامين ،الطبعة الاولى، دار كنوز المعرفة , عمان.
عثمان ، محمد عبد مولى ، على ، احمد عبد الفتاح (1991) التامين ،الطبعة الاولى ، مكتبة جامعة طنطا , القاهرة.
العزاوي ، محمد عبد الوهاب (2005) ادارة الجودة الشاملة ،الطبعة الاولى ، دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان.
عزيز ، فؤاد عبدالله (2006) التامين في العراق الواقع وافاق المستقبل ، الطبعة الاولى ، مكتبة العدالة للتوزيع, بغداد.
العنبكي ، جبار صبري محمد ، البلداوي ، علاء عبد الكريم (1992) النظرية العامة للتامين ، مكتبة المعهد للنشر , بغداد.
كاسب ، عبد المنعم عاطف (2008) تامين كأداة لمواجهة المخاطر وتقيم وادارة ، الطبعة الاولى ، دار بني يوسف للنشر , القاهرة.
مرزه ، سعيد عباس (2006) التامين النظرية والممارسة، الطبعة الأولى ، شركة أعادة التامين العراقية , بغداد .
ملحم ، احمد سالم (2005) اعادة التامين وتطبيقها في شركات التامين الاسلامية ، الطبعة الاولى ، دار الثقافة للنشر والتوزيع , عمان .
مهدي ، علاء رضا ، علوان ،طلال ناظم (1991) التامين من الحوادث ، بدون طبعة ،دار الحكمة للطباعة والنشر , بغداد.
الوردي ، سليم علي (2016) ادارة الخطر والتامين ، الطبعة الثانية ، مكتبة التامين الوطنية , بغداد .
ثالثاً: الرسائل والاطاريح:
الزهرة، زوزو فاطمة، (2011) ، دور جودة الخدمات في تحقيق رضا الزبون، دراسة حالة عيادة الضياء بورقلة ، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير ، جامعة قاصدي.
عيدان , هدى ياسين (2013) تاثير صدقية شركات التامين في مجال التعويضات ,المعهد العالي للدراسات المحاسبية والمالية , جامعة بغداد .
نادر , هدى ابراهيم (2010) تاثير ابعاد جودة الخدمة التامينية على رضا الزبون , المعهد العالي للدراسات المحاسبية والمالية ، جامعة بغداد.
رابعاً: المجلات والبحوث والدوريات:
علي ، نادية امين محمد (2003) استراتيجيات المستحدثة لتطوير المنتج بالتطبيق على وثائق التامين ، الملتقى العربي الثاني ، التسويق في الوطن العربي الفرص والتحديات ، قطر.
خامساً: الكتب الاجنبية
oltorff, dean lo" ethics & culture management "service book, thics,2004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د. فائزة ابراهيم محمود الغبان ، الباحث عبد الله محمد مهدي صالح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)