Productive Thinking among Intermediate School Biology Teachers
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i68.11515Keywords:
Productive Thinking, Biology TeachersAbstract
The current research aims to identify the extent to which biology teachers at intermediate school possess productive thinking , and to identify the differences in their productive thinking according to the variables of gender and experience , representing the research community with teachers of biology at intermediate schools affiliated to the Directorate of Education in Qadisiyah for the academic year 2020-2021 , the size of the research sample was (150) intermediate school biology teachers , who were randomly selected .
The researchers adopted the descriptive research method , and to achieve the aims of the research , the researchers prepared the research tool represented by the Productive Thinking Test , which consisted in its final form of (26) situations , of which (20) situations were for the critical thinking , distributed over five major skills , which were classified by (Watson & Glaser : 1981) and by (4) situations for Recognition of assumptions and (4) situations for Interpretation , (4) situations for Evaluation of arguments , (4) situations for Deduction , and (4) situations for Inference . As for creative thinking , its skills were determined according to the test of Torrance and Sayed Khair-allah , which are (fluency, flexibility, and originality) , which consisted of (6) situations , for each skill , there are two situations to measure the ability to creative thinking , the face validity and construct validity of the test were verified , and the discriminatory power of the test items was extracted and the value of the reliability coefficient was calculated using the Cronbach alpha coefficient , which amounted to (0.898) , the researchers applied the test in the second semester of the year 2020-2021, the data was processed statistically, and the results showed:
- Teachers of biology at the intermediate School have productive thinking.
- Male teachers surpass female teachers in productive thinking according to the gender variable.
- The male and female teachers who have service (from 5-10 years) surpass according to the variable of experience.
- The interaction of gender with experience was in favor of male teachers who had service (from 10-15 years) .
Downloads
References
- ابو جادو , صالح محمد (2009) , علم النفس التربوي , ط7, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .
- أبو جادو , صالح محمد و نوفل , محمد بكر (2007) , تعليم التفكير النظرية والتطبيق , ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .
- اسعد , فرح (2018) , المعلم الناجح في التربية والتدريس , ط1 , دار ابن النفيس للنشر والتوزيع , عمان .
- جابر , عبد الحميد جابر (2008) , أطر التفكير ونظرياته (دليل للتدريس والتعلم والبحث) , ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .
- جروان , فتحي عبد الرحمن (2005) , تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات , ط2, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان .
- جروان , فتحي عبد الرحمن (2007) , تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات , ط3, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان .
- الحسون , علاء (2003) , تنمية الوعي منهج في ارتقاء المستوى الفكري وتشييد العقلية الواعية , ط1, دار الغدير للنشر والتوزيع , قم .
- الحلاق , هاشم سعيد (2010) , التفكير الابداعي "مهارات تستحق التعلم" , ط1, منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب , دمشق .
- حمادنة , برهان محمود (2014) , التفكير الابداعي ,ط1, عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع , عمان .
- الخليلي , خليل يوسف وآخرون (1996) , تدريس العلوم في مراحل التعليم العام , ط1, دار القلم للنشر والتوزيع , دبي .
- السليتي , فارس محمود (2006) , التفكير الناقد والابداعي استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس المطالعة والنصوص , ط1 , عالم الكتاب الحديث , اربد .
- شكشك , انس (2007) , التفكير خصائصه ومميزاته , ط2, دار كتابنا للنشر والتوزيع , بيروت
- الظاهر , زكريا محمد وآخرون (1999) , مبادئ القياس والتقويم في التربية . ط1, مكتبة دار الثقافة , عمان .
- عبد الرحمن , سعد (2008) , القياس النفسي النظرية والتطبيق , ط5, هبة النيل العربية للنشر والتوزيع , القاهرة .
- عبد العظيم , صبري و رضا , توفيق عبد الفتاح (2017), اعداد المعلم في ضوء تجارب بعض الدول , ط1, المجموعة العربية للتدريب والنشر , القاهرة .
- عبيدات , سهيل احمد (2007) , اعداد المعلمين وتنميتهم , ط1, علم الكتاب الحديث وجدار الكتاب العالمي للنشر والتوزيع , اربد
- العتوم , عدنان يوسف (2012) , علم النفس المعرفي النظرية والتطبيق , ط3, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .
- العتوم , عدنان يوسف وآخرون (2009) , تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية , ط5, دار المسيرة للنشر , عمان .
- عطية , محسن علي (2015) , التفكير انواعه ومهاراته واستراتيجيات تعلمه , ط1, دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان .
- علام , صلاح الدين محمود (2000) , القياس والتقويم التربوي والنفسي , ط1, دار الفكر العربي للنشر والتوزيع , القاهرة .
- علام , صلاح الدين محمود (2019) , القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة , دار الفكر العربي للنشر والتوزيع , القاهرة .
- غانم , محمود محمد (2009) , مقدمة في تدريس التفكير , ط1, دار الثقافة للنشر , عمان .
- فوزية , يوسف عبد الغفور و فرماوي , محمد فرماوي (2003) , تقويم برنامج دورة التاهيل التربوي بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في ضوء الاتجاهات العلمية الحديثة , مجلة مركز البحوث التربوية , العدد 23, السنة 12, جامعة قطر
- قحوان , محمد قاسم علي (2012) , التنمية المهنية لمعلمي التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الجودة الشاملة , ط1, دار غيداء للنشر والتوزيع , عمان .
- قطامي , نايفة (2004) , مهارات التدريس الفعال , ط1, دار الفكر للنشر , عمان .
- الكبيسي , عبد الواحد حميد (2013), التفكير الجانبي (تطبيقات علمية), مركز دي بونو , للنشر والتوزيع , عمان .
- مجيد , سوسن شاكر(2014) , الاختبارات النفسية , ط2, دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان .
- مصطفى , فهيم (2002) , مهارات التفكير في مراحل التعليم العام : رياض الاطفال – الابتدائي – الاعدادي رؤية مستقبلية لتعليم التفكير في الوطن العربي , دار الفكر العربي , مدينة نصر , القاهرة
- النبهان , موسى (2004) , اساسيات القياس في العلوم السلوكية , ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان .
- الهيلات , مصطفى قسيم (2015) , برنامج سكامبر لتنمية التفكير الابداعي , مركز دي بونو لتعليم التفكير , عمان .
المصادر الاجنبية :
- Brich , G. & Rabinowitz , S. (1991) . The negative effect of previous experience on productive thinking , Journal of experimental psychology , the city collage , New York . V41(N2) . 121-125 .
- Cunningham , B. & MacGregor , N. (2019) . A self-report measure of productive thinking in solving insight problems . The Journal of Greative Behavior , V53(N1) , 97-108 .
- Davis , A. & Rimm , B. (1998). Education of the gifted and talented (4 th. Ed.) , Boston : Allyn and Bacon .
- Hurson , T. (2008).Thinking better : An innovators Guide to productive Thinking . USA : McGraw Hill .
- Think X , (2012). Productive Thinking Fundamentals , Participant Work book , Intellectual Capital IP Inc.
- Wertheimer , M. (1996). A Cotemporary perspective on the psychology of productive Thinking . Educational Resources Information center ( ERIC)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د كريم بلاسم خلف، الباحث علي ادريس مزعل
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)