الالتزام التنظيمي وعلاقته بمستوى تقييم الاداء ووسائل التدريس للرضا الوظيفي لدى تدريسيي التربية الرياضية جامعة الكوفة
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i37.5230Abstract
يهدف البحث الحالي إلى معرفة مدى الالتزام التنظيمي لدى أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة الكوفة , بالإضافة إلى معرفة مدى العلاقة بين الالتزام التنظيمي وتقييم الأداء وطرائق التدريس , ولتحقيق ذلك فقد تم استخدام استبيان لقياس وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية تجاه الالتزام التنظيمي عن طريق مقياس الالتزام التنظيمي والمتكون من (7) فقرات ’ أما تقييم الأداء – وطرائق التدريس فتم قياسه عن طريق استبيان أيضا . وبعد الحصول على النتائج عن طريق استخدام الحقيبة التعليمية أل spss تبين إن أعضاء الهيئة التدريسية لديهم التزام تنظيمي , بالإضافة إلى وجود علاقة ارتباط بين الالتزام التنظيمي و تقييم الأداء وكذلك هناك علاقة ارتباط بين الالتزام التنظيمي وطرائق التدريس. The research aims to study the organizational commitment of the faculty members at the University of Kufa, in addition to knowing the extent of the relationship between organizational commitment and performance evaluation and teaching methods, and to achieve this has been the use of a questionnaire to measure the perspective of faculty members toward organizational commitment through organizational commitment scale consisting of (7) paragraphs' The performance - and teaching methods to assess shoved measured through a questionnaire as well. After getting results through the use of educational bag all spss show that faculty members have the organizational commitment, as well as a correlation between organizational commitment and performance evaluation of the relationship as well as there is a correlation between organizational commitment and methods of teaching .Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مركز دراسات الكوفة
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)