دور إدارة الجودة الاستراتيجية في إدارة علاقات الزبون

Authors

  • ميادة حياوي مهدي

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v15i2.5393

Abstract

المستخلص

تعتمداستراتيجيةبناءسياسةالجودةالشاملة علىالالتزام والمشاركةفيالادارة،وتحديد المتطلبات الخاصة برضا الزبون وتعتمدعلىرفعمستوىتمكينالعاملينومشاركتهمو يستهدف البحث التعرف على العلاقة بين أبعاد إدارة الجودة الاستراتيجية( الإدارة التشاركية, تمكين العاملين, الحوافز والمكافئات, الرضا الوظيفي) وإدارة علاقات الزبون لعينة من مديري المصارف العراقية ( البصرة وبابل) , منطلقاً من فرضية مفادها (( توجد علاقة ارتباط واثر بين إدارة الجودة الاستراتيجية  وإدارة علاقات الزبون)) . وقد تم توزيع الاستبانة على (40) مسؤول وحدات وشعب من العاملين في المستويات العليا. وبعد تحليل البيانات لإجابات عينة البحث، واختبار الفرضيات بالاستعانة بعدد من المؤشرات الإحصائية وبمساعدة البرنامج الإحصائي (SPSS) تم التحقق من صحة الفرضية التي انطلق منها البحث, وقد تم وضع مجموعة من التوصيات التي تركز جوهرها على ضرورة الاهتمام بإدارة الجودة الاستراتيجية باعتبارها الركيزة الأساسية لديمومة المنظمة ونجاحها , واكد هذا البحث على ان إدارة الجودة الاستراتيجية تتحرك باتجاه الجيل الجديد من اجل تحقيق الجودة المتكاملة .

Abstract

The Strategy Quality Policy Structure depends on Commitment and Participation in the Management and determine the requirement of Customers Satisfaction and depends on raising the level to enable the employees and their Participation .the aim of the research is to get recognition of the relationship between dimensions of the strategy of Management quality (Participatory management ,empowering employees, incentives and rewards ,and Job Satisfaction)  and Managing Customer  relation ships for Samples of Iraqi Bank manager (Basra ,Babylon) .The Stating Point of the hypothesis that (There is linked relation and effect between the Strategy of Management  quantity and Management   Customer relationship) the questionnaire that had been distributed up or(40) administrators of units and sections ,those who are Working in highly level of responsibility , after analysis the data statement for the answering of research sample and testing the hypothesis by using  help of number of statistical indicators (SPSS) ,it has been Validated by prophesies which the research had started .It was put a set of recommendation that essentially Focus on necessary attention the Strategy of the Management quality as in essential base for permanency the Organization and success the research ensured that the Strategy of the Management quality moves toward the new generation in order to achieves integrated quality .      

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2018-11-27

How to Cite

مهدي م. ح. (2018) “دور إدارة الجودة الاستراتيجية في إدارة علاقات الزبون”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 15(2). doi: 10.36325/ghjec.v15i2.5393.