الصورة الذهنية للسائحوأثرها في تحقيق النجاح الاستراتيجي لمنظمات الضيافة

Authors

  • نوفل عبد الرضا الكمري
  • عماد حسين سعود

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v15i2.5399

Abstract

المستخلص

الغرض: تهدف من خلال الدراسة إلى التعرف على طبيعة  العلاقة الفلسفية والعلمية بين متغيرات الدراسة والمتمثلة بــ(الصورة الذهنية للسائح ,والنجاح الاستراتيجي),ومدى تجسيد طبيعة تلك العلاقة بالواقع الميداني للنهوض بمنظمات الضيافة ونجاحها.

 المنهجية :انبثقت الدراسة من مشكلة واقعية يعاني منها قطاع الضيافة في العراق منذ نهاية الثمانينيات من القرن الماضي, معبرين عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والعملية ،أُستهدف من الإجابة عنها استجلاء الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية لهذه المتغيرات، لكونها من الموضوعات المهمة التي بحاجة إلى تقارب وجهات النظر بين  القائمين على إدارة مؤسسات التعليم السياحي، ومن ثم اختبار العلاقات الارتباط والتأثيرية وإمكانية تنفيذها في بيئة التطبيق،التي تكونت من منظمات الضيافة  ذات الدرجة الممتازة في مدينة بغداد وهي(الرشيد رويال,المنصور, فلسطين,وكريستال كراند عشتار,بابل وارويك)،وقد اشتملت الدراسة على تغطية المجتمع المبحوث والمتمثل بالقيادات العليا ومدراء الأقسام والشعب بفنادق الدرجة الممتازة والبالغ عددهم بـ(110).

 قيمة الدراسة:الوصول إلى التأصيل الفكري والفلسفي لطبيعة متغيرات الدراسة المبحوثة،بغية توضيح الخطوات العملية وكيفية معالجة الواقع الحالي والنظر إلى  المستقبل بمنظور استراتيجي تتمكن من خلاله منظمات الضيافة رسم سياسات تحقق  التكيف مع المتغيرات البيئية العالمية, ومن ثم البقاء والنمو والتوسع  تحت مظلة تحقيق الأهداف, وقد استعانت الدراسة الحالية بالاستبيان بوصفها أداة رئيسة لجمع المعلومات والبيانات في مسعى منها لاختبار ست فرضيات رئيسية مع فرضيات فرعية انبثقت منها وباستعمال البرنامج الإحصائي (SPSS-V22) للوصول إلى النتائج.

توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات الفكرية النظرية وأخرى تطبيقية شخصت استجابة الصورة الذهنية وأهميتها البالغة في تثبيت الانطباعات الأساسية للسائحوأصحاب المصالح,وانعكاس تلك الانطباعات في تحقيق النجاح الاستراتيجي , كما كانت أهم التوصيات التي تضمنتها الدراسة هي التأكيد على محاكاة الصورة الذهنية للسائح, من خلال  برامج تقديم الخدمة السياحية,وبما ينسجم مع أهمية تحقيق  رضا السائح, وكذلك  تكثيف الجهود إدارة  للعمل على تحليل ودراسة تكوين الصورة الذهنية,من خلال البعدين (المعرفي والسلوكي), في تجسيد الانطباعات المميزة عن الخدمة السياحية .

المصطلحات الرئيسية: الصورة الذهنية للسائح ,والنجاح الاستراتيجي,منظمات الضيافة, الخدمة السياحية,رضا السائح, ولاء السائح ,القيمة المضافة للخدمة السياحية, الميزة التنافسية المستدامة.

Abstract

  Purpose: The objective of the study is to identify the nature of the philosophical and scientific relationship between the variables of the study (the mental image of the tourist and the strategic success), and the extent to which the nature of the relationship is reflected in the field reality to promote hospitality organizations and their success.

 Methodology: The study emerged from a real problem experienced by the hospitality sector in Iraq since the end of the eighties of the last century, expressed by a number of intellectual and practical questions, the aim of which is to answer the theoretical philosophy and the intellectual implications of these variables, as they are important topics that need convergence of views Among the managers of the educational institutions of tourism, and then test the correlation and influence relationships and their possible implementation in the environment of application, which was formed by the top-class hospitality organizations in the city of Baghdad (Rashid Royal, Mansour, Palestine, Tar, Babel and Warwick). The study included coverage of the community of respondents, represented by senior leaders, department managers and the people in the excellent class hotels, which number 110.

 The value of the study: It tries to reach the intellectual and philosophical rooting of the nature of the study variables in order to clarify the practical steps and how to address the current reality and look to the future with a strategic perspective through which the hospitality organizations can formulate policies to adapt to the global environmental changes, The present study used the questionnaire as a main tool for collecting information and data, in an effort to test six key hypotheses with sub-hypotheses arising from them and related to correlation and impact relationships and using the statistical program SPSS-V22 ) To reach the results.

 The study concluded with a set of theoretical and practical conclusions that identified the response of the mental image and its importance in stabilizing the basic impressions of the tourist and stakeholders, and the reflection of those impressions in achieving strategic success. The main recommendations included the emphasis on simulating the tourist's mental image through programs To provide tourist service, in line with the importance of achieving tourist satisfaction, as well as intensifying the efforts of the Department to work on the analysis and study the formation of mental image, through the dimensions (cognitive and behavioral), in the embodiment of the impressions of the distinctive tourist service.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2018-11-27

How to Cite

الكمري ن. ع. ا. and سعود ع. ح. (2018) “الصورة الذهنية للسائحوأثرها في تحقيق النجاح الاستراتيجي لمنظمات الضيافة”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 15(2). doi: 10.36325/ghjec.v15i2.5399.