استراتيجيات التحويل الرقمي للمعلومات وأثرها في تحسين الخدمة المقدمة للمستفيدين دراسة حالة في ديوان محافظة النجف الأشرف

Authors

  • حاكــم جبوري الخــفاجي
  • هدير محمد الجواهري

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v14i2.5569

Abstract

المستخلص

الهدف من البحث هو اعتماد استراتيجيات التحويل الرقمي للمعلومات وأثرها في تحسين الخدمة المقدمة للمستفيدين أما مشكلة البحث تتبلور في الاهتمام المحدود جداً في التحويل الرقمي، أي الأرشفة الألكترونية للمعلومات الخاصة بصادرة مكتب السيد المحافظ، وبيان دورها في وقت إنجاز طلب المستفيد، وسرعة تقديم الخدمة، أي كل ما يتعلق بتحسين الخدمة المقدمة للمستفيدين، وهدف البحث إلى تحديد وقت إنجاز طلب المستفيد، وسرعة تقديم الخدمة، والكلف الإجمالية في الأرشفة الألكترونية والتقليدية الورقية لبيان أثرها في صادرة مكتب السيد المحافظ، ولتطبيقها مستقبلاً في جميع أقسام ديوان المحافظة، وكان مجتمع البحث هو ديوان محافظة النجف الأشرف، وطبق البحث في صادرة مكتب السيد المحافظ، واعتمدت الباحثة على المبادئ المحاسبية في حساب الكلف الإجمالية، والنسب المئوية والمتوسطات للحصول على النتائج. توصلت الباحثة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها أن استراتيجية التحويل الرقمي تخفض وقت إنجاز الطلب للمستفيدين، وسرعة تقديم الخدمة له، فضلاً عن تخفيض الكلف الإجمالية. أما أهم التوصيات فهي تطبيق استراتيجية التحويل الرقمي  أو الأرشفة الألكترونية في جميع أقسام وشعب ديوان المحافظة، لأنها قادرة على تخفيض وقت إنجاز الطلب وسرعة تقديم الخدمة والكلف الإجمالية، والتي يمكن استثمارها في إنجاز طلبات أكثر للمستفيد، وسرعة خدمة تحقق رضاه وتطوير الملاكات، والتقنية المستخدمة حالياً في الأرشفة الألكترونية.

Abstract

The aim of the research is to adopt the strategies of digital conversion of information and its effect on improving the service provided to the beneficiaries. The problem of research is crystallized by the very limited attention to the digital transfer, ie, the electronic archiving of the information issued by the governor's office, the statement of its role at the time of completion of the request of the beneficiary and the speed of service delivery. The purpose of the research is to determine the time of completion of the beneficiary's request, the speed of service delivery, the total costs of electronic and traditional paper archiving to show their effect on the issuance of the governor's office and for future application. The research community was the council of Najaf Governorate. The research was applied in governor's office. The researcher adopted the accounting principles in calculating the total costs, percentages and averages for obtaining the results. The research reached many conclusions, the most important of which is that the digital conversion strategy reduces the time of completion of the request for beneficiaries, the speed of service delivery, as well as the reduction of the total costs. The most important recommendations are the implementation of the digital conversion strategy or electronic archiving in all sections and divisions of the governorate office, because it is able to reduce the time of completion of the request and the speed of delivery of service and the total costs, which can be invested in the completion of more requests to the beneficiary, and speed of service satisfaction and development of employees.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-08-24

How to Cite

الخــفاجي ح. ج. and الجواهري ه. م. (2017) “استراتيجيات التحويل الرقمي للمعلومات وأثرها في تحسين الخدمة المقدمة للمستفيدين دراسة حالة في ديوان محافظة النجف الأشرف”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 14(2). doi: 10.36325/ghjec.v14i2.5569.