دور المزيج الترويجي في ترشيد سلوك المستهلك - دراسة ميدانية في مصارف عراقية

Authors

  • مؤيد عبد الحسين الفضل
  • علي محـمود علي

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v13i40.5645

Abstract

المستخلص

 تهدف الدراسة الحالية إلى ترشيد سلوك المستهلك المصرفي، وذلك من خلال توظيف عناصر المزيج الترويجي، واستخدامها كأجراء خارجي يتخذه المصرف للتأثير في سلوك المستهلك، فضلا عن دراسة دور وأهمية المزيج الترويجي في ترشيد سلوك المستهلك،ومعرفة مدى تباين المصارف المبحوثة في تبني متغيرات الدراسة ، منطلقة في ذلك من مشكلة ذات طبيعة مزدوجة وتتكون من طرفين وهما مقدم الخدمة المصرفية والمتمثل بإدارة المصارف المبحوثة ،إذ تعاني من عدم أدراك دور وأهمية عناصر المزيج الترويجي، واستثمارها في ترشيد سلوك المستهلك المصرفي الشرائي، مما انعكس على الطرف الثاني من المشكلة والمتمثل بمستهلك الخدمة المصرفية ، وجعله يتصف بكونه غير رشيد في سلوكه الشرائي.

ولكي يتم تحقيق أهداف الدراسة تم بناء نموذج افتراضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغير المستقل والمتغير المعتمد، انبثقت عنه عدة فرضيات رئيسة ، ويتفرع منها عدة فرضيات فرعية تظهر تباين وعلاقة الارتباط والأثر بين متغيرات الدراسة، ولقد تم اختيار عينة الدراسة من (396) عاملا" يمثل معظمهم شاغلي المواقع الإدارية العليا والوسطى، في (19)فرع من فروع المصارف الحكومية و(15)فرع من فروع المصارف الأهلية منتشرة في أربع محافظات عراقية في الفرات الأوسط وهي: محافظات كربلاء، والنجف الاشرف، وبابل، والقادسية  ، ولقد تم اعتماد أسلوب استمارة الاستبيان والمقابلات لتدعيم دقة البيانات الواردة فيها، كذلك تم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية وأساليب بحوث العمليات  الملائمة في جمع البيانات المتحصل عليها وتحليلها بغرض التحقق من صحة الفرضيات، باستخدام برامج حاسوبية مثل (SPSS v.18) و(AMOS v.18)و(Microsoft Office Excel ver.10)،وتوصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات أهمها : إن المصارف المبحوثة تمتلك برنامج ترويجي بدرجة متوسطة ،و إن هناك علاقة ارتباط واثر ذا دلالة معنوية بين المزيج الترويجي المصرفي ،وترشيد سلوك المستهلك المصرفي ،و توصلت الدراسة إلى جملة من التوصيات.

 Abstract

The Current study aims to rationalization the banking consumer behavior by  recruitment and using promotional mix, as external action taken by the bank, to influence consumer behavior,and study the role of promotional mix, in the rationalization of consumer behavior, as well as study and the extent of The study sample banks variation in the adoption of the study variables, Starting in that from the dual nature of the problem, It consists of two parties Including  Both the Banking Service Provider, which it is includes the surveyed banks Administration, Where suffers from lack of awareness of the role and importance of Investment promotional mix elements, in the rationalization of the Purchasing behavior of the consumer banking , and it is reflected on the other side of the problem,which it includes bank customer,and make him characterized by being irrational in his behavior.

In order to achieve the objectives of the study, It was built adefault model, specify the nature of the relationship between the independent variables,and Adopted variable, Emerged with it several  main hypotheses, and branches from it several sub-hypotheses, show contrast and  Correlation and effect relationship between the variables of the study,and the study sample has been selected of (396) employees, mostly occupants represents upper and middle management positions, in (19) branch of government banks,with (15) branch of the private banks, scattered in four Iraqi provinces in the middle  Euphrates, The provinces of Karbala, Najaf and Babil, Qadisiyah, and the questionnaire form with interviews style has been adopted to support the accuracy of the data contained therein, also the appropriate sets of statistical techniques has been used to collect and analysis the obtained data, In order to validate the assumptions, by using software Like ( SPSS v.18 ), and( AMOS v.18 ),and( Microsoft Office Excel ver.10 ). The study found Several conclusions, the most important :  That the surveyed banks have moderately promotional mix, , there is also a significance correlation with the impact between promotional mix ,with the rationalization of the banking consumer behavior,the study also found a set of recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-05-02

How to Cite

الفضل م. ع. ا. and علي ع. م. (2017) “دور المزيج الترويجي في ترشيد سلوك المستهلك - دراسة ميدانية في مصارف عراقية”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 13(40). doi: 10.36325/ghjec.v13i40.5645.

Most read articles by the same author(s)