The flashy poem in Arabic and Persian literature - a study in term and concept

Authors

  • THAER HBTAR ATI ALMOHAMMD Master's student , Department of Arabic Language and Literature , College of Arts and Humanities , Ferdowsi University of Mashhad , Mashhad , Iran
  • Bahar Siddiqui Assistant Professor , Department of Arabic Language and Literature , College of Arts and Humanities , Ferdowsi University of Mashhad , Mashhad , Iran
  • Ali Kate Al-Basri University of Kufa - College of Arts

Keywords:

Poem Wamda, Arabic literature, Persian literature, short poem

Abstract

عرف الأدب العربي القصيدة القصيرة ذات الأبيات القليلة كما عرف المقطّعات والموشحات ، وكذلك الأدب الفارسي الذي فيه المقطعات والرباعيات والدوبيت ، وقد جرّب الشعراء أنماطاً كثيرة في عصور مختلفة حتى وصل ذلك إلى عصرنا الحاضر فكان الشعر "الحر " و" شعر النثر" و"شعر التفعيلة" في الأدب العربي ، و"الشعر النيمائي" و"سبيد" و"شعر نو" في الأدب الفارسي  ، بحثاً من الشعراء للوصول إلى القصيدة التي تتناغم وذوق المتلقي في عصرنا الحاضر ، وانتفض الكثير من الشعراء على النمط  القديم ، حتى وصلنا إلى نمط القصيدة الومضة التي تعدُّ نصّاً شعرياً جاء مع متطلبات عصر السرعة ، وإن كانت جذور هذه القصيدة ممتدة في التراثين العربي والفارسي ، وتعددت المصطلحات ، بتعدد ما تبناه الشعراء الذين حاولوا التغيير والأتيان بما هو جديد ، فمن السيّاب ونازك وادونيس والماغوط والبياتي وغيرهم حتى المناصرة وأحمد مطر في الأدب العربي ، ومن نيما يوشيج وشاملو وسهراب وفرح زاد وغيرهم حتى حسيني وقيصر أمين ، كانت الكثير من النصوص تخفي في طياتها الكثير تُرِك للقارئ ليساهم في فك الكثير من تلك الطلاسم والدلالات ، وليكن صانعا للحدث متفاعلاً مكتشفاً ، لذا كان هذا الاهتمام بالقصيدة الومضة.

ولم يكن ظهور هذا المصطلح بيسر سواء في الأدب العربي أو الأدب الفارسي ، فقد تعددت الأراء حول أصل هذا النمط فذهب البعض في الأدبين أنه نتاج تأثر بالغرب تارة وبالشرق تارة أخرى ، وقال آخرون إنّه متأصل مع تأصل كل واحد من الأدبين.

         Arabic literature knew the short poem with a few verses, as well as muqata'ah and muwashahat, as well as Persian literature that contains syllables, quatrains and dualities, and poets tried many methods in different eras until this reached our present. There was “free” poetry, “prose poetry” and “parasite poetry”. In Arabic literature, “Nami poetry”, “speed” and “no poetry” in Persian literature, the search was for poets to reach the poem that is in harmony with the taste of the recipient in our present time, and many poets rose up in the old style until we reached the style of a poem. Al-Wamda, a poetic text that came with the requirements of the era of speed, although the roots of this poem extended to the Arab and Persian heritage and its idioms varied with the multiplicity of poets who tried to change and bring about new things, from al-Sayyab, conflict, Adonis, al-Bayati and others, to al-Manasra and Ahmad Matar in Arabic literature, and from Nima Yoshij and Shamlu And Sohrab. , Farah Zad, and others, even Hosseini and Caesar Amin, many texts are hidden in their folds, which left the reader contribute to deciphering many of these spells and connotations, and making him a maker. For event, interaction and discovery. So this interest was a quick poem.

The emergence of this term was not easy, whether in Arabic or Persian literature, as there were many opinions about the origin of this style, so some in literature argued that it was a product of the influence of the West at times and the East at other times, and others said that it is rooted in all literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-05

How to Cite

ALMOHAMMD, T., B. Siddiqui, and A. Al-Basri. “The Flashy Poem in Arabic and Persian Literature - a Study in Term and Concept”. Kufa Arts Journal, vol. 53, no. ج1, Sept. 2022, pp. 17-1, https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/article/view/10247.