أثر التسويق الريادي في تحقيق التنمية السياحية المستدامة

Authors

  • عادل هادي البغدادي
  • ولاء سلمان عبد الحمزة

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v15i2.5403

Abstract

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى بحث إمكان تحقيق التنمية السياحية المستدامة بالاعتماد على التسويق ألرياديوأهميتها في فنادق الدرجة الثانية في محافظة النجف الأشرف ،كذلك تسعى الدراسة الى إيضاح العلاقة التأثيرية بين متغيرات الدراسة من خلال المجتمع الدراسة.

فقد حُددت مشكلة الدراسة في تساؤل رئيسي تمحور حول شكل وطبيعة العلاقة بين متغيرات الدراسة،وفي ضوء ذلك تم بناء مخطط فرضي يُجسّد العلاقة بين المتغيرات المعنية بالدراسة,وانبثقت عنه فرضية رئيسة تفرعت منها مجموعة فرضيات ,ومن اجل تحقيق هدف الدراسة المذكور آنفا واختبار صحة فرضياتها،اعتمدت الدراسة وبشكل رئيس على (الإستبانة) التي تعد الأداة الرئيسة لجمع البيانات والمعلومات, إلى جانب أساليب أخرى كالمقابلات الشخصية لمالكي ومدراءالفنادق المبحوثة, إن تصميم استمارة الاستبيان تكون من (8) مقياس لقياس متغيري الدراسة خصص (5) منها لقياس متغير التسويق الريادي, و(3) مقاييس لقياس متغير التنمية السياحية المستدامة,وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي لعينة الدراسة,إذوزعتإلاستبانة على مجتمع الدراسة والمتضمن جميع فنادق الدرجة الثانية البالغ عددها(100), حسب تصنيف هيئة السياحة في النجف الاشرف تم استرجاع (80) إستبانة صالحة.

ولغرض تحليل استجابات المبحوثين تم استعمال عدد من الأساليب الإحصائية إذ تم معالجتها بالبرنامج الإحصائي الجاهز(SPSS)،وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة اثر ذات دلالة معنوية بين التسويق الريادي والتنمية السياحية المستدامة.

المصطلحات الرئيسية: التسويق الريادي ,التنمية السياحية المستدامة 

Abstract

The current study aims at studying the possibility of achieving the sustainable tourism development depending on theEntrepreneurial marketing and its importance in the Second Class Hotels in Al- Najaf Al- Ashraf Government. It also aims at revealing the effective relation among the study variables in the selected population.

    The study problem is defined by a main question that deals with the form and relation among the study variables. In this term a hypothetical plan had been put to represent the relation among the study variables. A number of main and branch hypotheses had been resulted. To achieve the study mentioned aim, answer the study question and test its hypotheses. The study depends mainly on questionnaires as the main device to collect the information and data in addition to the other devices such as the personal interviews with the studied hotels owners and managers. The questioner includes ( 8 ) levels to measure the study variables, (5) of them are devoted to measure the Entrepreneurial marketing variable, and the other (3) to measure the sustainable tourism Development variable. The descriptive and analytic method to questionnaires are distributed to the community that includes all the second class hotels which are ( 100 ), ( 80) are recovered.

    To analyze the responses, a number of the statistical methods are adopted using the statistical software (SPSS).The study concludes that there is an impact relation between the Entrepreneurial marketing and the sustainable tourism development in the community of the second class hotels in Al- Najaf Al- Ashraf Government.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-11-27

How to Cite

البغدادي ع. ه. and عبد الحمزة و. س. (2018) “أثر التسويق الريادي في تحقيق التنمية السياحية المستدامة”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 15(2). doi: 10.36325/ghjec.v15i2.5403.

Most read articles by the same author(s)