العلاقة بين سمعة المنظمة والأداء الاستراتيجي دراسة استطلاعية في مطاعم الدرجة الأولى والممتازة في محافظة النجف الاشرف

Authors

  • عادل هادي البغدادي
  • احمد عبد الحسن الابراهيمي

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v15i4(1).5417

Abstract

المستخلص

الغرض/ يهدف البحث لتحديد طبيعة العلاقة بين سمعة المنظمة والأداء الاستراتيجي في مطاعم الدرجة الأولى والممتازة في محافظة النجف.

المنهجية/ التصميم: قام الباحثان بتوزيع (82) استبانة على الافراد المؤثرين في القرار والذين يمثلون مجتمع عينة البحث في مطاعم الدرجة الأولى والممتازة في محافظة النجف، اذ تم تحليلها باستخدام البرنامج الاحصائي المتقدم  SmartPLS v.3 فضلا عن برنامج. .SPSS v.22

أهمية البحث/ تتمثل أهمية البحث في انه مطبق في أحد اهم القطاعات التجارية في العراق بشكل عام ومحافظة النجف بشكل خاص، الا وهو قطاع المطاعم، ومعالجة مشكلة واقعية تمثلت في بحث المنظمات مجتمع البحث عن موارد فريدة تمكنها من مواجهة المنافسة الشديدة ضمن هذا القطاع.

النتائج العملية/ توصل البحث الى مجموعة من النتائج العملية منها ان هنالك علاقة تأثير معنوية بين ابعاد سمعة المنظمة والأداء الاستراتيجي.

الاصالة/ القيمة: جاء البحث ليسُد فجوة معرفية تمثلت بعدم وجود بحث عربي على حد علم الباحثان تناول العلاقة والتأثير بين متغيرات البحث في انموذج فرضي واحد، واهمية هذه العلاقة في تحقيق التميز والتفوق للمطاعم عينة البحث.

المصطلحات الرئيسة: سمعة المنظمة، الأداء الاستراتيجي، مطاعم الدرجة الأولى والممتازة.

Abstract

The Purpose / of this research to determine the nature of the relationship between organization reputation and Strategic Performance in the first premium-class restaurants in the province of Najaf.

Methodology / Design: The researchers distributed (82) to identify the individuals' influential in the decision in the first premium-class restaurants in the province of Najaf, as it has been analyzed using statistical program Advanced SmartPLS v.3 as well as a program. .SPSS V.22.

The importance of research/ The importance of research in that it is applied in one of the most important business sectors in Iraq in general and in the province of Najaf, in particular, that of the catering sector, and address the real problem was the search organization community searching for unique resources to cope with the intense competition within the sector.

Practical results / research found a set of practical conclusions from them that there is significant effect between dimensions of organization reputation and Prospective of Strategic Performance.

Originality / value: this research came to fill the knowledge gap represented the lack of Arabic search to the knowledge of researchers addressed the relationship and influence between research variables in the specimen supposedly single, and the importance of this relationship to achieve excellence for restaurants study sample.

Keywords,organization Reputation, Strategic Performance, the first premium-class restaurants.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2019-07-30

How to Cite

البغدادي ع. ه. and الابراهيمي ا. ع. ا. (2019) “العلاقة بين سمعة المنظمة والأداء الاستراتيجي دراسة استطلاعية في مطاعم الدرجة الأولى والممتازة في محافظة النجف الاشرف”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 15(4). doi: 10.36325/ghjec.v15i4(1).5417.