تأثير التوجهات الإستراتيجية في ولاء الزبائن

Authors

  • عادل هادي البغدادي
  • الحمزه فاضل عباس

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v12i35.5479

Abstract

المستلخص:
ان الهدف من الد ا رسة الحالیة هو قیاس تأثیر التوجهات الاست ا رتیجیة(العدائي،التحلیلي،الدفاعي، المستقبلي،
الاستباقي، التوجه نحو المخاطرة) في وولاء الزبائن(الاتصالات الشفهیة، نیة اعادة الش ا رء، حساسیة السعر،
سلوك الشكوى) على مجموعة من المجمعات التجاریة المتواجدة في محافظة النجف الاشرف. وقد تم تصمیم
المنهجیة من خلال تحدید مشكلة الد ا رسة في عدة تساؤلات تمحورت حول شكل وطبیعة العلاقة بین متغی ا رت
الد ا رسة، وفي ضوء ذلك جرى بناء وتصمیم المخطط الفرضي للد ا رسة الذي یجسد العلاقة بین متغی ا رت الد ا رسة،
ومن اجل تحقیق اهداف الد ا رسة تم تصمیم استمارة استبیان تكونت من ( 10 ) متغیر لقیاس ابعاد الد ا رسة
خصص( 6) منها لقیاس التوجهات الاست ا رتیجیة، و( 4) لقیاس ابعاد ولاء الزبائن. وقد تم اخذ المجتمع بأكمله
حیث ان المجتمع غیر محدد فاعتمد الباحثان الاستقصاء المیداني، ولهذا الغرض وزعت الاستبانة على عینة
عمدیة بلغ عددها( 151 ) شخص یمثلون القیادات الإداریة كافة وبمختلف مستویاتها في المجمعات التجاریة
الواقعة في محافظة النجف الاشرف. ولغرض معالجة وتحلیل البیانات التي تم الحصول علیها من خلال
الاستبانة فقد تم استخدام عدد من الاسالیب الاحصائیة التي تم معالجتها بأستخدام الحزمة الاحصائیة للعلوم
وبرنامج المتمثلة ب(الاحصاء الوصفي، معامل الارتباط والتأثیر). وتسهم هذه الد ا رسة في (SPSS) الاجتماعیة
توضیح الاطر المفاهیمیة لمتغی ا رت الد ا رسة لكل من التوجهات الاست ا رتیجیة وولاء الزبائن، كما تناولت الد ا رسة
العلاقة ما بین متغی ا رتها حیث اشارت لمدى تأثیر التوجهات الاست ا رتیجیة في ولاء الزبائن.
Abstract:
The aim of the present study is to measure the effect of the strategic orientations
(aggressiveness, analytical, defensiveness, futurity, proactiveness, and riskiness
orientation) in customer loyalty (word of mouth, repurchase intention, price
sensitivity, complaint behavior) on the set of commercial complexes located in the
province of Najaf. The methodological design by identifying the problem of study in
several questions centered on the form and nature of the relationship between the
variables of the study, and in light of this has been building and designing the planned
premise, which embodies the relationship between the variables, in order to achieve
the objectives of the study there was a questionnaire design consisted of (10 variable)
to measure the dimensions was devoted (6) to measure the strategic orientations, and
(4) to measure the dimensions of customer loyalty. has been taking the entire
community as the community Unknown for that researchers was depended on field
survey, and for this purpose, the questionnaire distributed on deliberate sample
numbered (151) people representing all administrative and leadership at all levels in
the commercial complexes placed in the province of Najaf. For the purpose of
processing and analysis of data obtained through the questionnaire has been used a
number of statistical methods that have been processed using the Statistical Package
for Social Sciences (SPSS) program such as (descriptive statistics, correlation and
regression coefficient). This study contributes to the clarification of conceptual
frameworks for the study variables for each of the strategic orientations and customer
loyalty, and study the relationship between the variables addressed where indicated of
extent the effect of strategic orientations in customer loyalty.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2016-10-17

How to Cite

البغدادي ع. ه. and عباس ا. ف. (2016) “تأثير التوجهات الإستراتيجية في ولاء الزبائن”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 12(35). doi: 10.36325/ghjec.v12i35.5479.