نظم المعلومات التسويقية واثرها في استدامة الميزة التنافسية المستدامة - دراسة استطلاعية

Authors

  • احمد عبد محمود

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v14i1.5498

Abstract

المستخلص

 الغرض من البحث تحديد طبيعة علاقة نظم المعلومات التسويقية واثرها في الميزة التنافسية المستدامة ، اذ يشكل نظام المعلومات التسويقي المحرك الاساسي لكافة الانشطة والمهام التي يمكن للمنظمة القيام بها لتحقيق اهدافها في اطار البيئة التي تعمل ضمنها والتعامل مع كافة المتغيرات ذات العلاقة بأنشطتها ، كما ان استدامة الميزة التنافسية يشكل احدى التحديدات التي يتوجب على الادارة العليا معالجتها لكي تساعد المنظمة على البقاء والاستمرار في العمل واستثمار مواردها بأفضل شكل ممكن . وقد اشارت مشكلة البحث الى وجود قصور واضح في توظيف ابعاد نظام المعلومات التسويقية في استدامة الميزة التنافسية ، واختير مصرف الرشيد  فرع السباع كميدان للتطبيق ، وتم اختيار عينة البحث بطريقة العينة العشوائية البسيطة والمكونة من (52) فرداً من الموارد البشرية في الشركة اعلاه ، واعتمدت الاستبانة كأداة للحصول على بيانات البحث التي تم اعدادها بالاستناد الى عدد من المقاييس الجاهزة بعد اخضاعها لاختبارات الصدق والثبات ، واستخدم البرنامج الإحصائي الجاهز (SPSS) في ادخال وتحليل بيانات البحث ، وقد اسفرت الادوات الإحصائية عن عدد من النتائج والتي اكدت معظمها على وجود علاقة ارتباط وتأثير ذات دلاله معنوية لنظام المعلومات التسويقي في استدامة الميزة التنافسية وبناء على ذلك تم قبول الفرضيات الرئيسة والفرعية التي تضمنها البحث.

الكلمات المفتاحية :-نظم المعلومات التسويقية , الاستدامة , الميزة التنافسية المستدامة.

Marketing information system and their impact on the sustainability of competitive advantage: a prospective study

Abstract

The purpose of the research is to specify the nature of the relation of the Marketing information system and its influence on the sustainable competitive advantage. As marketing information system forms the basic motive of all activities and tasks that can be achieved by the organization to fulfil its objectives within work environment and to deal with all changes related to its activities. The sustainable competitive advantage represents one of the challenges to be treated by the organization in order to keep on its existence and investment of its resources in the best way.The problem of this research pointed out a clear disability in the employment of the dimensions of the marketing information system on the sustainability of competitive advantage, Al-Rasheed state bank / Al-Siba'a branch was selected as a field of application. Research sample was selected randomly of (52) member of human resources at the above-mentioned branch; the prospective study adopted to obtain research data, depending on a number of measurement programs and the (SPSS) static program to analyze research data . The static programs showed results that confirmed the existence of the impact of marketing information system on the sustainability of competitive advantage.

المقدمة

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-07-03

How to Cite

محمود ا. ع. (2017) “نظم المعلومات التسويقية واثرها في استدامة الميزة التنافسية المستدامة - دراسة استطلاعية”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 14(1). doi: 10.36325/ghjec.v14i1.5498.