تأثير ممارسات ادارة الموهبة في تعزيز المكانة الذهنية للخدمات المصرفية دراسة ميدانية مقارنة بين مصرفي الاتحاد العراقي والخليج التجاري

Authors

  • ليث شاكر ابو طبيخ

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v13i38.5503

Abstract

المستخلص
جاء هذا البحث من اجل التعرف على مدى تأثیر ممارسات ادارة الموهبة من خلال ابعادها (استقطاب
الموهبة، تطویر الموهبة، ادارة اداء الموهبة، المحافظة على الموهبة) في تعزیز المكانة الذهنیة. شملت
عینة البحث العاملین في مصرفي الاتحاد الع ا رقي والخلیج التجاري، حیث تم اختیار العاملین في فروع
مصرف الاتحاد الع ا رقي (النجف الاشرف، كربلاء المقدسة والكوت)، والعاملین في فروع مصرف الخلیج
التجاري (النجف الاشرف، الهدى والف ا رت الاوسط)، واستعملت الاستبانة مصد اً ر رئیسیاً في جمع البیانات،
اذ وزعت ( 80 ) استبانة واسترجعت ( 75 ) استبانة صحیحة، أي بنسبة استرجاع ( 93 %)، وتم بناء انموذج
علاقاتي، ومن ثم اختبار العلاقات بین المتغی ا رت باستخدام برنامج الرزمة الاحصائیة للعلوم الاجتماعیة
وقد تضمن البحث اربعة محاور تضمن الاول منها المنهجیة العلمیة وتخصص الثاني ،(SPSS V.20)
بالاطار النظري، اما الثالث فتضمن عرض وتحلیل النتائج، ثم جاء المحور ال ا ربع لیقدم مجموعة من
الاستنتاجات والتوصیات.
The impact of talent management practices in promoting mental position
for Banking Services
An analytical comparative study between banker Iraqi Union and
Commercial Gulf
A.L. Laith Shakir Abutabeikh
University of kufa
Laiths.abutabeikh@uokufa.edu.iq
Abstract
The research in order to identify the impact of talent management practices
through its dimensions (to attract talent, talent development, performance
management talent, maintaining the talent) in the promotion of mental position.
Included a sample of employees in the banking Iraqi Union and the Commercial
Gulf, was chosen as the workers in the branches of Iraqi Union Bank (Najaf,
Karbala and Kut), and workers in the branches of Commercial Gulf Bank (Najaf,
Alhuda, and Alforat Al Awsat), and used the questionnaire a major source in the
collection Remember, as distributed (80) to identify and retrieve (75) the
identification is correct, an increase of recovery (93%), were constructing a
model my relationships, and then test the relationships between variables using
the package Statistical for Social Sciences (SPSS V.20), and included four
research axes ensure the first scientific methodology and devote the second
theoretical framework, and the third ensures presentation and analysis of results,
then came the fourth axis introduces a set of conclusions and recommendations

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-04-24

How to Cite

ابو طبيخ ل. ش. (2017) “تأثير ممارسات ادارة الموهبة في تعزيز المكانة الذهنية للخدمات المصرفية دراسة ميدانية مقارنة بين مصرفي الاتحاد العراقي والخليج التجاري”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 13(38). doi: 10.36325/ghjec.v13i38.5503.