ممارسات القيادة الاستراتيجية كخارطة طريق لتحقيق استقراررضا الزبون
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v15i3.5426Abstract
المستخلص
يهدف هذا البحث الى قياس تأثير ( ممارسات القيادة الاستراتيجية كخارطة طريق لتحقيق الاستقرار في رضا الزبون) , وذلك عبر دراسة استطلاعية في معمل سمنت الكوفة, حيث ركزت الدراسة على عينة من العاملين في المعمل, سعيا لتحقيق الاهداف , ويتكون مجتمع الدراسة من (1377) فردا وكانعدد الاستبانات الموزعة ((350 وعدد الاستبانات المسترجعة (315) اما عدد الاستبانات المستبعدة وغير صالحة (13) وهنا اصبح عدد الاستمارات الصالحة للتحليل الاحصائي (302) استبانة من العاملين في معمل سمنت الكوفة, وقد جرى تصميم الاستبانة بالاعتماد على عدد من المقاييس العالمية الرصينة بأبعاد القيادة الاستراتيجية كلا من (الرؤية, الثقافة التنظيمية, راس المال البشري, الممارسات الاخلاقية) و متغير رضا الزبون بأبعاده الاربعة كلا من (الجودة, السعر, الخدمة, الوقت), واعتمد البحث برنامجي (Amos ,Spss) للوصول الى نتائج نهائية ومن خلالها توصل الباحث الى عدد من الاستنتاجات والتوصياتومن الاستنتاجات المهمة هو ان القيادة الاستراتيجية لها دور كبير في تنمية المهارات الشخصية للعاملين الذي يساهم في صنع المواقف الايجابية وفق اساليب يتم اعتمادها تعكس الاداء العالي للعاملين و بالتالي يكون لها اثر ايجابي على رضا الزبون ,اما التوصيات ضرورة الاهتمام بممارسات القيادة الاستراتيجية الناجحة كأداة فاعلة في تحقيق رضا الزبون .
الكلمات المفتاحية : القيادة الاستراتيجية , رضا الزبون.
Abstract
The objective of this research is to measure the impact of (strategic leadership practices as a road map to achieve stability in customer satisfaction), that is came by An exploratory study at the Kufa Cement Factory, where the study focused on a sample of workers in the Factory, in pursuit of achieving the objectives. The total number of questionnaires distributed (350) and the number of questionnaires retrieved (315), the number of questionnaires excluded and invalid (13). The number of valid forms of statistical analysis (302). The questionnaire was designed based on a number of global benchmarks with strategic leadership dimensions (vision, organizational culture, human capital, ethical practices), And variable customer satisfaction four dimensions both (quality, price, service, time), And adopted programs (Amos, Spss) to reach the final results through which the researcher reached a number of conclusions and recommendations. An important conclusion is that strategic leadership plays a major role in the development of the personal skills of the employees, which contributes to the formation of positive attitudes according to the methods adopted to reflect the high performance of the employees and thus have a positive impact on the satisfaction of the customer. The most important recommendation is the need to pay attention to successful strategic leadership practices as an effective tool in achieving customer satisfaction.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 حامد الحدراوي, جلال هادي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article