التسويق الرقمي ودوره في تحقيق سعادة الزبائن دراسة إستطلاعية لآراء عينة من زبائن شركات الاتصالات المتنقلة في العراق
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v14i3(1).5539Abstract
المستخلص
يسعى هذا البحث إلى محاولة تقليص أو ردم الفجوة المعرفية بين المتغيرات الرئيسة هي التسويق الرقمي وسعادة الزبائن، عبر التعرف على طبيعة العلاقة، التي تجمع بينها. وذلك إنطلاقاً من فكرة رئيسة مفادها إن الإنشطة التسويقية الرقمية تعد المرتكز الرئيس لتحقيق سعادة الزبائن في ظل مراعاة عواطف الزبائن عند تصميم الخدمات رقمية. وتحقيقاً لذلك تم إستطلاع آراء عدد من زبائن شركات الإتصالات المتنقلة العراقية في محافظة النجف الاشرف، عن طريق توزيع (450) إستبانة، وكان عدد الاستبانات المسترجعة (398) إستبانة، أما الصالحة للتحليل الإحصائي فكانت (382) إستبانة وبمعدل إستجابة (96%)، وتم تحليلها بوساطة البرنامجين الإحصائيين AMOS V.21 و SPSS V.21. لقد أظهرت نتائج التحليل وجود تأثير مباشر للتسويق الرقمي في سعادة الزبائن، وكذلك وجود تأثير للهندسة البشرية العاطفية بوصفه متغير ملطف في العلاقة بين التسويق الرقمي وسعادة الزبان.
المصطلحات الرئيسة: التسويق الرقمي، وسعادة الزبائن، وشركات الاتصالات المتنقلة العراقية.
Abstract
This research seeks to reduce or attempt to bridge the knowledge gap between the digital marketing, and happier customers, through the identification of the nature of the relationship, which combine them. And so out of the idea that the president of digital marketing activities are based president to achieve happier customers under the consideration of the emotions of customers when designing digital services. To this end were polled a number of customers Iraqi mobile telecommunications companies in the province of Najaf, by distributing (450) questionnaire. The number of questionnaires recovered (398) questionnaire, while good for statistical analysis were (382) questionnaire and the response rate (96%), And it analyzed mediated programs statisticians Amos V.21 and V.21 SPSS. Results of the analysis have shown the existence of a direct impact of digital marketing in happier customers, as well as the presence of the emotional impact of human engineering as a moderating variable in the relationship between digital marketing and happiness stinger.
Key words: Digital Marketing, Customers Happiness, and Iraqi Mobile Telecommunications Companies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ليث علي الحكيم, زين محمد الحمامي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article