العدسة الإستراتيجية ودورها في تمركز المنظمات في القمة الإستراتيجية دراسة تطبيقية في مركز البشير للتسوق في محافظة النجف الاشرف

Authors

  • هاشم فوزي العبادي
  • سناء عبد كريم الذبحاوي

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v14i3(1).5542

Abstract

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الكشف عن العلاقة والتأثير بين العدسة الإستراتيجية من خلال أبعادها الفرعية والقمة الإستراتيجية على مستوى عينة الدراسة وهم العاملين في مركز البشير للتسوق في محافظة النجف الاشرف، انطلاقاً من مشكلة رئيسة شُخصت بعدة تساؤلات تضمنت مدى إدراك العلاقة والأثر بين المتغيرات ميدانياً، ولتجذير الأسس الفلسفية اعتمدت الدراسة على أنموذج (Dawans and Alter,2009) لقياس العدسة الإستراتيجية والذي يتكون من أربعة أبعاد: (إشراك أصحاب المصالح، تعبئة الموارد، تطوير المعرفة، وإدارة الثقافة) وأنموذج (French, 2013) لقياس القمة الإستراتيجية التي تتكون من خمسة أبعاد رئيسة هي: (مخزون الموجودات، العوامل المحركة للسوق، الزبائن، العلامة التجارية، والمنافسين).

وقد اعتُمدت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع بيانات ومعلومات الدراسة فضلاً عن بعض المقابلات الشخصية مع أفراد العينة والذين تمثلوا بمجموعة من المسؤولين (القادة) والموظفين في مركز البشير للتسوق عينة الدراسة إذ بلغ عددهم (112) فرداً توزعوا بواقع (19) مسؤول ( مدراء أقسام وشعب) و (93) موظف (العاملين في المركز).

ولغرض التحليل والمعالجة الإحصائية اعتمدت الدراسة على التحليل العاملي التوكيدي كاختبارات بنائية أساسية لصدق المقاييس المعتمدة، ومجموعة من المقاييس الإحصائية الوصفية، معامل ارتباط بيرسون (person)، نمذجة المعادلة الهيكلية (Structural Equation Modeling)  لقياس علاقة التأثير، وقد استعملت هذه الأساليب عن طريق البرامج الإحصائية (SPSS V.22.Amos V.22).

وقد تم التوصل من خلال الدراسة إلى استنتاجات عديدة كان من أهمها اهتمام العاملين في مركز البشير للتسوق عينة الدراسة بإمكانية التمعن وبشكل يتيح لها رؤية الإشارات التي تأتيها من خلف الجدران والكواليس، إذ تمثل فكرة العدسات الإستراتيجية إحدى أفكار الإستراتيجية المعاصرة التي يستعملها الإستراتيجيون كطرف للتعامل مع المشكلات والتحديات داخل المنظمة وخارجها، وهي تزود باستبصارات مختلفة يرتكز علية منطلق بناء الإستراتيجية وتسهم في تحقيق النجاح والتفوق، وهي أفضل أسلوب للرؤية والنظر من منظورات مختلفة، والتي من شأنها أن تعزز وتدعم تمركز المنظمات في القمة، فالقمة الإستراتيجية تمثل المكانة الإستراتيجية التي تطمح منظمات الأعمال للوصول إليها والبقاء فيها عن طريق تنفيذ أعمالها بنجاح، فالبقاء في القمة يعد قوة فعالة يجعل من المنظمة أن تعمل دائماً على استعمال الموارد المعرفية وذلك من خلال توافر العقول المتميزة بذكائها وقدرتها على استثمار باقي الموارد وتسخيرها لصالح توسيع الدعامة التنافسية له.

Abstract

The study aims to uncover the relationship and influence between the strategic lens through its sub-dimensions and the strategic Apex at the sample of the study. They are the employees of Al-Basheer Shopping Center in Najaf Governorate, based on a major problem identified by several questions including the extent of understanding of the relationship between the variables on the ground, The study was based on the (Dawans and Alter,2009) model for measuring the strategic lens, which consists of four dimensions:(stakeholder Engagement, resource mobilization, knowledge development, culture management), and the (French,2013) model for measuring the five-dimensional strategic Apex (Asset inventory, market drivers, customers, Our brand, and competitors).

The questionnaire was adopted as a main tool in collecting data and information of the study as well as some personal interviews with the sample members who represented a group of officials (leaders) ) And (93) staff (center staff).

For the purpose of statistical analysis and analysis, the study relied on the empirical analysis as a basic structural test for the validity of the adopted standards, a set of descriptive statistical measures, a person's correlation coefficient, structural equation modeling to measure the effect relationship. These methods were used by statistical programs (SPSS V.22.Amos V.22).

The study has reached many conclusions, the most important of which is the interest of the employees of Al-Basheer Shopping Center. The sample of the study can be examined in a way that allows it to see the signs that come from behind the walls and the hallways. The idea of strategic lenses is one of the ideas of the contemporary strategy used by strategists as a party to deal with problems And challenges within and outside the organization. It provides different perspectives on which to base the strategy and contribute to achieving success and excellence. It is the best method of vision and consideration from different perspectives, which will strengthen and support the organization of organizations at the Apex, The Strategic Apex represents the strategic position that business organizations aspire to reach and stay by doing their work successfully. Staying at the Apex is an effective force that makes the organization to always use the knowledge resources through the availability of intelligent minds and their ability to invest the rest of the resources and harness them for the benefit of Expanding its competitive base.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2018-03-26

How to Cite

العبادي ه. ف. and الذبحاوي س. ع. ك. (2018) “العدسة الإستراتيجية ودورها في تمركز المنظمات في القمة الإستراتيجية دراسة تطبيقية في مركز البشير للتسوق في محافظة النجف الاشرف”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 14(3). doi: 10.36325/ghjec.v14i3(1).5542.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>