مدى ملائمة مناهج التعليم المحاسبي المهني في العراق لمعايير التعليم المحاسبي الدولية دراسة ميدانية في مؤسسات التعليم العالي والبحث العلمي

Authors

  • أمل عبدالحسين كحيط
  • أحمد ميري أحمد

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v13i39.9208

Abstract

المستخلص

يهدف البحث الى معرفة مدى ملائمة مناهج التعليم المحاسبي في العراق لمعايير التعليم المحاسبي الدولية ، باعتبار الاخيرة معايير موحدة تعتبر كقاعدة وادوات تستخدم لتطوير التعليم المحاسبي ومهنة المحاسبة  والمحاسبين في العراق بخاصة وفي العالم بعامة. واقتراح السبل اللازمة لتطوير التعليم المحاسبي المهني في العراق بما يتلاءم مع معايير التعليم المحاسبي الدولية. ولتحقيق أهداف البحث فقد صممت استمارة استبيان وزعت على مجتمع الدراسة، والمكون من أساتذة المحاسبة في مؤسسات التعليم العالي في العراق بمختلف الاختصاصات، وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: ان البرامج التعليمية المحاسبية المطبقة حاليا في التعليم العالي في العراق غير متطابقة مع معايير التعليم المحاسبي الدولية. ،وتوصل البحث الى مجموعة من التوصيات اهمها ،ضرورة احتواء مناهج التعليم المحاسبي في العراق على كل انواع المعرفة اللازمة لتأهيل الطلبة كمحاسبين مهنيين ،وهذه المعرفة ينبغي ان تتضمن المعرفة المحاسبية والمالية، والمعرفة التنظيمية وإدارة الأعمال والمعرفة والتأهيل في مجال تكنلوجيا المعلومات. وايضا أهمية تزويد الافراد المتعلمين بمزيج مناسب من المهارات الفكرية والتقنية والشخصية والاجتماعية والتنظيمية  ،كما ينبغي احراز(اكتساب) القيم والأخلاق والسلوك المهني خلال برنامج التعليم الذي يقود إلى التأهيل المحاسبي.

Abstract

The research aims to find out  the suitability of professional accounting education curricula in Iraq to international standards of accounting education, which are consider as uniform standards ,and as a base and tools used to develop accounting education and the accounting profession and accountants ,in Iraq in particular and in the world at large. And suggest ways for the development of professional accounting education in Iraq in line with international accounting education standards. To achieve the aims of the research, questionnaire was designed and distributed to the population of the study, which consists of accounting professors at institutions of higher education in Iraq in various disciplines, we have reached research to a range of outcomes, including: The accounting education programs currently in place in higher education in Iraq is not identical with the international accounting education standards . The research found a set of recommendations, the most important is the need to contain the accounting curriculum in Iraq on all kinds of knowledge required to qualify students as accountants professionals, This knowledge should include accounting and financial knowledge , organizational and business, management knowledge  , knowledge and qualification in the field of Information technology ,also the importance of providing individuals with a mixture of appropriately educated intellectual , technical and personal, social and organizational skills, It should also gain  values , ethics and professional behavior through education program that leads to an accounting qualification. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-04-27

How to Cite

كحيط أ. ع. and أحمد أ. م. (2017) “مدى ملائمة مناهج التعليم المحاسبي المهني في العراق لمعايير التعليم المحاسبي الدولية دراسة ميدانية في مؤسسات التعليم العالي والبحث العلمي”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 13(39). doi: 10.36325/ghjec.v13i39.9208.