استخدام تقنية عدسة النتائج (the lens of outcomes) في تقويم اتجاهات الزبائن السلوكيةالاستهلاكية في المنافسة الوهمية - دراسة أختبارية في مركز AL-Basra times

Authors

  • هاني فاضل الشاوي

DOI:

https://doi.org/10.36325/ghjec.v13i39.9211

Abstract

المستخلص

          تسعى جميع منظمات الأعمال إلى البحث عن أسلوب يحميها من الاتفاقيات أو التؤاطئات السعرية والقانونية المرخصة بينها وبين منافسيها وذلك من أجل تفادي حيل الزبائن على البائعين (الطائي :1994: 164) بينما تنبع فلسفة البحث الحالي من اكتشاف ثلاث آليات مبتكرة من قبل الباحث من اجل تفادي حالة المنافسة الوهمية التي يختفي وراءها سلوك الزبون من اجل إغراء البائع بقبول سعر المشتري والذي يفترض انها ستناسب منظمات الاعمال لكشف حيل واتجاهات اغلب الزبائن المحتملين الذين يتصرفون احيانا بشكل يجعلهم يزعجون اغلب منظمات الأعمال في خلق حالة منافسة وهمية من الناحية التنافسية.

      يعتمد البحث الحالي على مجموعة من الاليات التي تساهم في الحد من تقليل المنافسة الوهمية، ظاهرة البحث، وتتسجد هذه الأليات بالكشف عن تقويم اتجاهات السلوكيات الاستهلاكية للشخصية للزبون، وعلى هذا الأساس وفي ضوء مسعى الباحث المتواصل للمطالعة في الدراسات المتاحة التي تخوض في بعض او جزء قريب من متغيرات البحث الحالي وتلامس بشكل او باخر هذا المضمار واخص بالذكر منها دراسة في مجلة هارفرد للاعمال لعام 2016 حول عدسة النتائج  كآلية مبتكرة لكشف ما يفكر به الزبائن(   ( the lens of “outcomes للباحث  Graham Kenny والباحث MARYJO لذا وعند مطالعة الباحث لمصادر قد نشرها الرواد في علم التسويق مثل kotler و Ric  وما يتصل بموضوع البحث وفكرته وجد الباحث انهم قد خاضوا في اعماق الخصائص المتعددة للزبائن واستخدموا آليات وتحاليل, وتقنيات هندسية وجينية ومعمارية ونفسية وبصرية وما شابه من اجل التحقيق في الحقيقة الجوهرية لخصائصهم وقد كانت تلك البحوث التي نشروها في مجلة هارفرد للاعمال وغيرها على درجة عالية من التعقيد والدقة وكانت مذهلة تنتقل بين حدائق وافكار استنباطية حول الموضوع حيث حررت نظرتي السابقة التي جعلتني اسيرا للاحصاء وادواته فقط ولا اعرف لماذا اقحمنا انفسنا واعمالنا في التحليل الاحصائي فقط  لذا جرى تصميم كشاف لها ( أي لتلك الخصائص الثلاث المبحوثة تختمها خمس عدسات كما يعبر عنها الانموذج الفرضي للبحث ومقياسه) يمكن أن يساعد الشركات في فهم بعض الحقائق عن سلوكيات المنافسين والزبائن باعتبارها( أي الشركات) الطرف المتضرر من تلك السلوكيات مثل ( التنزيلات الوهمية والتلاعب بالاسعار وما شابه) والباحث كله امل في ان يكون اسهامه هذا قد ادى الغرض الذي تاسست الفكرة من اجله.

المصطلحات الرئيسة: عدسات النتائج ،منافسة وهمية، اتجاهات سلوكية، اتجاهات استهلاكية، الزبون ملك.


 

Abstract

The organizations and still cover the so called (conventions) or a licensed legal price colluded between her and her rivals to avoid tricks customers to vendors (Taai: 1994:164) while the current search philosophy stems from the discovery of three innovative mechanisms by the seeker in order to avoid the situation of fictitious competition disappears behind customer behavior in order to entice the seller to accept a price buyer presumably would suit business organizations to uncover the tricks and trends most of the potential customers who act sometimes makes them most, bothering business organizations create status competition Mock competitive terms, these are:-

First: personal customer trends detection mechanisms

second: behavioral trends detection mechanisms to the customer

third . mechanisms of consumer trends revealed to the customer

On this basis and in the light of continuous reading researcher in pursuit of studies available that locked in some part or near the current search variables and touching in one form or another and single out of her study in the Harvard Business Journal for 2016 on lens results as an innovative mechanism for figuring out what customers are thinking (the outcomes of lens ("researcher Graham Kenny

And  MARYJO so when reading published sources and  pioneers in marketing such as kotler and Ric and related research subject and his researcher found they had fought at depths of several properties to customers and used mechanisms and analyses, genetic engineering techniques, architectural, psychological, Visual and like to investigate the fundamental characteristics of truth that was published by research in Harvard Magazine for business and the other a high degree of complexity and precision and it was an amazing move between gardens and derivative ideas around the topic where previous looked liberated That made me captivated and his tools don't know why only ourselves and our statistical analysis only, so her searchlight was designed (any of those three characteristics discussed conclude five lenses as expressed loyalty research and scale model) can help companies understand some facts about the behavior of competitors and customers as (any) the injured party of those behaviors (such as weekly and price manipulation and the like) and all hope that this contribution is the purpose has founded the idea from him.

And for the proper handling of tricks the other (potential customers) this contribution was submitted or circumvention of voltage behavior and properties of some customers and was amply magistrates cover counseling and handlers for their actions in the theoretical side of search.

Key words: the lens of “outcomes, delusional competition, behavioral trends, consumer trends, customer is King.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-04-27

How to Cite

الشاوي ه. ف. (2017) “استخدام تقنية عدسة النتائج (the lens of outcomes) في تقويم اتجاهات الزبائن السلوكيةالاستهلاكية في المنافسة الوهمية - دراسة أختبارية في مركز AL-Basra times”, Al-Ghary Journal of Economic and Administrative Sciences, 13(39). doi: 10.36325/ghjec.v13i39.9211.