The effectiveness of the F-A-R model in acquiring physical concepts and developing mental skills among middle-third graders

Authors

  • Assistant teacher Haider Ammar Abdul Hussein Al-Qaisi

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i69.11971

Keywords:

FAR Model, Concept Acquisition, Mental Skills

Abstract

The current study aimed to find out the effectiveness of the (F-A-R) model in acquiring physical concepts and developing mental skills in middle third graders, by verifying the hypothesis of the study, which states: There is no statistically d difference at the level (0.05) of the average grades of students of the experimental group studied according to the model (F-A-R) and the average grades of students of the control group studied in the usual way in acquiring physical concepts and mental skills,  The study randomly identified the third middle student of the Iraqi High School of Diwaniyah education provincial center for the academic year 2021-2022 for the second semester book physics III, and selected two divisions in a total of (61) students divided into (30) for the experimental group (model) and (31) for the officer (normal), the two groups (experimental and officer) were equal to variables (time age by months, intelligence and previous information), The researcher also prepared for each group a plan of its own, with the preparation of the concept acquisition test, consisting of (35) multiple selections and a test of mental skills consisting of (20) multiple selection paragraphs distributed over (five skills), after verifying their sincerity and stability and the strength of the distinction of paragraphs for both, and the researcher applied his own experience in the second quarter of the school year (2021-2022), and after the completion of the experiment, the study data was attached to the statistical bag, The results showed a clear superiority of the students of the experimental group that studied the model (F-A-R) over the students of the control group that studied in the usual way in acquiring physical concepts and developing mental skills, so i rejected the zero hypothesis, the study cames up with a sets (recommenedations and propposals).

Downloads

Download data is not yet available.

References

أمبو السعيدي , عبد الله بن خميس (2015 ): تدريس العلوم نظرية وتطبيق , ط3 , دار المسيرة عمان .

الحيلة , محمد محمود (2012) : طرائق التدريس واستراتيجياته , ط4 , دار الكتاب الجامعي , الامارات .

خضراوي , نبيل (2021) : اهمية تدريب بعض المهارات العقلية في المجال الرياضي , مجلة الاندلس , ع(269) , السعودية .

خطايبه ، عبد الله محمد ( 2008) : تعليم العلوم للجميع ، ط2 ، دار المسيرة ، عمان ، الأردن .

الزبيدي ، علي رحيم(2012) : بناء برنامج تدريبي وفقاً لنظرية الذكاءات المتعددة لمدرسي علم الأحياء وأثره في تنمية مهاراتهم العقلية وذكاءاتهم المتعددة وتحصيل طلبتهم ، اطروحة دكتوراة غير منشورة ، بغداد ، العراق .

زيتون , عايش محمود (2007): النظرية البنائية وإستراتيجيات متنوعة في تدريس العلوم، ط1، عمان .

عبد الحسن , حنين عبد الكاظم(2018) : فاعلية انموذج F,A,R في التفكير التقاربي لدى طلاب تلاميذ الخامس الابتدائي , مجلة كلية التربية , جامعة واسط , العراق .

فياض , اعتماد ناجي (2020) : اثر استراتيجية التكامل التعاوني للمعلومات المجزاة في اكتساب المفاهيم الفيزيائية وعمليات العلم لدى طالبات الرابع العلمي , مجلة البحوث التربوية والنفسية , ع(65) , م(17) , جامعة الفلوجة , العراق .

معمار، صلاح صالح ( 2006): علم التفكير، ط1، دار دي بونو للطباعة والنشر والتوزيع، عمان.

النجدي ، أحمد وعبد الهادي ، منى راشد ( 2007): طرق وأساليب واستراتيجيات حديثة في تدريس العلوم ، دار الفكر العربي ، مدينة نصر ، القاهرة .

ناظم , تركي عطية (2015) : أثر استراتيجيتيّ ( PDEODE ) والتلمذة المعرفية في تحصيل مادة فسلجة الحيوان العملي والمهارات العقلية عند طلبة قسم علوم الحياة , اطروحة دكتوراه غير منشورة, بغداد ,العراق .

الهويدي ، زيد ( 2005): الاساليب الحديثة في تدريس العلوم ،دار الكتاب الجامعي ، العين .

هماش , فيروز (2017 ): استراتيجيات وطرائق التدريس , مجلة الاندلس , ع(61) , عمان.

Enkenberg, J(2001): Instructional design and emerging models in higher education, Computers in Human Behavior, 17, 495- 506.

Fosnot A . J (1996): Educational Asseement of Students , (2nd ed) Merrill ; Colmbus, oh io .

Reigeluth , C. M. ( 1997): Scope and Sequence Decision for Quality Instruction , Indiana , University , Indiana.

Published

2023-05-09

How to Cite

Al-Qaisi, H. (2023) “ The effectiveness of the F-A-R model in acquiring physical concepts and developing mental skills among middle-third graders”, Journal of Kufa Studies Center, 1(69), pp. 615–636. doi: 10.36322/jksc.v1i69.11971.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.