Explanatory narratives of the Hudud verses - adultery and theft as an example
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v2i70.13767Keywords:
Explanatory narrative, verses of borders, adultery, theftAbstract
this meaning represents the first letters of its kind in the special characters, but this meaning is the first letters of its kind, but a special form. Divinity is only for the sake of people to equity and justice, and to guide people from winning the heart and getting rid of it .
From vices, standing in front of corruption and immorality, and walking to the station of divine nearness, which is the highest goal of creation, and establishing the limits are not only features of the time of the imam’s presence, but must be established in the present era as well.
Downloads
References
- القرآن الكريم.
-الحُر العاملي: أبو جعفر محمد بن الحسن بن علي (ت: 1104 هـ)، وسائل الشيعة، تحقيق ونشر مؤسّسة آل البيتِ عليهم السلام لإحياء التُّراثِ، الطبعة الأولى 1409ه.
- ابن فارس: أحمد ابن فارس ابن زكريا القزويني الرازي (ت:395ه)، معجم مقاييس اللغة، تحقيق عبد السلام هارون، الطبعة الأولى، سنة النشر1948ه(د.ط).
- الفراهيدي: الخَلِيل بن أحمد بن عمرو بن تميم (ت:170ه)، كتاب العين، تحقيق عبد الحميد هنداوي، الناشر دار الكتب العلمية بيروت-لبنان، الطبعة الأولى 1424ه.
- الأزدي: أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد (ت :321ه)، جمهرة اللغة، الناشر، دار العلم للملايين – بيروت، الطبعة الأولى 1987م.
- الزَّبيدي: محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق (ت:1205ه)، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق مجموعة من المحققين، الناشر دار الفكر بيروت، الطبعة الأولى 1414ه.
- ابن الأثير: مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد بن محمد بن محمد ابن عبد (ت:606ه)، النهاية في غريب الحديث والأثر، تحقيق طاهر أحمد العزاوي، الناشر المكتبة العلمية –بيروت، الطبعة الأولى 1383ه.
- السيوري: أبو عبد الله مقداد بن عبد الله بن محمد بن الحسين بن محمد (ت:826ه)،
كنز العرفان في فقه القرآن، تحقيق محمد باقر البهبودي، الناشر من منشورات المكتبة المرتضوية للأحياء الآثار الجعفرية، الطبعة 1343ه.
- الجزائري: أحمد بن إسماعيل بن عبد النبي بن سعد (ت:1982)، قلائد الدرر في بيان آيات الأحكام بالأثر، تحقيق الشيخ أبو الفضل الإسلامي الناشر نشر الفقاهة، الطبعة الأولى 1432ه.
- الأيرواني: محمد باقر تقي، دروس تمهيدية في تفسير آيات الأحكام، الناشر دار الأولياء دار كميل، الطبعة الأولى 1425ه
- ابن منظور: محمد بن مكرم الأفريقي المصري(ت:711ه)، لسان العرب، تحقيق عبد الله علي الكبير ومحمد أحمد حسب الله وهاشم محمد الشاذلي، الناشر دار أحياء التراث العربي، منشورات بيروت-لبنان، الطبعة الثانية1419ه.
- قلعجي: محمد رواس، معجم لغة الفقهاء، الناشر: دار النفائس للطباعة والنشر والتوزيع الطبعة: الثانية، 1408 هـ.
- المدرسي: السيد محمد تقي محمد كاظم، الفقه الإسلامي، الناشر دار القارئ –بيروت الطبعة الأولى 1427ه.
من هدى القرآن، الناشر دار محبي الحسين عليه السلام، الطبعة الأولى،1406ه.
- النسائي: أبي عبد الرحمن أحمد بن شعيب (ت:303ه)، سنن النسائي الكبرى، تحقيق عبد الغفار سليمان وسيد كسروي حسن، الناشر دار الكتب العلمية بيروت-لبنان، الطبعة الأولى 1411ه.
- النوري: حسين بن محمد تقي بن علي محمد (ت:1320ه)، خاتمة مستدرك الوسائل، تحقيق ونشر مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث، الطبعة الاولى 1416ه.
- الصدوق: أبي جعفر محمد بن علي ابن الحسين بن موسى بن بأبويه القمي المتوفى (ت:381 ه)، الخصال، تحقيق علي أكبر غفاري، منشورات جماعة المدرسين الحوزة العلمية قم المقدسة 1303ه (د.ط).
- الكليني: أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (ت:329هـ)، أصول الكافي، منشورات الفجر بيروت-لبنان، الطبعة الأولى 1428هـ.
- البرجوردي: الحاج الشيخ إسماعيل المعزي الملايري (ت:1383هـ) ،جامع أحاديث الشيعة في أحكام الشريعة، الناشر المؤلف، المطبعة المهر-قم 1415
- الطوسي: أبو جعفر محمّدُ بنِ الحسنِ بنِ عليِ بنِ الحسنِ (ت:460ه)، تهذيب الأحكام، تحقيق السيد حسن الموسوي الخرسان، الطبعة الثالثة 1364ه.
- الاستبصار فيما اختلف من الاخبار، تحقيق وعلق السيد حسن الموسوي الخرسان، الناشر دار الكتب الاسلامية تهران -بازار سلطاني 1390 (د.ط)
- المحقق الحلي: أبو القاسم نجم الدين جعفر بن الحسن(ت:678ه)، شرائع الإسلام في مسائل الحلال والحرام، الناشر دار القارئ، الطبعة الحادي عشر1425ه.
- الأردبيلي: أحمد بن محمد (ت:993ه)، زبدة البيان في احكام القرآن، تحقيق محمد باقر البهبودي، الناشر المكتبة المرتضوية الطبعة الثانية ،1421ه.
- الراوندي: الشيخ قطب الدين ابو سعيد هبة الله بن الحسن (ت:573ه)، فقه القرآن، تحقيق السيد عباس بني هاشم بيدكلي، الناشر مؤسسة أهل البيت عليهم السلام، الطبعة الأولى 1437ه.
- الكاظمي: محمد جواد بن سعد (ت:1065ه)، مسالك الأفهام إلى آيات الأحكام، تحقيق الشيخ محمد باقر البهبودي، الناشر المكتبة المرتضوية طهران-سوق بين الحرمين، الطبعة الأولى 1387.
- الصدوق: أبي جعفر محمد بن علي ابن الحسين بن موسى بن بأبويه القمي المتوفى (ت:381 ه)، من لا يحضره الفقيه، تحقيق علي أكبر غفاري، منشورات جماعة المدرسين في الحوزة العلمية في قم المقدسة الطبعة الثانية (د.ط) (د.ت).
- الشهيد الأول: شمس الدين محمد بن مكي العاملي (ت :786ه )، اللمعة الدمشقية، تحقيق محمد كلانتر، الناشر دار التعارف للمطبوعات بيروت-لبنان(د.ط) (دزت).
- الغديري: عبد الله عيسى إبراهيم ، القاموس الجامع للمصطلحات الفقهية، الناشر دار البيضاء الطبعة الأولى1418ه. (د.ت)
- الطباطبائي: السيد محمد حسين محمد بن علي (ت:1402هـ)، الميزان في تفسير القرآن، الناشر مؤسسة الأعلى للمطبوعات بيروت –لبنان، الطبعة الأولى 1997.
- الريشهري: محمد محمدي، ميزان الحكمة، تحقيق: دار الحديث، الطبعة الأولى، (د.ت).
- العلامة الحلي: أبو منصور الحسن بن يوسف المطهر (ت:726) ، مختلف الشيعة، تحقيق مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المقدسة، الطبعة الثانية 1434ه.
- الفياض: الشيخ محمد إسحاق، منهاج الصالحين، الناشر: مكتب سماحة آية الله العظمى الحاج الشيخ محمد إسحق الفياض، الطبعة الاولى(د.ت).
- الطريحي: فخر الدين بن محمّد علي بن أحمد بن علي بن أحمد (ت:1085هـ)، مجمع البحرين، تحقيق أحمد الحسيني، الناشر مؤسسة التاريخ العربي بيروت-لبنان، الطبعة الثانية 1408ه.
- البحراني: جمال الدين أحمد بن متوج (ت:820ه)، منهاج الهداية في بيان خمسمائة آية، تحقيق محمد كريم باريك بين، الناشر قسم الابحاث والدراسات في الحوزة العلمية –قزوين، الطبعة الأولى 1429ه.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د. عمار محمد حسين الأنصاري، الباحث حيدر عبد محمد حسين

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)