The soul and spirit in Islamic thought Interpretation of Al-Mizan by Sayyed Muhammad Hussein Tabatabai as an example

Authors

  • Prof. Muhannad Muhammad Saleh Al-Araji University of Kufa / College of Basic Education
  • Researcher Marwa Adel Hashem University of Kufa / College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v2i70.13768

Keywords:

soul, spirit, soul and spirit in the Holy Quran, soul and spirit in Greek thought, soul and spirit in lslsmic thought

Abstract

Islamic thinkers dealt with the terms soul and spirit, including Al-Farabi and Ibn Sina, and explained that the soul is a spiritual essence independent of its machine because it does not perceive itself without a machine, and that the spirit is only one of its states, which is the speaking soul.

Since the research we are dealing with investigates the terms soul and spirit in the Holy Qur’an, I decided that the Holy Qur’an should be the first and basic source for the search for the terms soul and spirit, according to the opinion of the commentator Muhammad Hussein Tabatabai. It becomes clear from this that the aim of the research is to distinguish the difference between the soul and the spirit in terms of its significance in Qur’anic usage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم.

• ارمسترونغ : كارين

- مدخل الى الفلسفة القديمة ، ط، 1نشر : كلمة ومركز الثقافة العربي ، أبو ظبي ، بيروت ، الدار البيضاء ، 2009 .

• افلاطون : أرسطو قليس ( ت 348 ق. م )

- محاورات أفلاطون ( فيدون ) ، تعريب : زكي نجيب محمد ، مطبعة : لجنة التأليف والنشر ، القاهرة ، 1937 م .

• الأهواني : أحمد فؤاد

- أفلاطون ، ط3 ، الناشر : دار المعارف ( مصر) ، 1971 م .

• البقاعي : ابراهيم أبن عمر ابن أبي بكر

- سَر الروح ، نشر : مطبعة السعادة – القاهرة ، 1908م .

• الجوزية : ابن القيم أبو عبد الله شمس الدين ( ت 751 هـ )

- الروح ، ط8 ، تحقيق : يوسف علي بديوي ، دار ابن كثير للطباعة والنشر – بيروت ، 2011 م .

• أبو ريان : محمد علي

- تاريخ الفكر الفلسفي في الاسلام ، ط2 ، دار النهضة العربية للطباعة والنشر – بيروت ، سنة النشر (1976م) .

• أبو ريدة : محمد بن الهادي

- رسائل الكندي الفلسفية ، ط1 ، مطبعة : الاعتماد بمصر ، 1950 .

• ابن سينا : أبو علي الحسين

- رسالة في الحدود والرسوم ضمن كتاب المصطلح الفلسفي عند العرب ، دراسة وتحقيق : عبد الاميرالاعسم ، ط1 ، مكتبة الفكر العربي ، بغداد ، 1985 م .

- التعليقات ، تحقيق : حسن مجيد العبيدي ، ط1 ، بيت الحكمة – بغداد ، 2002 م .

• السهروردي : محمود قاسم ( ت 587 هـ )

- في النفس والعقل لفلاسفة الاغريق والاسلام ، ط4 ، مكتبة الانجلو المصرية ، سنة النشر : 1969.

• الطباطبائي : محمد حسين (ت 1402هـ)

- الميزان في تفسير القرآن ، ط3 ، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات ، بيروت ، 1972 .

- ماذا بعد الموت ، ط1 ، مؤسسة المحبين للطباعة والنشر ، قم ، 2003 .

- تفسير البيان في الموافقة بين الحديث والقرآن ، دار التعارف للمطبوعات ، لبنان – بيروت .

• الطبرسي : أبو علي الفضل بن الحسن (ت548هـ)

- مجمع البيان في تفسير القرآن ، ط8 ، انتشارات ناصر خسرو ، طهران .

• عروة بن الورد والسموأل

– ديوانا عروة بن الورد والسموأل ، بيروت – دار صادر ، 1964 م .

• العقاد : عباس محمود

- نوابغ الفكر العربي ( ابن رشد ) ، ط1، دار المعارف – مصر ، 1953 .

• الغزالي : أبو حامد بن محمد بن أحمد ( ت 505 هـ)

- إحياء علوم الدين ، ج3 ، ط1 ، تعريب : أبو الفضل الدمياطي ، دار الغد الجديد ، المنصورة ، 2005 .

• الفارابي : أبو نصر محمد ( ت 339 هـ )

- الفصوص : ط1 ، مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانية حيدر آباد ، 1347 .

- الثمرة المرضية في بعض الرسالات الفارابية ، مطبعة بريل – ليدن ، 1890 .

• ابن فارس : أبو الحسين أحمد ابن فارس بن زكريا ( ت 395هـ )

- معجم مقاييس اللغة ، نشر : دار الفكر للطباعة والنشر ، سوريا .

• أبو القاسم : الحسين بن محمد ، المعروف بالراغب الاصفهاني ( ت 502هـ )

- مفردات غريب القرآن ، ضبط : هيثم طعيمي ، ط1 ، داراحياء التراث العربي، لبنان ، 1428هـ - 2008 م .

• الكندي : جابر ابن حيان بن عبد الله ( ت 185 هـ )

- رسالة في الحدود والرسوم ضمن كتاب المصطلح الفلسفي عند العرب ، تحقيق : عبد الامير ، ط1 ، مكتبة الفكر العربي ، بغداد ، 1985م .

• الماجدي : خزعل

- المعتقدات الاغريقية ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع – عمان ، 2004 م .

• المجلسي : أبو عبد الله محمد باقر بن محمد تقي بن مقصود (ت1111هـ)

- بحار الأنوار ، نشر : إحياء الكتب الإسلامية ، قم المقدسة – ايران .

• المرتضى : علي بن الحسين ( 436هـ)

- رسائل الشريف المرتضى، السيد مهدي الرجالي ، تقديم: أحمد الحسيني ، منشورات القرآن الكريم ، قم المقدسة .

• ابن منظور : أبو الفضل جمال الدين بن محمد بن مكرم بن علي ( ت 711هـ)

- لسان العرب ، الناشر : دار صادر – بيروت ، سنة الطبع : 1414هـ .

• النيسابوري : أبو جعفر محمد بن الحسن (ت405هـ)

- الحدود المعجم الموضوعي للمصطلحات الكلامية تحقيق : محمود يزدي مطلق و الاستاذ : جعفرالسبحاني ، نشر : مؤسسة الامام الصادق (عليه السلام) للتحقيق والتأليف ، قم – ايران .

Published

2023-10-29

How to Cite

Al-Araji, M. and Hashem, M. (2023) “The soul and spirit in Islamic thought Interpretation of Al-Mizan by Sayyed Muhammad Hussein Tabatabai as an example”, Journal of Kufa Studies Center, 1(70), pp. 445–466. doi: 10.36322/jksc.v2i70.13768.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.