Abstraction in artistic scenes executed on Mesopotamian pottery during prehistoric times

Authors

  • Prof. Dr. Mohamed Kamel Rokan Al-Qadisiyah University / College of Archeology
  • Researcher Hassan Jassim Muhammad Al-Qadisiyah University / College of Archeology

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i71.14754

Keywords:

abstract art, Mesopotamian pottery, prehistoric times

Abstract

This research deals with an important topic revolving around abstraction in ancient Mesopotamian art (i.e. simplification and reduction) in artistic scenes executed on pottery during prehistoric times. Abstraction is the oldest of the human art methods, linking art with magic and religion. Abstract forms, by stripping them of all that are natural, become free, and possess an inner energy emanating from spiritual sources.

Pottery was one of those arts that embodied and immortalized some of the details of life in Mesopotamia, taking the abstract method as a basis for the formulation of its scenes, and due to the large number of pottery discovered in various ancient Iraqi sites and in all ages and the accuracy of the details represented on it and the diversity of its topics and multiple scenes through which it was possible to paint a clear picture of life The religious and civil rights of the people of Mesopotamia, with all the details it contains. The research aims to shed light on the oldest methods of human art known as the abstract style. By tracing its origin and development through the ages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الزبيدي ، محمد مرتضى , تاج العروس في جواهر القاموس ، بيروت ، دار طلبة الحياة ، د.ت ، ص٣١٧.

علي بن محمد الشريف الجرجاني , كتاب التعريفات , مكتبة لبنان , بيروت , 1985 , ص60.

الفراهيد ، خليل بن احمد , آتاب العين ، ج ٦ ، تحقيق , مهدي المخزومي وابراهيم السامرائي ، ط ٢ ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، ١٩٨١ ، ص ٧٥.

محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الرازي , مختار الصحاح , مكتبة النهضة , بغداد , ص99.

علوش ، سعيد, معجم المصطلحات الأدبية ، دار الكتاب العربي اللبناني ، بيروت ، لبنان ،1985, ص36.

التهانوي ، محمد علي الفاروقي , كشاف اصطلاحات الفنون ، تحقيق , لطفي عبد البدیع ، المؤسسة المصریة العامة للتأليف والطباعة والنشر ، القاهرة ، ١٩٦٣ ، ص ٢٧٤.

البسيوني , محمد , قاموس مصطلحات التربية الفنية , دار المعارف , القاهرة , ط1 , 1986, ص15.

البسيوني , محمد , اراء في الفن المصري الحديث , دار المعارف , القاهرة , ط1 , 1961, ص 120.

صليبا ، جميل , المعجم الفلسفي ، ج ١ ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، ١٩٧١ ، ص246- ٢٤٨.

Sela Kodjo Adjei, bstraction and the Sublime in Art, Bridging the Gap between ‘Modern Art’ and Ewe Vodu Aesthetics National Film and Television Institute, Ghana his item has been published in Issue 01 ‘Transitory Parerga, Access and Inclusion in Contemporary Art,’The Garage Journal, Studies in Art, Museums and Culture,2020 pp163-187.

الكوفحي , خليل محمد, مهارات في الفنون التشكيلية , ط1, عالم الكتب الحديث, الأردن , 2009, ص235.

إسماعيل , نعمت, فنون الغرب في العصور الحديثة , ط2 , دار المعارف , القاهرة , 1983, ص172.

الرازي, محمد بن أبي بكر، المصدر السابق ، ص245.

إبن منظور، جمال الدين محمد بن مكرم ، المصدر السابق، ص49

العزام, عبد الهادي محمد, تاريخ فن الفخار (عصور ما قبل التاريخ) ، السيمياء للتصاميم و الطباعة ، بغداد، 2007, ص6.

رضا, أحمد, معجم متن اللغة ، مج 2 ، دار مكتبة الحياة للطباعة و النشر ، بيروت ، 1958، ص 269.

الخطيب, أحمد شفيق, معجم المصطلحات العلمية و الفنية و الهندسية ، ط6، مطابع مؤسسة جواد للطباعة التصوير ، لبنان ، 1987 ، ص459.

بيلينكتون, دورا, م, فن الفخار صناعة وعلم, ت: عدنان خالد و احمد شوكت, منشورات وزارة الاعلام, دار الحرية للطباعة , بغداد 1974م , ص7.

ديكرسون, جون, صناعة الخزف ، ت: مرشد كامل ، بغداد ،1989، ص134.

علام, محمد علام: الخزف, مؤسسة سجل العرب ، القاهرة ، ب ت ، ص3.

Akkadish HandwÖer buch.(Wiesbadem (AHW), 1955. K p. 810.

باقر ، طه ، من تراثنا اللغوي القديم ما يسمى بالعربية بالدخيل ، بغداد, 1980, ص14 ؛ وكذلك سليمان، عامر. اللغة الكردية، الموصل، 1991، ص60.

جودي ، محسن حسين : تاريخ الفن العراقي القديم الرسم والنقوش الجدارية والفخارية والحجرية وعلاقتها بفنون الاطفال ، ط1 ، (النجف - 1974) ص64 .

الدباغ ، تقي، الفخار في عصور ما قبل التاريخ، حضارة العراق، ج 3، بغداد, 1985, ص7-8.

Moon , J. : “The Distribution of Up right-Handled Jars and Stemmed Dishes in the Early Dynastic Period”, Iraq, vol. 44, No. 1-2, 1982, p. 65.

سليمان ، العراق في التاريخ القديم ، جـ1 ، موصل, 1992, ص102 – 104 .

Ingersoll, R, and Spiro, K, World architecture: a cross-cultural History, Oxford: Oxford University Press, 2013,p,37.

Mallowan , M.E.L.: “Excavation At Brak and chagar Bazar un painted pottery, Brak”, Iraq, vol, 9, 1947, P. 221

الدباغ, تقي, الفخار في عصور ما قبل التاريخ، المصدر السابق, ص8.

Joukowsky, M; 1980: A Complete Manual of Field Archaeology, Tools and Techniques of Field Work for Archaologists: Graydon C. Wood. U.S.A. pp. 363-368.

باقر، طه، مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة، , ج1 , ط1، دار الوراق, بيروت- لبنان, 2009, ص 174-175.

Maggetti, M.; 1982: “Phase Anaylsis and Its Significance for Technology and Origin”. In Olin, J., and Franklin, A. eds., Archaeological Ceramics: p. 130. Washington, D.C..

Matson, F. R.;: A Study of Temperature Used in Firing Ancient Mesopotanian Pottery, 1971 In Brill, R. H., ed., Science and Archaeology: Cambridge, Massachusetts: MIT Press. p. 65.

Buringh, P, Soil and Soil Conditions in Iraq, 1960, pp. 34-35.

عبدالامير, صفا لطفي والياسري حسين هاشم عبد الواحد, الخطاب الايقونولوجي فخار الحضارة العراقية القديمة, مجلة جامعة بابل للعلوم الإنسانیة، المجلد 27 ، العدد 4 , 2019, ص216.

الدباغ, تقي, الفخار في عصور ما قبل التاريخ، المصدر السابق, ص13.

صالح، عبد العزيز حميد. وشاكر، سحر نافع. "مقومات الفخار وصناعته عبد العصور"، مجلة التراث والحضارة، العدد 12-14، 1990-1992، ص71-72.

بارو ، اندريه : بلاد اشور نينوى وبابل ، ترجمة عيسى سلمان وسليم طه التكريتي ، (بغداد - 1980)، ص252.

صالح ونافع ، عبد العزيز حميد وسحر شاكر : "مقومات الفخار وصناعتها عبر العصور" ، مجلة التراث والحضارة ، ع 12-14 ، 1990-1992 ، ص71-72 .

احمد, سهيلة مجيد، الحرف والصناعات اليدوية في بلاد بابل واشور، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2000، 176 .

الدباغ, تقي, الفخار في عصور ما قبل التاريخ، المصدر السابق, ص10.

الدباغ ، تقي : الفخار القديم ، مجلة سومر ، م20 ، ع1-2،1964، ص93.

الدباغ ، الفخار في عصور ما قبل التاريخ ، ص11.

احمد ، الحرف والصناعات …. ، ص ، 177 .

سليمان ، توفيق : الفن الحديث في التنقيب عن الآثار ، (لبيا –1972) ، ص181 .

* تشير الادلة الاثرية بأن الفخار صنع لاول مرة من قبل صيادي وجامعي القوت في اليابان قبل عشرة الف سنة ماضية أي سابقة لحضارة جرمو

- Akazawa, T. and Aikens C.M, Prehistoric Hunter- Gatherers in Japan, Tokyo Univerity, Museum Bulletin 1986,27.

Liyod , S. , And Safar , F. : “Tell Hassauna Excavation by the Iraqi Government Directorate General of Antiquities in 1943 – 1944” , op, cit , p 68 .

Frankfort, H, Studies in Early Pottery of the Near East, I, Royal Anthropological Institute Occasional Papers, No. 6, London, 1942, p.12 ff.

هودجز، هنري، التقنية في العالم القديم، ص 45.

الدباغ، تقي, الفخار القديم، سومر،10، 1964، ص87.

علي، فاضل عبدالواحد وسليمان، عامر. عادات وتقاليد الشعوب القديمة، بغداد، 1979، ص101.

كجة جي ، صباح اصطيفان , الصناعة في تاريخ بلاد وادي الرافدين ، (بغداد - 2002) ص20- 21.

باقر, طه, مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة, المصدر السابق, ص218.

باقر, طه, مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة, المصدر نفسة, ص221-222.

سليمان ، العراق في التاريخ القديم ، جـ1 ، ص94 .

علي ، من الواح سومر إلى التوراة ، ص69.

Meer , van, Der: “The chronology of Ancient Western Asia and Egypt” 2nd ed, (Nether Lands – 1963), P. 59.

الدباغ والجادر ، تقي ووليد : عصور قبل التاريخ ، (بغداد - 1988) ، ص150 .

الدباغ ، الثورة الزراعية والقرى الاولى ، ص126.

علي ، من الواح سومر إلى التوراة ، ص69 .

Mallown M.E.L. and Rose,J.D,"Excavation at Arpachiyah, 1933, "Iraq, Vol.2, (London,1935). P. 175.

الدباغ ، الثورة الزراعية والقرى الاولى ، ص133 .

باقر ، مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة ، ص242-244.

الدباغ ، "الفخار في عصور ماقبل التاريخ" ، ص20.

الهاشمي ، رضا جواد : "دور نهر الفرات في الامتدادات الحضارية ميلاد وادي الرافدين" ، مجلة بين النهرين ، ع44 ، (موصل - 1983) ، ص295.

زهير صاحب, الفنون التشكيلية العراقية (عصر قبل الكتابة) ، مطبعة دبي، بغداد ، 2007 ، ص 33 .

العيساوي ، فاروق نواف سرحان, التزجيج في الخزف العراقي القديم وعلاقته بالتزجيج المعاصر من (1500– 539) ق.م، دراسة تحليلية مختبريه، اطروحة دكتوراه (غ.م) ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، 2003 ، ص 250 .

العيساوي ، فاروق نواف سرحان, التزجيج في الخزف العراقي القديم وعلاقته بالتزجيج المعاصر من (1500– 539) ق.م، دراسة تحليلية مختبريه، اطروحة دكتوراه (غ.م) ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، 2003 ، ص 250 .

صاحب، زهير ونفل, حميد, تاريخ الفن في بلاد وادي الرافدين ، دار الاصدقاء للطباعة والنشر والتوزيع ، بغداد ، 2010 ، ص 47.

اندريه بارو : سومر فنونها وحضارتها ، مصدر سابق ، ص 91 .

اندريه بارو : سومر فنونها وحضارتها ، مصدر سابق ، ص 91 .

العيساوي ، فاروق نواف سرحان ، مصدر سابق ، ص 253 .

Quarantelli , Ezio, The land Between two Rivers, Twenty years of Italan archaeology in the middle East, 1985, p151.

Safar , F.and others : Eridu fig (PL , 3-2) p 325.

اوتيس, ديفيد وجوان, نشوء الحضارة ، مصدر سابق ، ص 334.

Zubaidi, Muhammad Mortada, The Crown of the Bride in the Jewels of the Dictionary, Beirut, Dar Talaba Al-Hayat, d.t., p 317.

Ali bin Muhammad al-Sharif al-Jurjani, Book of Tariffs, Librairie du Liban, Beirut, 1985, p 60.

Al-Farahied, Khalil bin Ahmed, Attab Al-Ain, vol. 6, investigation, Mahdi Makhzoumi and Ibrahim Al-Samarrai, 2nd edition, House of General Cultural Affairs, Baghdad, 1981, p. 75.

Muhammad ibn Abi Bakr ibn Abd al-Qadir al-Razi, Mukhtar al-Sahih, Al-Nahda Library, Baghdad, p 99.

Alloush, Said, Dictionary of Literary Terms, Lebanese Arab Book House, Beirut, Lebanon, 1985, p 36.

Al-Tahanawi - Muhammad Ali Al-Faruqi - Scout of Arts Conventions - investigation - Lotfi Abdel Bad.Ya، Mee. , Egypt FoundationDelivery General for Authorship, Printing and Publishing, Cairo, 1963, p. 274.

Al-Bassiouni, Muhammad, Dictionary of Art Education Terms, Dar Al-Maaref, Cairo, 1st Edition, 1986, p 15.

Al-Bassiouni, Muhammad, Opinions on Modern Egyptian Art, Dar Al-Maaref, Cairo, 1st Edition, 1961, p 120.

Saliba, Jamil, Philosophical Dictionary, vol. 1, Dar al-Kitab al-Liban, Beirut, 1971, pp. 246-248.

Sela Kodjo Adjei, bstraction and the Sublime in Art, Bridging the Gap between ‘Modern Art’ and Ewe Vodu Aesthetics National Film and Television Institute, Ghana his item has been published in Issue 01 ‘Transitory Parerga, Access and Inclusion in Contemporary Art,’The Garage Journal, Studies in Art, Museums and Culture,2020 pp163-187.

Al-Kofahi, Khalil Muhammad, Skills in Fine Arts, 1st Edition, Modern World of Books, Jordan, 2009, p 235.

Ismail, Nemat, Arts of the West in Modern Times, 2nd Edition, Dar Al-Maaref, Cairo, 1983, p 172.

Al-Razi, Muhammad ibn Abi Bakr, previous source, p. 245.

Ibn Manzur, Jamal al-Din Muhammad ibn Makram, previous source, p. 49

Al-Azzam, Abdul Hadi Muhammad, History of Pottery Art (Prehistory), Al-Semia for Design and Printing, Baghdad, 2007, p 6.

Reda, Ahmad, Dictionary of the text of the language, volume 2, Dar Al-Hayat Library for Printing and Publishing, Beirut, 1958, p. 269.

Al-Khatib, Ahmed Shafiq, Dictionary of Scientific, Technical and Engineering Terms, 6th Edition, Jawad Printing Press for Photography, Lebanon, 1987, p 459.

Bellington, Dora, M, Pottery Art Industry and Science, T: Adnan Khalid and Ahmed Shawkat, Publications of the Ministry of Information, Dar Al-Hurriya Printing, Baghdad 1974, p 7.

Dickerson, John, Ceramics, T: Murshid Kamel, Baghdad, 1989, p 134.

Allam, Mohamed Allam: Ceramics, Arab Record Foundation, Cairo, p 3.

Akkadish HandwÖer buch. (Wiesbadem (AHW), 1955. K p. 810.

Baqer, Taha, From our ancient linguistic heritage, the so-called Arabic in Dakhil, Baghdad, 1980, p. 14; Kurdish Language, Mosul, 1991, p. 60.

Judi, Mohsen Hussein: History of Ancient Iraqi Art Painting and wall inscriptions - pottery and stone and their relationship to children's arts, 1st Edition, (Najaf - 1974) p. 64 .

Al-Dabbagh, Taqi, Pottery in Prehistoric Times, Civilization of Iraq, vol. 3, Baghdad, 1985, pp. 7-8.

Moon , J. : “The Distribution of Up right-Handled Jars and Stemmed Dishes in the Early Dynastic Period”, Iraq, vol. 44, No. 1-2, 1982, p. 65. DOI: https://doi.org/10.2307/4200151

Suleiman, Iraq in Ancient History, vol. 1, Mosul, 1992, pp. 102-104 .

Ingersoll, R, and Spiro, K, World architecture: a cross-cultural History, Oxford: Oxford University Press, 2013,p,37.

Mallowan , M.E.L.: “Excavation At Brak and chagar Bazar un painted pottery, Brak”, Iraq, vol, 9, 1947, P. 221 DOI: https://doi.org/10.2307/4199532

Al-Dabbagh, Taqi, Pottery in Prehistoric Times, previous source, p. 8.

Joukowsky, M; 1980: A Complete Manual of Field Archaeology, Tools and Techniques of Field Work for Archaologists: Graydon C. Wood. U.S.A. pp. 363-368.

Baqer, Taha, Introduction to the History of Ancient Civilizations, vol. 1, 1st edition, Dar Al-Warraq, Beirut - Lebanon, 2009, pp. 174-175.

Maggetti, M.; 1982: “Phase Anaylsis and Its Significance for Technology and Origin”. In Olin, J., and Franklin, A. eds., Archaeological Ceramics: p. 130. Washington, D.C..

Matson, F. R.;: A Study of Temperature Used in Firing Ancient Mesopotanian Pottery, 1971 In Brill, R. H., ed., Science and Archaeology: Cambridge, Massachusetts: MIT Press. p. 65.

Buringh, P, Soil and Soil Conditions in Iraq, 1960, pp. 34-35.

Abdul Amir, Safa Lutfi and Al-Yasiri Hussein Hashem Abdul Wahid, The Iconological Discourse of the Pottery of the Ancient Iraqi Civilization, Babylon University Journal of Human SciencesDelivery، Volume 27 , Issue 4 , 2019, p 216.

Al-Dabbagh, Taqi, Pottery in Prehistoric Times, previous source, p 13.

Saleh, Abdul Aziz Hamid. And thankful, a useful magic. "Elements of Pottery and its Industry", Journal of Heritage and Civilization, No. 12-14, 1990-1992, pp. 71-72.

Barro, Andre: The Land of Assyria, Nineveh and Babylon, translated by Issa Salman and Salim Taha Al-Tikriti, (Baghdad - 1980), p. 252.

Saleh and Nafi', Abdul Aziz Hamid and Sahar Shaker: "The Elements of Pottery and its Industry through the Ages", Journal of Heritage and Civilization, pp. 12-14, 1990-1992, pp. 71-72 .

Ahmed, Suhaila Majeed, Crafts and Handicrafts in Babylon and Assyria, Unpublished PhD thesis, University of Mosul, 2000, 176 .

Al-Dabbagh, Taqi, Pottery in Prehistoric Times, previous source, p 10.

Al-Dabbagh, Taqi: Old Pottery, Sumer Magazine, vol. 20, v.1-2, 1964, p. 93.

Al-Dabbagh, Pottery in Prehistoric Times, p.11.

Ahmed, crafts and industries.... , p., 177 .

Suleiman, Tawfiq: Modern Art in the Excavation of Antiquities, (Libya, 1972), p. 181 .

* Archaeological evidence indicates that pottery was first made by hunters and gatherers in Japan ten thousand years ago, i.e. a precedent for the civilization of Germo.

- Akazawa, T. and Aikens C.M, Prehistoric Hunter- Gatherers in Japan, Tokyo Univerity, Museum Bulletin 1986,27.

Liyod , S. , And Safar , F. : “Tell Hassauna Excavation by the Iraqi Government Directorate General of Antiquities in 1943 – 1944” , op, cit , p 68 .

Frankfort, H, Studies in Early Pottery of the Near East, I, Royal Anthropological Institute Occasional Papers, No. 6, London, 1942, p.12 ff.

Hodges, Henry, Technology in the Ancient World, p.45.

Al-Dabbagh, Taqi, Ancient Pottery, Sumer, 10, 1964, p. 87.

Ali, Fadel Abdul Wahid and Suleiman, Amer. Customs and Traditions of Ancient Peoples, Baghdad, 1979, p. 101.

Kajahji, Sabah Estefan, Industry in the History of Mesopotamia, (Baghdad - 2002) pp. 20-21.

Baqer, Taha, Introduction to the History of Ancient Civilizations, previous source, p 218.

Baqir, Taha, Introduction to the History of Ancient Civilizations, ibid., pp. 221-222.

Suleiman, Iraq in Ancient History, vol. 1, p. 94 .

Ali, From the Tablets of Sumer to the Torah, p.69.

Meer , van, Der: “The chronology of Ancient Western Asia and Egypt” 2nd ed, (Nether Lands – 1963), P. 59.

Al-Dabbagh and Al-Jader, Taqi and Walid: Prehistoric Times, (Baghdad - 1988), p. 150 .

Al-Dabbagh, The Agricultural Revolution and the First Villages, p 126.

Ali, From the Tablets of Sumer to the Torah, p.69 .

Mallown M.E.L. and Rose,J.D,"Excavation at Arpachiyah, 1933, "Iraq, Vol.2, (London,1935). P. 175. DOI: https://doi.org/10.2307/4241576

Al-Dabbagh, The Agricultural Revolution and the First Villages, p 133 .

Baqir, Introduction to the History of Ancient Civilizations, pp. 242-244.

Al-Dabbagh, "Pottery in Prehistoric Times", p.20.

Al-Hashemi, Reda Jawad: "The Role of the Euphrates River in the Civilizational Extensions of the Birth of Mesopotamia", Mesopotamia Magazine, p. 44, (Mosul - 1983), p. 295.

Zuhair Sahib, Iraqi Fine Arts (An Era Before Writing), Dubai Press, Baghdad, 2007, p. 33 .

Al-Issawi, Farouk Nawaf Sarhan, Glazing in Ancient Iraqi Ceramics and its Relationship to Contemporary Glazing from (1500-539) BC, Laboratory Analytical Study, PhD Thesis (n.e.), College of Fine Arts, University of Baghdad, 2003, p. 250 .

Al-Issawi, Farouk Nawaf Sarhan, Glazing in Ancient Iraqi Ceramics and its Relationship to Contemporary Glazing from (1500-539) BC, Laboratory Analytical Study, PhD Thesis (n.e.), College of Fine Arts, University of Baghdad, 2003, p. 250 .

Sahib, Zuhair and Nafl, Hamid, Art History in Mesopotamia, Dar Al-Adiq for Printing, Publishing and Distribution, Baghdad, 2010, p 47.

Andre Barrot: Sumer its Arts and Civilization, op. cit., p. 91 .

Andre Barrot: Sumer its Arts and Civilization, op. cit., p. 91 .

Issawi, Farouk Nawaf Sarhan, op. cit., p. 253 .

Quarantelli , Ezio, The land Between two Rivers, Twenty years of Italan archaeology in the middle East, 1985, p151.

Safar , F.and others : Eridu fig (PL , 3-2) p 325.

Otis, David and Joan, The Emergence of Civilization, op. cit., p. 334.

Published

2024-01-16

How to Cite

Rokan, M. and Muhammad, H. (2024) “Abstraction in artistic scenes executed on Mesopotamian pottery during prehistoric times”, Journal of Kufa Studies Center, 1(71), pp. 197–226. doi: 10.36322/jksc.v1i71.14754.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.