The effectiveness of the focus and classification strategies in modifying alternative perceptions of biology For fifth grade scientific students

Authors

  • M.D. Muhammad Abbas Helou University of Baghdad / College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i71.14786

Keywords:

Focus and classification strategies, modifying alternative perceptions, fifth grade scientific students

Abstract

The current research aims to identify (the effectiveness of the focus and classification strategies in modifying alternative perceptions of biology for fifth-grade science students), and for the purpose of the research objective, the following hypotheses were formulated:

1) There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the students of the first experimental group, which will be studied according to the focus strategy, and the scores of the students of the control group, which will be studied according to the usual method of adjusting alternative perceptions.

2) There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the students of the second experimental group, which will be studied according to the classification strategy, and the scores of the students of the control group, which will be studied according to the usual method of modifying alternative perceptions.

The research community was represented by students of the fifth scientific grade in the Directorate of Education of Qadisiyah Day, and the sample was chosen randomly in (W. Excellence for Boys), numbering (89) students were chosen randomly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو الفتوح , حمدي وعبد الحميد ,عايدة ( 1994 ) :تصورات الأطفال عن الظواهر ذات الصلة بالعلوم واقعها واستراتيجيات تغييرها , دار الوفاء للطباعة والنشر , المنصورة .

ابو جادو, صالح محمد ومحمد بكر نوفل (2010) : تعليم التفكير- النظرية والتطبيق , ط3 , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.

أمبو سعيدي ، عبد الله بن خميس و سليمان محمد البلوشي (2009) : طرائق تدريس العلوم ، ط 1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عَمّان .

أبو رياش, حسين محمد (2007) : التعلم المعرفي , ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.

الأسمر, رائد يوسف(2008 ) : أثر دورة التعلم في تعديل التصورات البديلة للمفاهيم العلمية لدى طلبة الصف السادس واتجاهاتهم نحوها( رسالة ماجستير) في التربية تخصص طرائق تدريس العلوم الجامعة الإسلامية كلية التربية قسم المناهج وتكنولوجيا التعليم.

السليم, ملاك بنت محمد( 2003 ): فاعلية نموذج مقترح لتعليم البنائية في تنمية ممارسات التدريس البنائي لدى معلمات العلوم وأثرها في تعديل التصورات البديلة لمفاهيم التغيرات الكيميائية والجيوكيميائية لدى طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة الرياض مجلة جامعة الملك سعود، المجلد 16، العلوم التربوية والدراسات الإسلامية (1).

عودة، أحمد سليمان (1998) : القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط2 ، دار الأمل ، إربد .

عبد الرحمن , أنور و عدنان حقي زنكنة ( 2007 ) : الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية . دار الكتب والوثائق , بغداد.

الظاهر، زكريا محمد وآخرون ( 1999) : مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1، مكتبة دار الثقافة، عَمّان .

الجميل، غادة هاشم (2010) : أثر استخدام انموذج التعلم البنائي لتدريس مادة الاحياء في تنمية التفكير العلمي لدى طالبات الصف الرابع العام، مجلة التربية والعلم، ع (2): م (17)، كلية التربية للبنات، جامعة الموصل، العراق.

قطامي, يوسف (2013) : استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.

الغليظ , هبة صالح (2007): التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية لدى طلبة الصف الحادي عشر وعلاقتها بالاتجاه نحو مادة الفيزياء (رسالة ماجستير ) كلية التربية فسم المناهج وتكنولوجيا التعليم ,غزة.

الفالح، سلطانة) 2005 ): فاعلية خرائط المفاهيم في تنمية القدرة على إدراك العلاقات وتعديل التصورات الخاطئة في مادة العلوم لدى طالبات الصف الثاني متوسط في مدينة الرياض المجلة التربوية المجلد( 20 ) العدد (77).

عبيدات ، ذوقان وسهيلة أبو السميد (2009) : إستراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين ، ط 2 ، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .

ملحم, سامي محمد (2001) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.

ميسون, سميرة (2013) : استراتيجية التركيز على حل المشكلة كإحدى سبل تنمية الذكاء لدى الابناء, بحث منشور, مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية, العدد العاشر, جامعة ورقلة الجزائر. DOI: https://doi.org/10.12816/0007618

نوفل ، محمد بكر (2010): الذكاء المتعدد في غرفة الصف النظرية والتطبيق، ط 2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

Benson , Darryl L et. al (1993): Students 'Preconceptions of The Nature Of Gasses , Journal Of Research In science teaching Vol (30) ,No (6).

Clement, J. (1987): "Overcoming Student Misconception in Physics" In: J. Novak (Ed)., Proceedings of the Second Seminar of Misconception in Science and Mathematics. Ithaca, Ny Cornell University.

Aboul Fotouh, Hamdi and Abdel Hamid, Aida (1994): Children's perceptions of science-related phenomena, their reality and strategies to change them, Dar Al-Wafa for Printing and Publishing, Mansoura.

Abu Jado, Saleh Muhammad and Muhammad Bakr Nofal (2010): Teaching Thinking - Theory and Practice, 3rd Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Ambu Saidi, Abdullah bin Khamis and Sulaiman Mohammed Al-Balushi (2009): Methods of Teaching Science, 1st Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Abu Riyash, Hussein Mohammed (2007): Cognitive Learning, 1st Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Al-Asmar, Raed Youssef (2008): The effect of the learning cycle in modifying alternative perceptions of scientific concepts among sixth grade students and their attitudes towards them (Master's thesis) in education, specializing in methods of teaching science, Islamic University, College of Education, Department of Curriculum and Educational Technology.

Al-Saleem, Malak bint Muhammad (2003): The effectiveness of a proposed model for teaching constructivism in developing constructivist teaching practices among science teachers and its impact on modifying alternative perceptions of the concepts of chemical and geochemical changes among first-grade intermediate students in Riyadh, King Saud University Journal, Volume 16, Educational Sciences and Islamic Studies (1).

Odeh, Ahmed Suleiman (1998): Measurement and Evaluation in the Teaching Process, 2nd Edition, Dar Al-Amal, Irbid.

Abdul Rahman, Anwar and Adnan Hakki Zangana (2007): Methodological patterns and their applications in the humanities and applied sciences. House of Books and Documents, Baghdad.

Al-Zahir, Zakaria Muhammad et al. (1999): Principles of Measurement and Evaluation in Education, 1st Edition, Dar Al-Thaqafa Library, Amman.

Al-Jameel, Ghada Hashem (2010): The Effect of Using the Constructivist Learning Model to Teach Biology on Developing Scientific Thinking among Fourth Grade Students, Journal of Education and Science, p. (2): M (17), College of Education for Girls, University of Mosul, Iraq.

Qatami, Yousef (2013): Cognitive Learning and Teaching Strategies, 1st Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Al-Ghalidh, Heba Saleh (2007): Alternative perceptions of physical concepts among eleventh grade students and their relationship to the trend towards physics (Master Thesis), Faculty of Education, Department of Curriculum and Educational Technology, Gaza.

Al-Falih, Sultana (2005): The effectiveness of concept maps in developing the ability to perceive relationships and modify misconceptions in science among second-grade intermediate students in the city of Riyadh, Educational Journal Volume (20) Issue (77).

Obeidat, Zoukan and Suhaila Abu Al-Sameed (2009): Teaching Strategies in the Twenty-first Century, 2nd Edition, Debono for Printing, Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Melhem, Sami Mohammed (2001): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Maysoun, Samira (2013): The strategy of focusing on solving the problem as one of the ways to develop intelligence among children, published research, Journal of Humanities and Social Sciences, Issue Ten, University of Ouargla, Algeria.

Nofal, Muhammad Bakr (2010): Multiple Intelligence in the Classroom Theory and Practice, 2nd Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

Benson , Darryl L et. al (1993): Students 'Preconceptions of The Nature Of Gasses , Journal Of Research In science teaching Vol (30) ,No (6). DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660300607

Clement, J. (1987): "Overcoming Student Misconception in Physics" In: J. Novak (Ed)., Proceedings of the Second Seminar of Misconception in Science and Mathematics. Ithaca, Ny Cornell University.

Published

2024-01-16

How to Cite

Helou, M. (2024) “The effectiveness of the focus and classification strategies in modifying alternative perceptions of biology For fifth grade scientific students”, Journal of Kufa Studies Center, 1(71), pp. 497–518. doi: 10.36322/jksc.v1i71.14786.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.