المضامين التربوية والتعليمية في مسرحيات خالد الشواف الشعرية
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i33.4713Abstract
يهدف البحث الحالي الى الكشف عن المضامين التربوية والتعليمية في مسرحيات خالد الشواف الشعرية وتألف مجتمع البحث من مجمل اعماله وهـي (12) نصا مسرحياً للفتـرة مـن ( 1952 ـ2001) ،اما في عينة البحث فقد لجأت الباحثة الى الطريقة القصدية في اختيار العينه التي تم تحليلها على وفق المنهج الوصفي التحليلي ،كما اتخذت من مؤشرات الأطار النظري آلية لموضوعية التحليل وصدق بنائه
وكان من أهم النتائج التي تم التوصل اليها :
1- أولى الشواف العناصر البنائية اهتماماُ بالغاُ لمعرفته بدورها في صياغة وتشكيل النص المسرحي ،واثرها في إظهار الخطاب الابداعي ونقل احداث المسرحية بشكل متسلسل الى النهاية .
2- عالج الشـواف فكرة تتضمن موضوع اجتماعي ذات بعد تربـوي وتعليمي يتمثل بخـطر التسـرع والشك في الطرف الآخر ضمن العلاقات الزوجية ،لما يجلبه للفرد من تعاسة، وحزن فضلاً عن تمزيق الاسرة التي تعد الأساس في بناء المجتمع .
The current research aims to reveal the contents of the educational in plays Khaled AlShawwaf noodles and consisted of the research community of all his works , namely, ( 12) a text theatrically for the period (1952 2001), either in the research sample have resorted researcher at the way intentionality in the selection of the sample , which was analyzed according to the curriculum descriptive analytical taken as indicators of the theoretical framework mechanism for objective analysis and sincerity of its construction.
One of the most important results that have been reached :
1- the first Shawwaf structural elements attached great importance to know their role in shaping theatrical text and its impact in the speech to highlight the creative and the transfer of theatrical events in sequence to finish
2-Treat Shawwaf idea include the subject of a social dimension is an educational risk and uncertainty in the rush to the other party within the marital relationship of the individual to bring the misery and sorrow in addition to tearing the family which is the foundation of society
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مركز دراسات الكوفة
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)