المضامين التربوية والتعليمية في مسرحيات خالد الشواف الشعرية

Authors

  • قبس إبراهيم محمد

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i33.4713

Abstract

يهدف البحث الحالي الى الكشف عن  المضامين التربوية والتعليمية في مسرحيات خالد الشواف الشعرية وتألف مجتمع البحث من مجمل اعماله وهـي (12) نصا مسرحياً للفتـرة مـن ( 1952 ـ2001) ،اما في عينة البحث فقد لجأت الباحثة الى الطريقة القصدية في اختيار العينه التي تم تحليلها على وفق المنهج الوصفي التحليلي ،كما اتخذت من مؤشرات الأطار النظري آلية لموضوعية التحليل وصدق بنائه                      

وكان من أهم النتائج التي تم التوصل اليها :

          1- أولى الشواف العناصر البنائية اهتماماُ بالغاُ لمعرفته بدورها في صياغة وتشكيل النص المسرحي ،واثرها في إظهار الخطاب الابداعي ونقل احداث المسرحية بشكل متسلسل الى النهاية .       

          2- عالج الشـواف فكرة تتضمن موضوع اجتماعي ذات بعد تربـوي وتعليمي يتمثل بخـطر التسـرع والشك في الطرف الآخر ضمن العلاقات الزوجية ،لما يجلبه للفرد من تعاسة، وحزن فضلاً عن تمزيق الاسرة التي تعد الأساس في بناء المجتمع  .

      The current research aims to reveal the contents of the educational in plays Khaled  AlShawwaf noodles and consisted of the research community of all his works , namely, ( 12) a text theatrically for the period (1952 2001), either in the research sample have resorted researcher at the way intentionality in the selection of the sample , which was analyzed according to the curriculum descriptive analytical taken as indicators of the theoretical framework mechanism for objective analysis and sincerity of its construction.                                                              

One of the most important results that have been reached :           

1- the first Shawwaf structural elements attached great importance to know their role in shaping theatrical text and its impact in the speech to highlight the creative and the transfer of theatrical events in sequence to finish                                                              

 2-Treat Shawwaf idea include the subject of a social dimension is an educational risk and uncertainty in the rush to the other party within the marital relationship of the individual to bring the misery and sorrow in addition to tearing the family which is the foundation of society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

قبس إبراهيم محمد

مدرسة في جامعة الكوفة / كلية التربية المختلطة

Downloads

Published

2014-08-06

How to Cite

محمد ق. إ. (2014) “المضامين التربوية والتعليمية في مسرحيات خالد الشواف الشعرية”, Journal of Kufa Studies Center, 1(33). doi: 10.36322/jksc.v1i33.4713.