القراءات الأدبية لدى الأطفال أسسها و أساليب تنميتها
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i43.4926Abstract
تعد القراءة الأداة الواعية في التلقي المعرفي الواسع , وأداة الذات للثراء الثقافي الذي يوسع من مديات المعرفة ونشاطها المتواصل في الملاحظة والتأمل والتساؤل والاستنتاج , وبناءً على ذلك فإن القراءة شيء أساس ملازم للفرد , خاصة عندما تصبح مادة لغريزة من غرائزه المتعددة , تقوم بإشباع حاجته المعرفية على الدوام , من خلال توطين القراءة والقارئ والمقروء لا تنفك الواحدة عن الأخرى في جدلية التلقي وآلياته المعرفية , فالقراءة في تأثيرها الوظيفي على الفرد تعمل على اختزان الثراء الثقافي الذي يتم استخلاصه من المد المعرفي في محيط الذات, من هذا المنطلق حاولنا في بحثنا هذا أن نقدم الأسس للقراءات الأدبية لدى الأطفال وأساليب تنميتها، فالمدرسة تؤلف بدءاً (من رياض الأطفال ثم المرحلة الابتدائية صعوداً إلى المراحل الأخرى) المساحة الواسعة لعوالم الطفل والمنهل الذي لا ينضب لتغذيته بأساسيات بناء شخصيته وتكامل قدراته وإمكاناته وتنظيم سلوكه لذلك فالمدرسة حياة كاملة للطفل ومن خلال المدرسة (منهجاً ونظاماً وتعليماً وسلوكاً) يتم اتساع التراكم المعرفي للطفل وتنمية فكره ومخيلته ومدّهما شيئاً فشيئاً مرحلة بكل ما هو داعم ومغذٍ لثقافته لذا فإنّ التنشئة الاجتماعية في المدرسة هي التي ستحدد شخصية الطفل وتوضح المعالم والثقافية والتربوية في هذه الشخصية.
The reading is considered as a mindful tool in the wide cognitive receive, and a tool of self-cultural richness which expands the ranges of knowledge and its continuous activity in the observation, contemplation, inquiry and conclusion. Therefore, the reading is an essential thing for the individual especially when it becomes a material for the multiple instincts of him that always satisfies his cognitive need. So, reading in its functional impact on the individual works on storing the cultural richness which is drawn from the cognitive increase in self-circumference. From this point, we have tried in our research to present the bases of the literary reading for children and the methods of developing these bases. Thus, school constitutes the wide starting (from kindergartens to primary school up to the other stages) area of the child`s worlds and unfinished source to feed it with the basics of building its personality, integrating its abilities and potentialities and adjusting its conduct. For this, school is a complete life for the child and through school (as a method, a system, an education and a conduct) the wide cognitive increase is accomplished for it and developing its thinking and imagination gradually step by step with everything supportive and nutritious for its culture, so the socialization in school will determine the child`s personality and clarifies the cultural and educational milestones in this personality.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة مركز دراسات الكوفة | Journal of Kufa Studies Center
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)