موقف الولايات المتحدة الأمريكية من الاجتياح العراقي للكويت 1990

Authors

  • طالب جاسم العنزي
  • عماد هادي عبد علي

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i41.4949

Abstract

خرج العراق من حربه مع إيران 1980 -1988 ، بما يمتلكه من قوة عسكريه وأسلحه كبيره مصدر خطر على مصالح الولايات المتحدة الأمريكية في الخليج العربي والشرق الأوسط ، خاصة وان أزمته الاقتصادية من العمق ما يهدد بوقوع انفجار جديد في المنطقة ، لاسيما وان العراق كان يحكمه نظام دكتاتوري .

حاول العراق فرض زعامته على المنطقة . وقد بنى سياسته خلال تلك المرحلة على محورين أساسيين هما : تعزيز قدرة العراق العسكرية والحصول على الأسلحة المتطورة، وإعادة بناء القوة الاقتصادية التي هزتها سنوات الحرب مع إيران.

وجدت الولايات المتحدة الأمريكية في أزمة العلاقات العراقية – الكويتية الفرصة المناسبة لفرض هيمنتها في المنطقة والمبرر المناسب لتدخلها العسكري المباشر لتحقيق أهدافها المنشودة، فكانت حرب الخليج أو ما يسمى ((عاصفة الصحراء)) ، فقد سارعت الولايات المتحدة إلى التحرك بجدية لمواجهة هذه الأزمة  ، إذا ارتكزت سياسة الولايات المتحدة الأمريكية في المنطقة على ثلاث قواعد رئيسية، هي المحافظة على مصالحها البترولية للمحافظة على تفوق الاقتصاد الأمريكي ، وحماية إسرائيل وضمان أمتها لأنها الخط الدفاعي لمصالح الغرب،وعدم السماح لأي قوة إقليميه أو دولية للسيطرة على المنطقة.

 

This Study Refers un portance , the Iraq Getout From the Iran war years 1980-1988 Holder for Military pawer and big weapon Became deng erase in U.S.A Conciliator in the Gulf Arabi and the Middle Eest , Spisal for the Economic Creases for Deep Acertain Intimidate Happen New Blowup an the Region Aspeachelly croan Iraq Rool dectatories system.   

  Iraq Tried Decree Cap tain cy in the Region , and Build political Throught the time Exceptionally Two Axial Basal :

1-    Buildup Iraq Military Ability and Import Divlopmant a weapon .

2-    Replay Buiding Economic power Debitate the years war from Iran .

The United State Amirican forces Relation ship Iraqian – Kwait a chance to Ruler pawer in the Rigon and agood reson to the get up Military pawer in the Gulf Arabie , and theer for the Gulf war Or the storm desert .

  The U.S.A Gucly Movmeut and Serysly to the Criser dingeras , the politicrl U.S.A to the Ceuter in Rigon abaut three Gramir importind :

1-    Defense to Betroil cocitator and defen ce to Ascanden cy the Economic Amiricam .

2-    Defnse Enfeeble Esrail Becouse it the farist line fore the Esteran Conci lator.

Dornt to any Rigon power and Intecuatineal pawer Ruler to the Riyou .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

طالب جاسم العنزي

استاذ دكتور في جامعة الكوفة / كلية التربية

عماد هادي عبد علي

دكتور في جامعة الكوفة / كلية التربية

Downloads

Published

2016-08-03

How to Cite

العنزي ط. ج. and عبد علي ع. ه. (2016) “موقف الولايات المتحدة الأمريكية من الاجتياح العراقي للكويت 1990”, Journal of Kufa Studies Center, 1(41). doi: 10.36322/jksc.v1i41.4949.