البنى التركيبية في الحماسة البصرية - باب الحماسة انموذجا
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i53.5027Abstract
الحماسة البصرية: من مصنفات القرن السابع الهجري، جمعها أبو الحسن، صدر الدين بن الحسن البصري، وأطلق عليها لقبه لتعرف به وتتميز عن غيرها.
وليس في الحماسة البصرية جديدٌ من حيث المادةُ والتبويبُ. وقد بلغت أبوابها 12 بابًا احتوت على 6 آلاف بيت لنحو 500 شاعر تقدمتها خطبة شاملة أبانت فضيلة الاختيار وقد نهج فيها البصري نهج أبي تمام، وزاد عليه ثلاثة أبواب، هي: باب أكاذيب الشعراء وخرافاتهم، وباب ملح الترقيص، وباب الزهد والإنابة. ونشرت في الهند 1964م.
نقف في هذا الدراسة عند تشكيلات الاساليب التركيبية بنوعيها : الخبرية والانشائية ، والوقوف على الطريقة المتبعة في صياغتها .
Visual zeal: of the works of the seventh century AH, collected by Abul Hassan, Sadr Eddin bin Hassan al-Basri, and called the title to know and distinguish from others.
Not in the new visual fervor in terms of material and tabulation. It has reached 12 doors containing about 6 thousand houses for about 500 poets presented a comprehensive speech showed the virtue of choice in which the visual approach of Abi Tammam, and increased by three sections: the door of lies poets and their sheep, and the door of salt and choice, and the door of asceticism and assignment. And published in India in 1964.
We stand in this study in the formations of the structural methods of both types: news and construction, and stand on the method used in the formulation
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة مركز دراسات الكوفة | Journal of Kufa Studies Center
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)