البنى التركيبية في الحماسة البصرية - باب الحماسة انموذجا

Authors

  • فائزة عبد الامير شمران

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i53.5027

Abstract

الحماسة البصرية: من مصنفات القرن السابع الهجري، جمعها أبو الحسن، صدر الدين بن الحسن البصري، وأطلق عليها لقبه لتعرف به وتتميز عن غيرها.

وليس في الحماسة البصرية جديدٌ من حيث المادةُ والتبويبُ. وقد بلغت أبوابها 12 بابًا احتوت على 6 آلاف بيت لنحو 500 شاعر تقدمتها خطبة شاملة أبانت فضيلة الاختيار وقد نهج فيها البصري نهج أبي تمام، وزاد عليه ثلاثة أبواب، هي: باب أكاذيب الشعراء وخرافاتهم، وباب ملح الترقيص، وباب الزهد والإنابة. ونشرت في الهند 1964م.

نقف في هذا الدراسة عند تشكيلات الاساليب التركيبية بنوعيها : الخبرية والانشائية ، والوقوف على الطريقة المتبعة في صياغتها .

 

Visual zeal: of the works of the seventh century AH, collected by Abul Hassan, Sadr Eddin bin Hassan al-Basri, and called the title to know and distinguish from others.

 Not in the new visual fervor in terms of material and tabulation. It has reached 12 doors containing about 6 thousand houses for about 500 poets presented a comprehensive speech showed the virtue of choice in which the visual approach of Abi Tammam, and increased by three sections: the door of lies poets and their sheep, and the door of salt and choice, and the door of asceticism and assignment. And published in India in 1964.

We stand in this study in the formations of the structural methods of both types: news and construction, and stand on the method used in the formulation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

فائزة عبد الامير شمران

مدرس مساعد في جامعة الكوفة / كلية اللغات

Downloads

Published

2019-07-28

How to Cite

شمران ف. ع. ا. (2019) “البنى التركيبية في الحماسة البصرية - باب الحماسة انموذجا”, Journal of Kufa Studies Center, 1(53). doi: 10.36322/jksc.v1i53.5027.