منطق القضايا وأحكامها عند ابن سينا

Authors

  • نعمة محمد ابراهيم
  • رويدة جاسم عبيد

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i53.5045

Abstract

عُنِيَ ابن سينا بمباحث القضايا بوصفها من الموضوعات المنطقية المهمة وقد حدد للقضية دراسة واسعة في منطق الشفاء كتاب بـ بعنوان العبارة وكذلك في مؤلفاته المنطقية محددا مسار القضية بوصفها حلقة وصل ما بين الحد والاستدلال وأن أهمية هذا الموضوع ليس في المنطق الارسطي بل حتى في المنطق الرياضي المعاصر وبالرغم من الاختلاف الكبير بين المنطق التقليدي والمنطق المعاصر الا أن القضية تعتبر المادة الاساسية للمباحث المنطق الرئيسية مبحث الحد والاستدلال.

ولأهمية هذا الموضوع في الدراسات المنطقية وما بذله ابن سينا من جهداً كبير من خلال الشرح والنقد والإضافة على منطق اليونان ولكشف هذا الجهد تم اختيار الموضوع وذلك لبيان اصالة الجهد الاسلامي العربي في المنطق.

هذه الدراسة تحدد خيارها المنهجي فهي تعتمد على آلية المنهج التحليلي الذي اتبعناه في تحديد آلية الدراسة.

أما الكتب التي اعتمدت عليها لابن سينا هي: الشفاء، والنجاة، والاشارات والتنبيهات، وعيون الحكمة، ومنطق المشرقيين.

وجاءت دراستي مكونةً من مقدمة، وتمهيد، وثلاث مطالب تضمن المطلب الأول: (البناء المنطقي للقضية) والمطلب الثاني: (أصناف القضايا)، وأنهينا البحث بخلاصة والمصادر والمراجع.

 

In concluding to what we have reached from our research (the logic of the cases and the provisions of Ibn Sina) it is clear to us that the issue is a complete compound statement that has the truth or lie to itself, and this definition of the issue is from the full drawing; because it consists of the near and special gender. The reason for adding a self-limitation in this definition is the removal of some constructions from the definition which is fancy in its right to seek truth and lies.

The case is generally divided into two basic parts of the logical: simple and complex. Simple is the bearing; it is the ratio of the rule of sincerity or falsehood; the composite case consists of two or more bearing issues associated with a particular binding instrument. One of which is called the condition case, and the condition is divided into a continuum and a separate. The continuum is also divided into an obligatory and a convention. The obligatory means: the one in which the sincerity of the following is based on the estimate of the sincerity of the applicant. For example: [Either this number is a pair, or this number is individual], your saying: [This number is a pair], and saying: [this number is individual] each one is an issue and linked between them with clear and opposition and strained.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

نعمة محمد ابراهيم

استاذ دكتور في جامعة الكوفة / كلية الاداب

رويدة جاسم عبيد

باحثة في جامعة الكوفة / كلية الآداب

Downloads

Published

2019-07-28

How to Cite

ابراهيم ن. م. and عبيد ر. ج. (2019) “منطق القضايا وأحكامها عند ابن سينا”, Journal of Kufa Studies Center, 1(53). doi: 10.36322/jksc.v1i53.5045.