ادارة الازمة في فكر السيدة زينب عليها السلام

Authors

  • علي الفضل

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i21.5161

Abstract

خلاصة البحث<br />أن البحث الموسوم إدارة الأزمة في فكر السيدة زينب عليها السلام يحمل رسالة إلى كافة الكتاب والباحثين والمتخصصين في العلوم الاقتصادية والإدارية مضمونها إننا بحاجة إلى وقفة تأمل لتاريخنا الإسلامي واستخراج العلوم التي تصلح لكافة الأزمنة وبعد أن عانينا من سرقة أو استلال الكثير من ارثنا الحضاري والفكري في مختلف المجالات ونسب ذلك للغرب وللأسف لم تستفد قياداتنا الإدارية من فكر الرسول (ص) وآل بيته الأطهار المتجدد واعتقادهم بأنهم قيادات دينية فقط وموروثهم الفكري متقادم, لذلك جاءت هذه الدراسة كدليل على أن تاريخنا غني بعد تناول واقعة الطف ودور السيدة زينب (ع) فيها, نحن نهدف من هذا البحث إلى توضيح وشرح معالم الأزمة التي واجهتها السيدة زينب (ع) وإبراز أهلية السيدة زينب (ع) لإدارة الأزمة وفق العناصر الضرورية الواجب توفرها بمدير الأزمة الناجح وفق أدبيات إدارة الأزمة الحديثة, والاستفادة من ريادة وإبداع السيدة زينب (ع) في إدارة الأزمة وتحديد النظرية أو المدخل التي اعتمدتها في تلك الأزمة. <br />وقد تضمن البحث ثلاث مباحث ركز الأول على المنهجية العلمية والثاني خصص لشرح مفهوم وعناصر الأزمة ومحدداتها وفق أدبيات إدارة الأعمال الحديثة وتناولنا أيضا شرحا مبسطا عن النظريات الحديثة لإدارة الأزمة, أما المبحث الثالث والأخير فركز على إدارة الأزمة في فكر السيدة زينب وحاولنا فيه الربط مابين الأحداث التي مرت بالسيدة زينب (ع) والأساليب التي اتبعتها في مواجهة الأزمة التي مرت بها بعد التحليل الدقيق لمجريات الأحداث والاستعانة بخيرة المصادر التاريخية وبعض الأساتذة المحترمون الذين لهم صيتهم في هذا المجال.<br />وقد توصلنا في هذا البحث إلى جملة من الاستنتاجات والتوصيات كان أبرزها تحقق فرضيات البحث كافة بعد أن ثبوت أهلية زينب (ع) لمواجهة الأزمة الناتجة عن واقعة الطف في كربلاء وقد برعت عليها السلام في تصديها لها ومواجهتها بأقل الخسائر فضلا عن أدارتها بشكل مميز وملفت للنظر بمؤازرة السجاد (ع) حتى انعكست الأزمة ودارت الدوائر على مسببها وأصبح يزيد ودولته في مواجهة أزمة ووجهت ضربة قاصمة لأركان الدولة الأموية ورجالاتها.<br /> وأخيرا ختمنا بجملة من التوصيات كان منها  ضرورة الاستفادة من الإرث التاريخي والفكري الغني للأمة الإسلامية من خلال التنقيب في مناجم تاريخنا عن أروع الصور والحالات التي تستحق أن تكون نظريات في الإدارة وباقي العلوم الأخرى ومنها الصرفة والتأكيد على الاستفادة من علوم القرآن الكريم وعلوم أهل البيت عليهم السلام, وإجراء بحث مفصل ودقيق عن الدور الكبير للسيدة زينب عليها السلام في واقعة ألطف ودورها الإداري التي قامت به ولكل مرحلة مرت بها يليق ومكانتها في التاريخ, وكانت أخر التوصيات هي طرح فكرة إلغاء تسمية المدخل الحديث أو النظرية الحديثة لإدارة الأزمة من أدبيات إدارة الأعمال وتسميتها بــــ(النظرية الزينبية لإدارة الأزمة-Zainabia Theory for Manage Crisis  ).Research is marked by Crisis Management in the mind of Ms. Zainab peace be upon him a message to all writers, researchers and professionals in economic sciences and management content that we need to pause to ponder the history of Islam and the extraction of science that suitable for all times and after we have suffered from theft  a lot of our heritage, cultural and intellectual in various fields rates for the West and unfortunately did not benefit management leadership from the mind of the Prophet (PBUH) and his purified family and a renewed belief that, they only religious leaders and intellectual heritage them obsolete.<br />This study was evidence that after Reaching to history and reality the role of Altaf Ms. Zainab (AS), we aim of this research is to clarify and explain the features of crisis faced by Ms. Zainab (AS) and to highlight the civil Ms. Zainab (AS) to manage the crisis according to the necessary elements to be provided by the Director of crisis according to the successful management of crisis to modern literature, and benefit from the leadership and creativity of Ms. Zainab (AS) in crisis management and to identify the theory adopted by the entrance or in the crisis.<br />            Research has included three detectives focused on scientific methodology , Second devoted to explain the concept and elements of the crisis and according to the literature of modern business management and also dealt with a simplified explanation of modern theories crisis management, while the third part, latter focused on crisis management in the mind of Ms. Zainab and tried the link between the events that passed Ms. Zainab (AS) and the methods followed in face of the crisis that undergone a thorough analysis of events and use the best in historical sources, some professors who have distinguished reputations in this area. <br />              We have reached in this research to a many  conclusions and recommendations has been highlighted by research hypotheses were Accepted after all that proved reversible and found to be eligible Zainab (AS) to address the crisis resulting from an incident in Karbala Altaf has mastered them in dealing with peace and response with minimal losses as well as managed distinguished and striking with support of carpet (p) until the crisis and debate reflected circles on their cause and became more and his country in the face of crisis and were dealt a severe blow to Elements of Umayyad dynasty and its men. <br />         Finally, we ended the set of recommendations which was necessary to take advantage of historical legacy and intellectual rich Islamic nation through prospecting in mines of our finest images and situations in which deserve to be in management theories and the rest of other sciences, including pure and to emphasize the benefit of Holy Quran and Ahl al-Bayt they Sciences peace, and to explore in a detailed and careful about the great role of Ms. Zainab peace be upon her in an incident nicer and administrative role played by each stage and passed by fitting and its place in history, latest recommendations are put forward the idea of naming the abolition of entrance or modern theory of modern management  for crisis to  literature of business management and named (Zainabia Theory for Managing Crisis).<br /> <br />  <br /><br /><br />

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

علي الفضل

مدرس مساعد

Downloads

Published

2011-02-03

How to Cite

الفضل ع. (2011) “ادارة الازمة في فكر السيدة زينب عليها السلام”, Journal of Kufa Studies Center, 1(21). doi: 10.36322/jksc.v1i21.5161.