الخصوصية المحلية للرسم العراقي المعاصر بين 1950 - 1986 م
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i50.5319Abstract
ان الواقع الثقافي يفرض على الإنسان البحث والتنقيب لغرض تحديد وجهة الإنسان من خلال تفاعله كذات واعية مع محيطه لتكوين استراتيجيات التطور, وفي بحثنا الموسوم (الخصوصية المحلية للرسم العراقي المعاصر للفترة من 1950- 1986) نسعى لكشف هذه الخصوصية من خلال اعتمادنا منهجاً تحليلياً وصفياً لغرض تحديد تلك الخصوصية .
في الفصل الاول قام الباحث بتحديد مشكلة البحث وتحديد أهميته والمنهج المتبع وتحديد مفهوم المحلية بما يتوافق وماهية الرسم لتحقيق غاية البحث ومن خلال الفصل الثاني وفي مبحثه الاول تم التطرق للمفهوم المكاني والاجتماعي للمحلية كتقاليد وأعراف وفي المبحث الثاني تم دراسة سمات وخواص الفن الرافديني بتأثير البيئة والمعتقدات وخواص العمل الفني .
أما المبحث الثالث فقد اتسم بدراسة سمات وخواص الفن الإسلامي بتأثيره بالوحدة والشمولية والمؤثرات المحيطة به كونه فن تأملي والإحالات التجريدية وخصوصياتها وتطرق المبحث الرابع لخواص وسمات الفن الاوربي الحديث منذ بداية الحداثة والمؤثرات والتحولات بفعل المتغيرات الحياتية والذاتية والفردية وأثر التكنولوجيا وما ولدته من حرية الشكل والتعبير بين الواعي واللاواعي والمعقول واللا معقول. وفي الفصل الثالث اتجه الباحث الى التحليل عبر (4) عينات لأربعة فنانين وفق مبررات محددة وفق منهج وصفي تحليلي لتحليل الشكل والمضمون. وفي الفصل الرابع تم عرض النتائج ومناقشتها ليكون الفصل الخامس عرضاً للاستنتاجات ومن ثم المصادر والهوامش والملاحق والمصورات.
The present paper deals with local colour in Iraqi contemporary painting during the period (1950 – 1986) . The researcher adopts a descriptive – analytical approach to investigate the local spirit of Iraqi painting . The paper falls into four sections . The first one presents the problem of the research , the kind of approach followed , and the definition of terminology . The second chapter deals with the concept of the local in its social and regional sense , the characteristics of art in Iraq ( Mesopotamia) , the influence of beliefs and environment , Islamic art ; and modern European art ant its emphasis on unconscious experience and illogicality .As for the third section , it is mainly concerned with an analysis of four works by Iraqi painters via the approach adopted in the study , The results of this analysis are to be discussed in section five . Finally , the fifth section presents the major conclusions , references , footnotes appendixes ,and sketches
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة مركز دراسات الكوفة | Journal of Kufa Studies Center
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)