The names of the days in the book dedicated lexical semantic study

Authors

  • Assistant Professor Dr. Ihsan Fouad Abbas Al-Qadisiyah University - College of Education

DOI:

https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i27.11140

Keywords:

names, ayat, custom, semantic and lexical, semantic, lexical, day

Abstract

Keep an eye out for frequent visions of chronological structure between the names of the days in the books; Where borrowing settles, with reference to the vast digression of the Babylonian myth as its lexicon in history; Because it is the first to call the days. The debate goes on between nations and religions in the framework of the languages ​​of the regions. Until it reaches its sum among the Aramaic, Hebrew, and Arabic languages; In addition to the Pharaonic, and Greek, up to the Day of the People to find their suitability with the English language, as was recognized by the late Abbas Akkad in his book (The Impact of the Arabs in European Civilization) (1). This can be described as the interlocking struggle between the types of ruling authority for each time. Perhaps it is better for those who wrote this recently, Khaled Darwish - in an article in the civilized dialogue entitled Friday in the Axis of Secularism, Political Religion and Religious Thought Criticism in Issue No. 5777 on 4/2/2018 (2). And his intention to do so historically is not purely linguistically. In this way, I will try to explore the linguistic efforts of Ibn Sayyidah - an example of his mentioning the names of days in pre-Islamic and Islamic times - within the language of linguistic analysis, and the interpretation of that semantic development in what he installed in his allocate in my endeavor to show the components of the parallel between the pre-Islamic and Islamic circles, with the presentation of harmony with the harmonization of the lexicon of harmony To show that the status of the nomenclature, and its different adaptation between the ages in one language, was not separate from the meaning and the dictionary. And away from the storytelling that preceded him. In line with the semantic fields in the allocation, the research took place in singling out each day of itself with its data: (linguistic, morphological, and lexical) and the significance between them.

This adventure may hit or miss. It suffices that it is pure linguistic research in a difficult linguistic body.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم :

الكتب المطبوعة :

• أبنية الصّرف في كتاب سيبويه . ط1. مكتبة ناشرون . لبنان .لبنان.2003

• أثر العرب في الحضارة الأوربيّة. عباس محمود العقّاد.ط1. وكالة الصحافة العربيّة . الجيزة . مصر . 2019 .

• الاشتقاق . عبد الله أمين. ط2 . مكتبة الخانجي . القاهرة . 2000 .

• اشتقاق أسماء الله . لأبي القاسم عبد الرّحمن بن إسحاق الزّجاجيّ. تح : أ. د. عبد الحسين المبارك. ط1. دار الفكر للنشر و التوزيع . البصرة . العراق . 2009 .

• أطلس الأديان . سامي بن عبد الله بن أحمد المغلوث . العيكان للنشر. 2016

• تاج العروس من جواهر القاموس. محمّد مرتضى الحسيني الزّبيديّ (ت:1205ه). تح: أحمد فراج . التّراث العربيّ . الكويت .1965.

• التأليف المعجميّ العراقيّ الحديث في ضوء اللسانيات . د. إحسان فؤاد عبّاس . ط1 . دار المدينة الفاضلة .بغداد . العراق . 2017

• الترداف في اللغة .د. حاكم مالك الزّياديّ .ط1. دار الحريّة للطباعة و النشر. بغداد 1980.

• تهذيب اللغة. لأبي منصور محمّد بن أحمد الأزهري (ت:370ه). تح: عبد السّلام محمّد هارون. راجعه محمّد عليّ النجّار . تُراثنا . الدّار المصريّة للتأليف و الترجمة .

• جمهرة اللغة. لأبي بكر بن الحسن بن دريد (ت:311ه). تح: د. رمزي منير بعلبكي .ط1. دار العلم للملايين . بيروت . لبنان . 1978.

• الخصائص. لأبي الفتح عثمان بن جنّي ( ت: 392ه).تح: محمّد عليّ النجّار.مط دار الكتب المصريّة. دار الهدى للطباعة و النّشر. 2000

• دلالة الألفاظ . د. إبراهيم أنيس . ط2 . مكتبة الانجلو المصريّة . 1963

• دلالة اللواصق التّصريفيّة في اللغة العربيّة . د. أشواق عليّ النجّار. ط2 . دار دجلة . عمّان . الأردن . 2009 .

• سرّ صناعة الإعراب. ابن جنّي . تح : محمّد حسن محمّد إسماعيل .دار الكتب العلميّة . بيروت .لبنان . 2000 .

• الصحاح تاج اللغة و صحاح العربيّة . إسماعيل بن حمّاد الجوهريّ ( 400ه) تح: أحمد عبد الغفور العطّار . ط3 . دار العلم للملايين . بيروت .لبنان . 1984

• صحيح البخاريّ . محمّد بن إسماعيل أبو عبد الله البخاري ت : محمّد زهير ناصر النّاصر. ط1 . دار طوق النجاة . 1422ه .

• الصرف الكافي أيمن أمين عبد الغني مراجعة أ. د. عبده الراجحي و أ. د. رشدي طعيمة و أ. د. محمّد عليّ سحلول و أ. د. إبراهيم إبراهيم بركات .ط1. دار الكتب العلميّة . بيروت . لبنان . 2000.

• علم الدلالة . د. أحمد مختار عمر. ط6. عالم الكتب . القاهرة .

• العين. الخليل بن أحمد الفراهيديّ (ت: 175ه). تح: د. مهدي المخزوميّ، و د. إبراهيم السّامرائيّ .ط1. دار الرّشيد للنشر . بغداد . العراق . 1980 .

• كتاب الإبدال لأبي الطّيب عبد الواحد بن علي اللغويّ ( ت: 351ه).تح: عزّ الدّين التنوخيّ. ط1. مطبوعات المجمع العلميّ العربيّ بدمشق . دمشق. 1960.

• كتاب الزينة معجم اشتقاقيّ في المصطلحات الدّينيّة و الثّقافيّة . لأبي حاتم أحمد بن حمدان الرّازي ّ(ت:322ه).تح: سعيد الغانميّ. ط1. منشورات الجمل . بيروت . لبنان .

• كتاب سيبويه . لأبي عمرو بن عثمان بن قنبر (ت:180ه). تح: عبد السّلام محمّد هارون .ط3. النّاشر مكتبة الخانجيّ. القاهرة . 1988.

• الكتاب المقدّس . دار الكتاب المقدس في الشرق الأوسط .

• لسان العرب. لابن منظور الأفريقيّ (ت: 711ه) . تح: عامر أحمد حيدر . ط2 . دار الكتب العلميّة. بيروت . لبنان . 2009 .

• لغة قريش دراسة في اللهجة و الأداء .د. مهدي حارث الغانمي .ط1. دار الشّؤون الثقافيّة . سلسلة أكاديميون . بغداد .العراق . 2009 .

• مجمل اللغة. لأبي الحسن أحمد بن فارس بن زكريّا اللغويّ ( ت : 395ه). تح : زهير عبد المحسن سلطان .ط2.مؤسسة الرسالة .1986.

• المخصّص. لأبي الحسن عليّ بن إسماعيل النّحويّ اللغويّ الأندلسيّ المعروف بابن سيده (ت : 458ه). ط1. دار الكتب العلميّة. بيروت . لبنان .

• معاني القرآن و إعرابه .لأبي إسحاق إبراهيم بن السَّريّ الزّجاج ( ت: 311ه).تح: عبد الجليل عبده شلبي. ط1. عالم الكتب . 1988

• معجم القراءات القرآنيّة- مع مقدّمة في القراءات و أشهر القرّاء. د. أحمد مختار عمر ، و د. عبد العال سالم مكرّم.ط2.مطبوعاته جامعة الكويت . 1988 .

• معجم مقاييس اللغة. لابن فارس (ت: 395ه). تح: عبد السّلام محمّد هارون . دار الفكر للطباعة و النّشر . 1979.

• المُفردات في غريب القرآن .لأبي القاسم الحسين بن محمّد المعروف بالرّاغب الأصفهانيّ(ت: 502ه).تح:إبراهيم شمس الدّين.ط1.مؤسسة الأعلميّ للمطبوعات. بيروت. لبنان . 2009 .

• المقتضب. لأبي العبّاس محمّد بن يزيد المبرّد (ت: 285ه).تح: عبد الخالق عضيمة. عالم الكتب . بيروت .

• الممتع الكبير في التصريف.ابن عصفور . ط1 . مكتبة لبنان . ناشرون . بيروت . 1996 .

• المنتظم في تاريخ الملوك و الأمم . لأبي الفرج عبد الرحمن بن علي الجوزيّ (ت: 597ه) دراسة و تحقيق محمد عبد القادر عطا و مصطفى عبد القادر عطا راجعه و صحّحه نعيم زرزور .ط1. دار الكتب العلميّة . بيروت . لبنان .1992.

شبكة البحث العالمية ( الانترنيت ):

* الحوار المتمدن . العدد / 5777 / 2018 محور : العلمانيّة ، الدّين السياسيّ و نقد الفكر الدينيّ. تاريخ الزّيارة في 24 / 5 / 2020 السّاعة ( 1.5 ) ظهراً . الرّابط : http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp

*موقع ويكيبديا الموسوعة الحرّة. ـ مقالة منشورة بعنوان مقالة عن الأربعاء . تاريخ المشاهدة في 31 / 3 / 2020 . الساعة ( 2) ظهراً . الرابط :

https://ar.wikipedia.org/wiki/

Published

2023-01-26

How to Cite

Abbas, I. (2023). The names of the days in the book dedicated lexical semantic study. Journal of the College of Education for Girls for Humanities, 1(27), 123–144. https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i27.11140

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.