دراسة العلاقة بين رأس المال البشري ورأس المال الاجتماعي بحث استطلاعي لآراء عينة من التدريسيين في جامعة الكوفة
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v10i31.5595Abstract
المستخلص :
يهدف البحث إلى تسليط الضوء وبشكل أساسي على تشخيص واقع تأثير رأس المال البشري في رأس المال الاجتماعي والذي بدوره سيسهم في توجيه القيادات الإدارية في جامعة الكوفة في تلمس مواطن القوة والضعف في أدائها بما يتعلق بمتغيرات البحث.
إذ يحاول البحث الربط بين مكونات رأس المال البشري (Human Capital) ورأس المال الاجتماعي (Social Capital). ولتحقيق أهداف البحث في ضوء ما جاء به من أفكار ومعطيات نظرية تم بناء نموذج يوضح العلاقة بين الأبعاد الأساسية لرأس المال البشري (المعرفة، القدرة، المهارة) (Chaudhry & Roomi,2010)، ورأس المال الاجتماعي ومكوناته (العلاقاتي، المعرفي، الهيكلي) (Silkoset,2013) واعتمد في البحث مقاييس عالمية في قياس متغيرات نموذج البحث في ضوء فرضياته. وجمعت البيانات من عينة من الكليات في جامعة الكوفة شملت (317) شخص من ملاك الهيئة التدريسية في (19) كلية. وبعد استخراج نتائج البحث تم التوصل إلى عدد من الاستنتاجات كان من أهمها: يوجد إدراك واضح نحو الأبعاد الأساسية لرأس المال البشري من وجهة نظر التدريسيين، والمتمثلة بميل أفراد العينة نحو الاهتمام بالدرجة الأولى بتوسع حالة الوعي المعرفي من خلال الاهتمام بقراءة كل ما هو جديد من أبحاث علمية ودوريات منشورة لغرض زيادة المعرفة، ومن ثم الاهتمام بقدراتهم الشخصية والعمل على تطويرها، وبعد ذلك الاهتمام بالمهارات التي يمتلكونها لغرض تسخيرها لخدمة الجامعة وكلياتها.
Abstract:
The research aims to highlight primarily on the diagnosis of the impact of human capital climate in social capital, which in turn will contribute to direct the administrative leadership at University of Kufa to understand the strengths and weaknesses of performance research variables.
The research tries to link the Human Capital and Social Capital components. In order to achieve the objectives of the research in light of its ideas and theoretical data, the researcher builds a model that explains the relationship among the basic dimensions of human capital (knowledge, capability, skill) (Chaudhry & Roomi,2010), and social capital and its components (Rational, cognitive, structural) (Silkoset,2013). The study adopted international scales to measure the model variables in the light of its assumptions. Data were collected from a sample of college at University of Kufa included (317) persons from teaching staff at (19) colleges.
After extraction of the research results, we reach a number of conclusions. The most important are: There is a clear understanding about the basic dimensions of human capital from the teaching staff''s attitudes, and a tendency of the sample towards the primarily interest to expand the cognitive awareness state through attention to read all new scientific researches and published periodicals for the purpose of increasing knowledge. There is highly interest to develop their personal abilities and work, and then pay attention to skills they possess to serve the university and its colleges.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 هاشم فوزي العبادي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article