التحقق من العلاقة بين قابليات إدارة المعرفة والمنظمات المتعلمة في ديوان جامعة الكوفة
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v10i31.5600Abstract
المستخلص :
الغرض من البحث الحالي التعرف على مستوى ممارسة جامعة الكوفة لقابليات ادارة المعرفة, والتعرف على تأثير قابليات ادارة المعرفة في بناء جامعة متعلمة, اما منهجية البحث استعمل التحليل الوصفي في جمع البيانات وتحليلها,وركزت مشكلة البحث في الإجابة عن الأتي: ما مستوى تاثير قابليات ادارة المعرفة في بناء المنظمات المتعلمة للجامعة المبحوثة.ومن اجل تحقيق أهداف البحث والإجابة عن تساؤلاته استخدم البحث الاستبانة كأداة رئيسة لاختبار قابليات ادارة المعرفة وابعاد المنظمات المتعلمة,وتم اختيار عينة عشوائية من موظفين جامعة الكوفة البالغ عددهم (843) وتم توزيع 425 استبانة واسترجعت (325) استبانة جاهزة للتحليل الاحصائي . اظهرت النتائج ان الجامعة بصورة عامة بحاجة ماسة الى قابليات ادارة المعرفة في تطوير قابليات افرادها ثم تطوير قدراتها لان مبدأ المنظمات المتعلمة ينطلق من تعلم الافراد بشكل جماعي ثم يعكس ذلك على المنظمة ككل.
الكلمات الرئيسة: قابليات ادارة المعرفة, قابليات اكتساب المعرفة ,قابليات تحويل المعرفة ,قابليات تطبيق المعرفة ,المنظمات المتعلمة, القيادة, الاستراتيجية, التغيير, التعلم.
Abstract
the current research aims to identify the level of practice of the University of Kufa to knowledge management capabilities, and to identify the impact of knowledge management capabilities in the construction of university educated, while the research methodology used descriptive analysis in data collection and analysis, and focused research problem in answering the following: What level of influence of the capabilities of knowledge management in building learning organizations of the university surveyed. order to achieve the objectives of the research and to answer his questions, use search questionnaire as head of the testing capabilities of knowledge management and the dimensions of learning organizations, has been selected a random sample of employees Kufa University's (843) were distributed to 425 identifying and recovered (325) questionnaires ready for statistical analysis. The results showed that the university generally in dire need of knowledge management capabilities in the development of the capabilities of its members and then develop their own, because the principle of learning organizations stems from individuals learn collectively and then reflects on the organization as a whole
Key words: knowledge management capabilities, knowledge acquisition capabilities, knowledge transfer capabilities, knowledge application capabilities ,learning organizations, leadership, strategy, change, learning..
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 مريم الكَرعاوي ابراهيم الكَرعاوي, مهند حميد العطوي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article