مدى توافر معايير الجودة في نوعية الخدمات المقدمة من كلية التربية للبنات/جامعة الكوفة بحسب وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس-دراسة تحليلية وصفية

Authors

  • عبد الرزاق شنين الجنابي

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i41.4943

Abstract

يهدف البحث الى التعرف على مدى توافر معايير الجودة في الخدمات المقدمة من قبل كلية التربية للبنات / جامعة الكوفة , من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها , تكون مجتمع البحث من جميع أعضاء هيئة التدريس في (10) أقسام علمية والبالغ عددهم (257) تدريسي بمختلف التخصصات والدرجات العلمية  .

ولتحقيق اهداف البحث اعد الباحث اداة بحثه المتمثله بأستبانة من مجالين رئيسين : الاول يتضمن(23) فقرة و بست محاور رئيسة هي ( الرسالة والمهام والاهداف ,الادارة , شؤون اعضاء هيئة التدريس, التعليم والتعـلم والمناهج الدراسية, البحث العلمي, الموارد المالية ).

والثاني يتضمن (20)  فقرة وبخمس محاور رئيسة هي ( الجوانب الملموسة , الاعتمادية , الاستجابة , الامان , التعاطف) وهذه المحاور تعطي مؤشرات لمدى توافر معايير الجودة في الخدمات المقدمة من قبل الكلية  وبذلك  اصبح عدد الفقرات الكلي  للاستبانة (43) فقرة. بعد التأكد من صدق وثبات الاداة تم تطبيقها على عينة من اعضاء هيئة التدريس في الكلية بلغت (100) عضو هيئة تدريس في (10) أقسام علمية بمختلف التخصصات والدرجات العلمية , وكانت النتائج تشير الى الآتي :

-          توافر  معايير الجودة  في عدد من الخدمات التعليمية المقدمة و بنسب متفاوتة  بحسب وجهة نظر ( 76%)  من اعضاء هيئة التدريس.

-         عدم توافر معايير الجودة  في عدد من الخدمات التعليمية المقدمة بحسب وجهة نظر (24%) من اعضاء هيئة التدريس.

-          عدم وجود فروق ذات دلاله احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين اعضاء هيئة التدريس تعزى الى متغير الجنس.

وتوصل الباحث الى عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .  

from the pursuit of universities and colleges in achieving better educational and research services, which are in the service of society , aims current research to identify quality in educational and research services provided in the College of Education for Girls / University of Kufa to achieve beneficiary satisfaction of those services level .

To achieve the objectives Find a promising researcher tool purely of the identification of two main areas: the first includes (23) items and six major themes are (the message and the tasks and objectives, administration, Cun faculty members, teaching and learning, curriculum, scientific research, financial resources)

The second includes (20) paragraph and five axes (tangible aspects, reliability, responsiveness, safety, empathy) and these themes give clues to the availability of quality in the services provided by the College elements and thus the total number of paragraphs of the questionnaire (43) paragraph.

After making sure of the validity and reliability  tool was applied to a sample of faculty members in the college of (100) faculty member in (10) sections of various scientific disciplines and scientific titles, and the results indicate:

- A quality standards number of educational services and the availability of variable rates , according to the viewpoint

- ( 76 %) of the faculty members.

- Lack of quality standards in a number of educational services provided , according to the viewpoint (24 %) of the faculty members.

- The lack of statistically significant differences at the level of significance ( 0.05) among faculty members with respect to variable sex in Adlathm to their views on the paragraphs of resolution

 

The researcher reached a number of conclusions and recommendations and suggestion .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

عبد الرزاق شنين الجنابي

استاذ مساعد دكتور في جامعة الكوفة / كلية التربية للبنات

Downloads

Published

2016-08-04

How to Cite

الجنابي ع. ا. ش. (2016) “مدى توافر معايير الجودة في نوعية الخدمات المقدمة من كلية التربية للبنات/جامعة الكوفة بحسب وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس-دراسة تحليلية وصفية”, Journal of Kufa Studies Center, 1(41). doi: 10.36322/jksc.v1i41.4943.