الماء... الشعرية والتجلِّي قراءة في قصائد الرثاء الحسيني في الشعر العراقي المعاصر
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i41.4952Abstract
تناول هذا البحث الموسوم بـ(الماء، الشعرية والتجلّي ـ قراءة في قصائد الرثاء الحسيني في الشعر العراقي المعاصر)، المكوِّن الطبيعيّ (الماء)، بوصفه ظاهرة بارزة في الشعر العراقي المعاصر، ولاسيما في قصائد الرثاء الحسيني، وأظهر البحث أنّ الماء عنصر مولِّد للشعرية في هذا النمط من الرثاء، ومهيمنة متحكِّمة في نسيجه الشعريّ. كما كشف عن تجلّيات دلالية متعددة لهذا المكوِّن، لعلّ أكثرها ترددا في قصائد الشعراء، هي: (العشق، والانبعاث، والحزن) إذ مثّل (العشق) نزوعا ذاتيا مستعِرا نحو التماهي مع المعشوق، والارتواء من منهله العذب، أما (الانبعاث) فقد أكّد على دلالة حضور الحسين (ع) بوصفه ربيعا دائما في النفوس، وثورةً مستمرةً في طريق الحريّة والخلاص، وجسّد (الحزن) نمطين من التعبير: الأول وقد كان فاقدا للشعرية لصدوره عن رؤية أحادية مقيّدة بإطار الواقعة التاريخية، أما النمط الآخر فجاء شعريا متناغما وهموم الذات والمرحلة، لصدوره عن رؤية كليّة حرّة.
This research is marked by (water, poetic and Transfiguration read poems lamenting Husseini in modern Iraqi poetry), a natural component (water), as a prominent phenomenon in contemporary Iraqi poetry, especially poems lamenting Husseini, and research shows that the water generator of the lattice in the element this pattern of self-pity, and dominant in controlling the poetic texture.
It also revealed the manifestations tag multiple of this component, perhaps more reluctant to collections of poets, are: (adoration, and rebirth, and sadness) as the like (love) self tendency to rage toward identification with the adored, and Drunk of the fountain and fresh, and the (emission) has stressed the indication of the presence of Al-Hussein (peace be upon him) as a permanent year-old in the soul, and the revolution continues to freedom and salvation through, and body the sadness by two types of expression: The first was unconscious for a legitimate issue about seeing a single bound framework historical incident, while the other came poetic style harmony and the concerns of the self and the stage, to release for free vision College.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة مركز دراسات الكوفة | Journal of Kufa Studies Center
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)